Harun Farocki har gjennom sin lange praksis gjort det til sitt varemerke å bearbeide allerede eksisterende video og film materiale i sine verk. I Deep Play har han fått tilgang til FIFAs opptak av fotball-VM finalen mellom Italia og Frankriket på Olympia Stadium i Berlin i 2006. På verdensbasis så en milliard mennesker FIFAs redigerte versjon av dette evenementet på TV. I samtidskunstmuseet kan vi nå oppleve litt av kompleksiteten som ligger bak opptaket av et slikt hendelse, her ledes vi ikke gjennom hendelsen fra en bestemt synsvinkel, men blir til enhver tid presentert for ulike aspekter ved dette gigantarrangementet. Installasjonen består av 12 videoprojeksjoner som viser direkteopptak fra selve finalekampen, overvåkningsbilder fra arenaen, oversiktsbilde av selve stadion utenfra og en rekke digitale animasjonssekvenser som gjenskaper situasjoner fra selve kampen. Farocki har i tillegg brukt digitale verktøy som kartlegger og konverterer spillerne og ballens bevegelser til grafer, diagrammer og animerte handlinger og på ulike måter analyserer spillet.
Farocki gir i Deep Play betrakter mulighet til å være tilskuer med et tilnærmet panoptisk perspektiv. I tillegg til en inngående analyse av selve finalen og spillet, avslører han også den omfattende sosiale kontrollen som ligger bak et slikt arrangement i form av kontroll og overvåkning av menneskemengdene som er faktisk tilstede under arrangementet og den omfattende manipulasjonen av bildet og utvelgelsen av det som medieres videre til et TV-publikum.
Harun Farocki står bak over 90 filmproduksjoner og et lite utvalg av disse vises som doble projeksjoner i tre små rom. Felles for alle verkene er hans tydelige interesse for å bruke filmmediet som metode til å belyse et tema fra ulike synsvinkler, som oppfordrer betrakter til selv å reflektere, finne sammenhenger og trekke slutninger.
I det innerste rommet vises triologien Eye/Machine I, II og III. Som i Deep Play tar han her utgangspunkt i allerede eksisterende materiale, denne gangen datakonstruerte virtuelle landskap til militære formål og bilder fra smartbomber. Dette sammenstiller han med opptak av produksjon og bruk av en rekke mer eller mindre kompleks robotiske maskiner som tar over menneskers funksjon i en rekke sammenhenger, sivile så vel som militære. Filmene presenterer et uklart skille mellom menneske og maskin og problematiserer vårt forhold til bildet som representasjon for virkeligheten.
I Vergleich Über ein Drittes sammenstilles filmmateriale som viser produksjon av murstein og bygging av murvegger ulike steder på kloden. Vi blir presentert for produksjonsmetoder basert på både manuelt kroppsarbeide og maskinell automatikk. Farocki setter lit til bildet som fortellende medium og betrakter må selv i møtet med de to videobildene sammenstille, vurdere, tolke og komme fram til sin egen lesning. I Schinttstelle/Interface, viser Farocki oss sin egen arbeidsprosess og eget forhold til verktøyene han bruker i sine produksjoner.
Realiseringen av prosjektet Deep Play har vært et samarbeide mellom Harun Farocki, Documenta 12, Museet for samtidskunst i Barcelona (MACBA) DFB Kulturstiftung Berlin og FIFA og ble vist under den store kunstmønstringen Documenta 12 i Kassel sommeren og høsten 2007. Utstillingen på nasjonalmuseet og arrangementene i Norge er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalmuseet, Cinemateket og Rom for kunst på Oslo S.
Fußball: Football
Harun Farocki
13.10.07-06.0108
Nasjonalmuseet Kunst (Museet for Samtidskunst)
28.10. kl. 13.00-15.00?Familieomvisning med verksted?
08.11. kl. 17.30?Foredrag ved Harun Farocki i utstillingen?
6.12. kl. 17.30?Foredrag i utstilingen ved kurator Eva Klerck Gange: Harun Farocki: Grensesnitt. Fordypning i Nasjonalmuseets satsing på film
http://www.nasjonalmuseet.no/index.php/content/view/full/...(offset)/9
Andre arrangementer og visninger av Harun Farockis verk i perioden:
Oslo S En spesiallaget versjon av Deep Play vises inne på stasjonsområdet: ved inngang nord, ved nedgangen til T-banen og på Flytogterminalens øvre plan.
Filmens Hus Cinemateket viser fem tidligere filmer av Harun Farocki
http://www.nfi.no/cinemateket/_nyheter/vis.html?id=2754
Office for Contemporary Art Norway Harun Farocki holder presentasjon fredag 9. november ca. kl.16.00?OCA, Wergelandsveien 17 som endel av filmseminaret Film as Critical Practice 8-10 nov.
http://www.oca.no/discourse/critical_practise.shtml
Farocki gir i Deep Play betrakter mulighet til å være tilskuer med et tilnærmet panoptisk perspektiv. I tillegg til en inngående analyse av selve finalen og spillet, avslører han også den omfattende sosiale kontrollen som ligger bak et slikt arrangement i form av kontroll og overvåkning av menneskemengdene som er faktisk tilstede under arrangementet og den omfattende manipulasjonen av bildet og utvelgelsen av det som medieres videre til et TV-publikum.
Harun Farocki står bak over 90 filmproduksjoner og et lite utvalg av disse vises som doble projeksjoner i tre små rom. Felles for alle verkene er hans tydelige interesse for å bruke filmmediet som metode til å belyse et tema fra ulike synsvinkler, som oppfordrer betrakter til selv å reflektere, finne sammenhenger og trekke slutninger.
I det innerste rommet vises triologien Eye/Machine I, II og III. Som i Deep Play tar han her utgangspunkt i allerede eksisterende materiale, denne gangen datakonstruerte virtuelle landskap til militære formål og bilder fra smartbomber. Dette sammenstiller han med opptak av produksjon og bruk av en rekke mer eller mindre kompleks robotiske maskiner som tar over menneskers funksjon i en rekke sammenhenger, sivile så vel som militære. Filmene presenterer et uklart skille mellom menneske og maskin og problematiserer vårt forhold til bildet som representasjon for virkeligheten.
I Vergleich Über ein Drittes sammenstilles filmmateriale som viser produksjon av murstein og bygging av murvegger ulike steder på kloden. Vi blir presentert for produksjonsmetoder basert på både manuelt kroppsarbeide og maskinell automatikk. Farocki setter lit til bildet som fortellende medium og betrakter må selv i møtet med de to videobildene sammenstille, vurdere, tolke og komme fram til sin egen lesning. I Schinttstelle/Interface, viser Farocki oss sin egen arbeidsprosess og eget forhold til verktøyene han bruker i sine produksjoner.
Realiseringen av prosjektet Deep Play har vært et samarbeide mellom Harun Farocki, Documenta 12, Museet for samtidskunst i Barcelona (MACBA) DFB Kulturstiftung Berlin og FIFA og ble vist under den store kunstmønstringen Documenta 12 i Kassel sommeren og høsten 2007. Utstillingen på nasjonalmuseet og arrangementene i Norge er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalmuseet, Cinemateket og Rom for kunst på Oslo S.
Fußball: Football
Harun Farocki
13.10.07-06.0108
Nasjonalmuseet Kunst (Museet for Samtidskunst)
28.10. kl. 13.00-15.00?Familieomvisning med verksted?
08.11. kl. 17.30?Foredrag ved Harun Farocki i utstillingen?
6.12. kl. 17.30?Foredrag i utstilingen ved kurator Eva Klerck Gange: Harun Farocki: Grensesnitt. Fordypning i Nasjonalmuseets satsing på film
http://www.nasjonalmuseet.no/index.php/content/view/full/...(offset)/9
Andre arrangementer og visninger av Harun Farockis verk i perioden:
Oslo S En spesiallaget versjon av Deep Play vises inne på stasjonsområdet: ved inngang nord, ved nedgangen til T-banen og på Flytogterminalens øvre plan.
Filmens Hus Cinemateket viser fem tidligere filmer av Harun Farocki
http://www.nfi.no/cinemateket/_nyheter/vis.html?id=2754
Office for Contemporary Art Norway Harun Farocki holder presentasjon fredag 9. november ca. kl.16.00?OCA, Wergelandsveien 17 som endel av filmseminaret Film as Critical Practice 8-10 nov.
http://www.oca.no/discourse/critical_practise.shtml
Harun Farocki
Harun Farocki
Harun Farocki
Harun Farocki
Harun Farocki