- Det startet med at jeg deltok på mentorprogrammet Sens & Sans Pagina der vi skulle lage en fotobok under kyndig veiledning fra Hans-Olav Forsang og Damian Heinisch i perioden november 2011 til april i år, forteller Jarle Evjen til foto.no.
Prosjektet skulle være selvvalgt og Evjen ville gjøre et prosjekt som var mulig å kombinere med full jobb, men som samtidig bidro til å flytte grenser og til at han kunne utvikle seg selv som fotograf.
Resultatet ble et prosjekt om livet på og rundt T-banen i Oslo.
- Siden jeg reiser daglig med T-bane til og fra jobb, hadde jeg tilgang til motiver til prosjektet hver dag rett foran meg. Det var bare å forsyne seg, forteller Evjen som ble hektet på fotografi da han kjøpte seg sitt første speilreflekskamera for fem år siden.
Fotograferte med kameraet skjult
Evjen lot seg inspirere av gatefotografi generelt og Bruce Davidsons bok "Subway" spesielt, som består av bilder den velkjente Magnum-fotografen tok i undergrunnen i New York på 80-tallet. Men i motsetning til Davidson, valgte Evjen en mer diskret tilnærming til motivene. Speilrefleksen ble liggende igjen hjemme, og istedet ble et kompaktkamera som han holdt i brysthøyde tatt i bruk.
- Det var nytt for meg å fotografere mennesker tett på i det skjulte uten at de var klar over det. Det er mange som har gjort tilsvarende prosjekter i Paris, New York og andre storbyer, men jeg vet ikke om noen som har gjort T-banen i Oslo, noe som også gjorde prosjektet interessant. Dessuten er jeg fra Oslo og har vokst opp med T-banen som viktig transportmiddel.
Evjen forteller at han valgte å fotografere i det skjulte fordi han ønsket å fange autentiske uttrykk og situasjoner.
- Før jeg startet prosjektet var jeg spent og var forberedt på negative reaksjoner, men jeg opplevde ingen problemer utover at noen flyttet seg, snudde seg vekk. Jeg fikk fingern et par ganger, og noen skulte misbilligende (kan ses på et bilde). Ellers spurte jeg om lov til å fotografere i T-banens trafikksentral der all t-banetrafikk styres fra. Jeg fikk positivt svar og ble godt tatt imot.
Dagligdagse situasjoner
Evjen har vært på jakt etter flere ting når han har fotografert.
- Fange og vise dagligdagse situasjoner, øyeblikk, fakter, mimikk, møter, i det hele tatt hvordan folk ter seg i det offentlige rom når de tror ingen ser dem. Det man vanligvis ikke legger merke til eller tenker over. Formidle det vakre i det som mange ser på som kjedelig og uinteressant, T-banereisen til og fra jobben og T-banemiljøet rundt. Fange stemninger, gi betrakteren mulighet til å reflektere over det de ser og kanskje lage sine egne historier. Kanskje fange en tidsånd, kanskje man vil si om 30 år at dette var typisk for 2012?
Metroblikk er Evjens første helhetlige prosjekt og har så langt resultert i en bok som er til salgs på Blurb. Han har imidlertid planer om å fortsette fotograferingen på T-banen, og håper prosjektet etterhvert kan bli en utstilling og en bok utgitt på et forlag.
Se mer på www.jarleevjen.com og www.blurb.com/bookstore/detail/3226291
Har du et interessant fotoprosjekt på gang? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på desk(a)foto.no, og merk e-posten "Mitt prosjekt."
Prosjektet skulle være selvvalgt og Evjen ville gjøre et prosjekt som var mulig å kombinere med full jobb, men som samtidig bidro til å flytte grenser og til at han kunne utvikle seg selv som fotograf.
Resultatet ble et prosjekt om livet på og rundt T-banen i Oslo.
- Siden jeg reiser daglig med T-bane til og fra jobb, hadde jeg tilgang til motiver til prosjektet hver dag rett foran meg. Det var bare å forsyne seg, forteller Evjen som ble hektet på fotografi da han kjøpte seg sitt første speilreflekskamera for fem år siden.
Fotograferte med kameraet skjult
Evjen lot seg inspirere av gatefotografi generelt og Bruce Davidsons bok "Subway" spesielt, som består av bilder den velkjente Magnum-fotografen tok i undergrunnen i New York på 80-tallet. Men i motsetning til Davidson, valgte Evjen en mer diskret tilnærming til motivene. Speilrefleksen ble liggende igjen hjemme, og istedet ble et kompaktkamera som han holdt i brysthøyde tatt i bruk.
- Det var nytt for meg å fotografere mennesker tett på i det skjulte uten at de var klar over det. Det er mange som har gjort tilsvarende prosjekter i Paris, New York og andre storbyer, men jeg vet ikke om noen som har gjort T-banen i Oslo, noe som også gjorde prosjektet interessant. Dessuten er jeg fra Oslo og har vokst opp med T-banen som viktig transportmiddel.
Evjen forteller at han valgte å fotografere i det skjulte fordi han ønsket å fange autentiske uttrykk og situasjoner.
- Før jeg startet prosjektet var jeg spent og var forberedt på negative reaksjoner, men jeg opplevde ingen problemer utover at noen flyttet seg, snudde seg vekk. Jeg fikk fingern et par ganger, og noen skulte misbilligende (kan ses på et bilde). Ellers spurte jeg om lov til å fotografere i T-banens trafikksentral der all t-banetrafikk styres fra. Jeg fikk positivt svar og ble godt tatt imot.
Dagligdagse situasjoner
Evjen har vært på jakt etter flere ting når han har fotografert.
- Fange og vise dagligdagse situasjoner, øyeblikk, fakter, mimikk, møter, i det hele tatt hvordan folk ter seg i det offentlige rom når de tror ingen ser dem. Det man vanligvis ikke legger merke til eller tenker over. Formidle det vakre i det som mange ser på som kjedelig og uinteressant, T-banereisen til og fra jobben og T-banemiljøet rundt. Fange stemninger, gi betrakteren mulighet til å reflektere over det de ser og kanskje lage sine egne historier. Kanskje fange en tidsånd, kanskje man vil si om 30 år at dette var typisk for 2012?
Metroblikk er Evjens første helhetlige prosjekt og har så langt resultert i en bok som er til salgs på Blurb. Han har imidlertid planer om å fortsette fotograferingen på T-banen, og håper prosjektet etterhvert kan bli en utstilling og en bok utgitt på et forlag.
Se mer på www.jarleevjen.com og www.blurb.com/bookstore/detail/3226291
Har du et interessant fotoprosjekt på gang? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på desk(a)foto.no, og merk e-posten "Mitt prosjekt."
Jarle Evjen
Jarle Evjen
Jarle Evjen