Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_18604} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Får en følelse av avstand når jeg ser bildet.
Det at personene ser hver sin veg samt at kvinnen har et ''litt fjernt blikk'' gir mye av stemningen her. Det kan symbolisere både vår avstand fra hverandre og til naturen.
Fargene er fine synes jeg, men jeg stusser litt på himmelen som jeg oppfatter som ikke helt troverdig.
Komposisjonen sitter som et skudd, jeg liker veldig godt personenes plassering i bildet. De rette linjene i bygget, brytes av de kurvede ''balkongkassene'' noe som gjør susen for meg.
Et veldig bra, veldig urbant bilde!
MVH
Jon-Petter
Tom B.
Dette blir noe oppstyltet for meg. Litt anstrengt, på samme måte som bilen og bladet som er det andre bildet i serien.
Jeg ser jo ideen, men utførelsen blir litt krampaktig ''kunstnerisk'', sånn som vi holdt på i tenårene.
Pluss for å forsøke å fortelle noe. Ikke fortvil - det er sikkert mange som ser det annerledes enn meg :)
TomB.
Birna R.
Jeg fortviler ikke, Tom, bare ta det med knusende ro. Verken oppstyltethet eller anstrengthet ligger for meg, til det er jeg både for pragmatisk og flegmatisk (pluss sedat, slik man blir med årene).
For meg et dette et bilde til å se på og gruble over. Troverdigheten henger iallefall ikke i fargene, men i virkeligheten.
Jeg tok frem dette bildet i forbindelse med opprydding på disk. Bildet er gammelt, men har holdt seg bra i mine øyne. Kodachrome-diaset hadde imidlertid falmet mye i løpet av 25 år, så jeg følte at det var på tide med litt fargemessig oppkvikning.
Tom B.
Da stemmer vel min sammenligning med mine egne tenåringsbilder (nesten i hvertfall) ganske bra da. De minner nemlig mye om den ''artsy-fartsy'' stilen som jeg ser at jeg selv holdt på med på 70 tallet.
:)
TomB.
Birna R.
Du får håndtere dine egne livsnederlag uten min hjelp.
Hege Helen R.
synes det er flott å se tidligere arbeider av deg jeg Bjørn :-)
Hilsen Hege
Tom B.
Nå var det ditt bilde jeg kommenterte og ikke mine livsnederlag (dersom de skulle finnes).
Jeg mener vel ikke at det er et livsnederlag for deg, bare kort og godt at det er et noe umodent forsøk på å kommunisere. Jeg vet du har vanskelig for å akseptere kritikk, men dette ser du vel ?
Jeg skal snart få en filmscanner på prøve og da skal du nok også få se på mine postpubertale bilder.
Men tilbake til bildet ''in question'' - fine farger og interessant komposisjon, men altså definitivt (etter min mening) særdeles ''seventies''.
TomB.
Birna R.
Jeg tåler selv dine kommentarer slik jeg tåler mye annet i livet.
Hvis jeg ser noe i forbindelse med deg så er det en projeksjon av holdninger som jeg kan klare meg foruten. Har du ikke noe mer seriøst å komme med så la heller være.
Tom B.
Hege/Bjørn
Helt enig. Det ER artig å se gamle arbeider. Når jeg kommenterte bildet først var jeg ikke klar over at det et gammelt bilde, men mente bare å si at det så ut som et bilde fra den gang vi var unge/yngre og kommuniserte på en måte som var preget at vi ikke hadde levd så lenge. Og det var jo ikke så gæli tippa ?
TomB.
Tom B.
Herreguda Bjørn. Ikke vær så pompøs!
Ser du ikke sjøl at dette er et anstrengt forsøk på å lage ''kunstnerisk'' bilde ?
Hvis du ber om det her kan jeg godt la være å pirke i bildene dine, men da blir du jo liggende der og rulle deg i sjølgodhet og ja-kommentarer. Det vil du vel ikke ? Eller ?
TomB.
Geir Joar H.
Ville ihvertfall tatt med mer av personene på bildet. Nå virker plasseringen av disse noe tilfeldig og forstyrrende.
Birna R.
Jeg overlever nok dine kommentarer. De tar jeg akkurat så seriøst som de er.
Kvalifiserte negative eller positive kommentarer er forøvrig helt i orden.
Birna R.
(siste kommentar var til TomB og ikke GH, selvsagt).
Tom B.
God rulling. Gid du mye, mye ros må få :)
TomB.
Birna R.
Som sagt så gjort.
Jeppe M.
Jeg synes dit billede kanon - sådanne billeder kan jeg lide at gå på opdagelse i.
Tom B.
Jeg hadde tenkt å avslutte diskusjonen her, men det slår meg at det er et poeng at fotomiljøet (legg merke til at jeg nå ikke sa fotoklubb-miljøet) ikke har utviklet seg siden 70 årene. Derfor er vel slike bilder fremdeles like gangbare. Det burde vel flere av oss tenke over eller hur ?
TomB.
Birna R.
Det er alltid von i hangande snøre. Grunnlærdom for alle fiskere. Men det forutsetter at fisken vil bite.
Samspillet mellom fisker og fisk har ikke utviklet seg siden 70-årene. Det burde flere av oss tenke over.
Avsluttet .
Klart det er mye syttitall over dette bildet! Spiller det noen rolle? Overhodet ikke. Spørsmålet er kun om det er et godt bilde, og ikke når det er tatt, eller om fotografen var i stemmeskiftet, pre-, peri- eller postpubertal. Hvis Tom B. tror han er ferdig med syttitallet behøver han bare ta en titt på buksemoten nå om dagen for å se at syttitallet har slengt innom igjen. Uten at det har det aller minste med vår bedømmelse av dette bildet å gjøre, som sagt.
Når jeg så bildet tenkte jeg også syttitall, og av en eller annen grunn ''Oktober forlag'', ''Sirene'' etc.
Så var da også syttitallet en politisk tid i forhold til vår mette tid, der vi applauderer økonomer og markedsanalytikere.
Dette er et politisk bilde, det har et budskap du kan ta inn over deg eller la være. Den røde himmelen, grå betong, mennesker som ikke akkurat sprudler av livsglede. Bildet viser godt hvor farlig mennesket er. Alt gull vi tar i blir til stein. Vi dreper alt, alle, alltid.
Tematisk sett er bildet overensstemmende med det forrige bildet i serien.
Jeg liker også dette bildet. Den eneste lille innvendingen jeg har er at personen til høyre ser ut til å legge hodet bakover og undres, kanskje lure på noe. Det gir rom for håp, og gjør bildet kanskje noe mer optimistisk enn det forrige.
Jan Rune B.
stramt, strengt, delvis koko fargesetning, vel jeg tror at dette..........
......
.
JRB ::)
Arnt Eirik H.
Hmm... måtte jeg også få like
mange treff/kommentarer på et
for meg totalt uinteressant bilde.
Mvh*Arnt :-)
Birna R.
Forsøker du aktivt, så går det nok.
Tom B.
OEH:
Jeg er helt enig med deg. Det var dette med Oktober og Sirene som jeg også assosierte med bildet.
Dessuten: det er ikke et fnugg galt med det. Jeg/vi har fremdeles fire, fem trykk fra GRAS gruppa (Roaldkvam, Kleiva) hengende her hjemme. Dette er noe av som kommer til å bli stående igjen som typisk og godt av kunst fra forrige århundre. Det var vel også fordi denne kunsten var så sterk at vi (rett etter puberteten) forsøkte å legge oss i den samme stilen (piperøkende med lange frakker for min del).
Det som jeg synes er bemerkelsesverdig er at fototgrafer føler seg angrepet når dette blir nevnt. Det ER jo slike bilder vi tok når vi var postpubertale og ''noget umodne''. På samme måte som unge nå er med på trender og ennå ikke har ''finni seg sjæl''.
Jeg synes det er beklemmende når selutnevnte eksperter på foto og gress er så selvgode at de ikke greier å se dette. Skal man være arrogant må man jo ha mye, mye mer å fare med enn det Bjørn R har.
AEH: Legg merke til teknikken for å få mange kommentarer: Det er bar å gå rett i strupen på alle som ikke roser bildet ditt, eventuelt: kommenter alle kommentarer uansett.
TomB.
Torunn B.
Min kommentar blir helt naiv nå etter denne diskusjonen, men jeg liker altså litt strenge linjer og perspektiv, og jeg likte også faktisk at det var myket opp med litt snev av personer, som jeg syns fungerer veldig bra som kulisser her. Alt dette før jeg leste kommentarene. Men nå var jeg jo ungdom på 70-tallet, så det var vel noe som rørte seg, da... :)
Torunn :-)
Torbjørn V.
Jeg syns det er meget rart å se hvor arrogant og nedlatende enkelte fotografer kan oppføre seg mot de som gidder å kommentere bildene...greit nok at man ikke er enige i det andre har å si, men dette blir rett og slett for dumt!
Avsluttet .
Nei, dette tør jeg rett og slett ikke kommentere ...
Henning J.
Må passe på å få inn navnet mitt i denne diskusjonen jeg også :-)
Er kanskje ''arrogant og nedlatende'' nøkkelen til en kvasi-proffesjonell karriære i Noreg?
Angående bildet: Jeg liker perspektivet, personen til venstre er bra plassert og personen til høyre burde fotografen på en høflig måte bedt fjerne seg. Fargebruken er totalt meningsløs i mine øyne. Hva som er gangbart i mine øyne tror jeg bestemt ikke tilfører noe i denne sammenheng, men nå er det altså sagt.
mvh Henning
Marius S.
Jeg er stort sett enig Bjørnland her. Torbjørn Vidnes: Tonen som ligger i lufta her er forøvrig ganske forutsigbar.
Birna R.
Torbjøn Vidnes: Jeg er hjertens enig. Det er ønskelig å holde seg til det saken dreier seg om, nemlig en diskusjon om bildet. Dessverre er det noen kritikere som ynder å ta autor fatt istf. bildet. Jeg mener bestemt det er mulig å kritisere et bilde uten å trekke inn en analyse av autors modenhet (eller mangel på sådan).
La det være helt klart at folk kan skrive de kvasseste og gjerne negative kommentarer til ethvert av mine bilder, så lenge de holder seg til sak. Jeg er tvertimot *svært* takknemlig for å høre slikt, minst like mye om ikke mer enn å høre rosende ord. Du og andre er herved oppfordret til å teste dette i praksis. Usaklige kommentarer derimot forbeholder jeg meg retten til å svare på, med samme mynt. Noen foretrekker å snu det annet kinn til, men det er altså ikke min stil.
Konkret ang. Tom Bjørnland og hans bidrag i denne maratondiskusjonen: Om Tom B. hadde i sitt første innlegg stoppet etter første avsnitt, så hadde jeg smilt til meg selv og sagt ''Ja ja, her er Tom tilbake igjen, og heller ikke denne gangen finner mitt bidrag nåde hos ham'', og så hadde det vært det. Tom stopper imidlertid ikke der, men skjærer ut i digresjoner om min modenhet (eller helst mangel på sådan). Pluss en masse andre greier, som enhver kan ta del i ved å følge diskusjonen. Utgangspunktet her er velkjent retorikk ved (1) å tillegge en person synspunkter for derved (2) angripe disse. Man vil se at jeg brumler litt misfornøyd i starten og at Tom B. ikke gir seg, men prøver mer og mer iherdig å irritere. Sarkasmene blir mer og mer irrelevante og når sitt høydepunkt i utsagnet om min ''selvutnevnte ekspertstatus innen foto og gress'' (foto: vet litt, ingen formell utdannelse, lever dog rimelig bra av det; ''gress'' derimot faktisk dr.grad. så ikke akkurat selvutnevnt nei). Kan d'herrer Torbjørn Vidnes, Henning Jansen og Marius Sundbakken se slike ting også? En sak har oftest minst to sider.
Jeg har ingen interesse av å legge meg ut med Tom Bjørnland. Han må få lov til å mene hva han vil, men skal han kommentere bilder jeg legger ut får han holde seg til bilde heretter. Da skal han få lov til å mene akkurat hva han vil, og mener han at jeg har begått et håpløst makkverk av et bilde så si det, no problem.
Konkret ang. Henning Jansen: du bidrar også til å forflate debatten med personorienterte kommentarer. De filterer jeg vekk. Om resten: Personen til høyre kan ikke uten videre forflytte seg siden det er meg selv. Ett sted må jeg også være og ikke nødvendigvis bak kamera bestandig. Fargene er laget for ikke å være ''naturlige'', med den iboende risiko at noen ikke vil akseptere dette (andre enn deg har kommentert det samme).
....
helt til slutt
....
Det er funnet en oppskrift for beskyttelse mot ''BB''-raiding''.
Marius S.
Du skriver at du foretrekker at folk holder seg til bildet, men jeg mener dette sklei ut da du ut av intet skrev ''Du får håndtere dine egne livsnederlag uten min hjelp.''
Jeg vet forøvrig at du har en dr. grad.
Jeg er enig med Bjørnland at jeg synes bildet ''oppstyltet'' og ''anstrengt'' og har en ''artsy-fartsy'' stil. Det må da være å holde seg til bildet.
Torbjørn V.
Godt noen er enige med meg av og til...det skjer altfor sjelden etter mitt syn...
Det jeg reagerer på BR, er at TomB faktisk ikke tar i så veldig hardt før du fyrer løs på ham. Denne uttalelsen: ''Hvis jeg ser noe i forbindelse med deg så er det en projeksjon av holdninger som jeg kan klare meg foruten.'' synes jeg faktisk viser at du er 'litt' forutinntatt når det gjelder TomB. Nå kjenner ikke jeg ham, selv om jeg har vært i klinsj med ham før på bilde nr. 4962, og vet derfor fint lite om hans holdninger til deg og dine bilder. Uansett, når rett skal være rett så syns jeg faktisk at TomB var ganske 'snill' i sine første kommentarer før du begynte å snakke om hans livsnederlag...hva hadde det med saken å gjøre? Forøvrig kan jeg godt legge til at jeg ser at TomB har en eller to kommentarer som var usaklige, som f.eks: ''God rulling. Gid du mye, mye ros må få :)
TomB.'' Jeg ser derimot ikke noe sted at TomB har kalt deg umoden, men tvertimot kommenterer at det er et umodent forsøk på å lage kunst...en ytring som ikke går på dine karaktertrekk.
Jeg velger å stå fast ved min første kommentar til dette bildet. Jeg synes du opptrådte arrogant her, men la nå det være sagt at jeg ikke har prøvt å si at du er arrogant til alle tider, eller å tilegne deg arroganse som et karakter-trekk...
En sak har alltid minst to sider, det ser jeg tydelig, og det ser nok HJ og MS også.
Birna R.
Joda Marius: Skriv at bildet oppleves oppstyltet, anstrengt, etc., så er dine synspunkter vel ivaretatt. Akkurat slik det skal være. En god, negativ kommentar av de nnyttige sorten.
Kommentaren din om ''tonen som ligger i luften er ganske forutsigbar'' er velsom du selv kan se, ikke relevant. Det MÅ jeg ha leilighet til å påpeke.
Tom B.
Jeg inviterer på en kopp kaffe og kake (som skal forbli hos den som skal spise den) på Soli Brug i løpet av helgen. Hva om alle interesserte møttes søndag kl. 13 ?
Jeg er der fra 1200 lørdag til søndag ettermiddag.
Dersom den tiden ikke passer (og det gjør den vel ikke for de fleste) så håper jeg likevel på besøk. Vil dere avtale har jeg mob. telefon nummer 90 19 13 60.
Takk for innbydelsen TomB. Du har dine kvaliteter. Dessverre er jeg forhindret fra å komme, men håper at andre kan ta seg en tur.
Ha en god helg.
Henning J.
:-|
mvh Henning
Torbjørn V.
God helg til alle. Kaffe og kake høres bra ut, men det er litt langt å reise fra Stavanger. Kanskje en gang senere når jeg er på foto-tur i Oslo?
Birna R.
slå på tråden hvis du er på hovedstadsbesøk så kan vi ta en prat. Alltid mulig å legge til kaffe attåt.
Torbjørn V.
Det skal jeg gjøre.
Aleksander J.
Retrofuturistisk. Funker ja.
Tom B.
BR/AJ:
Pokker at jeg ikke fant fram til ordet
''Retrofuturistisk'' !
Da hadde kanskje mye vært unngått:)
Det var jo DET jeg mente.....
TomB.
Frank W. G.
Her var det jo mye ''rart''. Såpass med treff betyr jo ikke nødvendigvis at det er et godt bilde som ligger ute. Bildet blir for meg noe kunstig og rart, det er vel også meningen vil jeg tro. At det ikke skal se nturlig ut, mener jeg. Nei, jeg likte det vel egentlig ikke, men det er godt med en litt annen type bilde(r) også.
/:-(
Mvh. Frank
Dag T.
Retrofuturistisk? Ja! Kunne vært bokomslag for en sci-fi-bok på 60-tallet. Hva med ''retroretrofuturistisk''?
BR: Det spørs om du ikke har funnet ''en oppskrift for beskyttelse mot enhver kritisk kommentar''. Det er sjelden behagelig å komme med (konstruktiv) negativ kritikk til dine bilder, så det lar man gjerne være...
Birna R.
Du er hjertelig velkommen med all den sviende kritikk du vil for meg Dag, så lenge den går på bildet og ikke på person.
Faktisk har jeg gjentatte ganger uttalt at jeg foretrekker ulike holdninger til bildene mine (50-50 reglen er optimal).
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Det at personene ser hver sin veg samt at kvinnen har et ''litt fjernt blikk'' gir mye av stemningen her. Det kan symbolisere både vår avstand fra hverandre og til naturen.
Fargene er fine synes jeg, men jeg stusser litt på himmelen som jeg oppfatter som ikke helt troverdig.
Komposisjonen sitter som et skudd, jeg liker veldig godt personenes plassering i bildet. De rette linjene i bygget, brytes av de kurvede ''balkongkassene'' noe som gjør susen for meg.
Et veldig bra, veldig urbant bilde!
MVH
Jon-Petter
Jeg ser jo ideen, men utførelsen blir litt krampaktig ''kunstnerisk'', sånn som vi holdt på i tenårene.
Pluss for å forsøke å fortelle noe. Ikke fortvil - det er sikkert mange som ser det annerledes enn meg :)
TomB.
For meg et dette et bilde til å se på og gruble over. Troverdigheten henger iallefall ikke i fargene, men i virkeligheten.
Jeg tok frem dette bildet i forbindelse med opprydding på disk. Bildet er gammelt, men har holdt seg bra i mine øyne. Kodachrome-diaset hadde imidlertid falmet mye i løpet av 25 år, så jeg følte at det var på tide med litt fargemessig oppkvikning.
:)
TomB.
Hilsen Hege
Jeg mener vel ikke at det er et livsnederlag for deg, bare kort og godt at det er et noe umodent forsøk på å kommunisere. Jeg vet du har vanskelig for å akseptere kritikk, men dette ser du vel ?
Jeg skal snart få en filmscanner på prøve og da skal du nok også få se på mine postpubertale bilder.
Men tilbake til bildet ''in question'' - fine farger og interessant komposisjon, men altså definitivt (etter min mening) særdeles ''seventies''.
TomB.
Hvis jeg ser noe i forbindelse med deg så er det en projeksjon av holdninger som jeg kan klare meg foruten. Har du ikke noe mer seriøst å komme med så la heller være.
Helt enig. Det ER artig å se gamle arbeider. Når jeg kommenterte bildet først var jeg ikke klar over at det et gammelt bilde, men mente bare å si at det så ut som et bilde fra den gang vi var unge/yngre og kommuniserte på en måte som var preget at vi ikke hadde levd så lenge. Og det var jo ikke så gæli tippa ?
TomB.
Ser du ikke sjøl at dette er et anstrengt forsøk på å lage ''kunstnerisk'' bilde ?
Hvis du ber om det her kan jeg godt la være å pirke i bildene dine, men da blir du jo liggende der og rulle deg i sjølgodhet og ja-kommentarer. Det vil du vel ikke ? Eller ?
TomB.
Kvalifiserte negative eller positive kommentarer er forøvrig helt i orden.
TomB.
TomB.
Samspillet mellom fisker og fisk har ikke utviklet seg siden 70-årene. Det burde flere av oss tenke over.
Når jeg så bildet tenkte jeg også syttitall, og av en eller annen grunn ''Oktober forlag'', ''Sirene'' etc.
Så var da også syttitallet en politisk tid i forhold til vår mette tid, der vi applauderer økonomer og markedsanalytikere.
Dette er et politisk bilde, det har et budskap du kan ta inn over deg eller la være. Den røde himmelen, grå betong, mennesker som ikke akkurat sprudler av livsglede. Bildet viser godt hvor farlig mennesket er. Alt gull vi tar i blir til stein. Vi dreper alt, alle, alltid.
Tematisk sett er bildet overensstemmende med det forrige bildet i serien.
Jeg liker også dette bildet. Den eneste lille innvendingen jeg har er at personen til høyre ser ut til å legge hodet bakover og undres, kanskje lure på noe. Det gir rom for håp, og gjør bildet kanskje noe mer optimistisk enn det forrige.
......
.
JRB ::)
mange treff/kommentarer på et
for meg totalt uinteressant bilde.
Mvh*Arnt :-)
Jeg er helt enig med deg. Det var dette med Oktober og Sirene som jeg også assosierte med bildet.
Dessuten: det er ikke et fnugg galt med det. Jeg/vi har fremdeles fire, fem trykk fra GRAS gruppa (Roaldkvam, Kleiva) hengende her hjemme. Dette er noe av som kommer til å bli stående igjen som typisk og godt av kunst fra forrige århundre. Det var vel også fordi denne kunsten var så sterk at vi (rett etter puberteten) forsøkte å legge oss i den samme stilen (piperøkende med lange frakker for min del).
Det som jeg synes er bemerkelsesverdig er at fototgrafer føler seg angrepet når dette blir nevnt. Det ER jo slike bilder vi tok når vi var postpubertale og ''noget umodne''. På samme måte som unge nå er med på trender og ennå ikke har ''finni seg sjæl''.
Jeg synes det er beklemmende når selutnevnte eksperter på foto og gress er så selvgode at de ikke greier å se dette. Skal man være arrogant må man jo ha mye, mye mer å fare med enn det Bjørn R har.
AEH: Legg merke til teknikken for å få mange kommentarer: Det er bar å gå rett i strupen på alle som ikke roser bildet ditt, eventuelt: kommenter alle kommentarer uansett.
TomB.
Torunn :-)
Er kanskje ''arrogant og nedlatende'' nøkkelen til en kvasi-proffesjonell karriære i Noreg?
Angående bildet: Jeg liker perspektivet, personen til venstre er bra plassert og personen til høyre burde fotografen på en høflig måte bedt fjerne seg. Fargebruken er totalt meningsløs i mine øyne. Hva som er gangbart i mine øyne tror jeg bestemt ikke tilfører noe i denne sammenheng, men nå er det altså sagt.
mvh Henning
La det være helt klart at folk kan skrive de kvasseste og gjerne negative kommentarer til ethvert av mine bilder, så lenge de holder seg til sak. Jeg er tvertimot *svært* takknemlig for å høre slikt, minst like mye om ikke mer enn å høre rosende ord. Du og andre er herved oppfordret til å teste dette i praksis. Usaklige kommentarer derimot forbeholder jeg meg retten til å svare på, med samme mynt. Noen foretrekker å snu det annet kinn til, men det er altså ikke min stil.
Konkret ang. Tom Bjørnland og hans bidrag i denne maratondiskusjonen: Om Tom B. hadde i sitt første innlegg stoppet etter første avsnitt, så hadde jeg smilt til meg selv og sagt ''Ja ja, her er Tom tilbake igjen, og heller ikke denne gangen finner mitt bidrag nåde hos ham'', og så hadde det vært det. Tom stopper imidlertid ikke der, men skjærer ut i digresjoner om min modenhet (eller helst mangel på sådan). Pluss en masse andre greier, som enhver kan ta del i ved å følge diskusjonen. Utgangspunktet her er velkjent retorikk ved (1) å tillegge en person synspunkter for derved (2) angripe disse. Man vil se at jeg brumler litt misfornøyd i starten og at Tom B. ikke gir seg, men prøver mer og mer iherdig å irritere. Sarkasmene blir mer og mer irrelevante og når sitt høydepunkt i utsagnet om min ''selvutnevnte ekspertstatus innen foto og gress'' (foto: vet litt, ingen formell utdannelse, lever dog rimelig bra av det; ''gress'' derimot faktisk dr.grad. så ikke akkurat selvutnevnt nei). Kan d'herrer Torbjørn Vidnes, Henning Jansen og Marius Sundbakken se slike ting også? En sak har oftest minst to sider.
Jeg har ingen interesse av å legge meg ut med Tom Bjørnland. Han må få lov til å mene hva han vil, men skal han kommentere bilder jeg legger ut får han holde seg til bilde heretter. Da skal han få lov til å mene akkurat hva han vil, og mener han at jeg har begått et håpløst makkverk av et bilde så si det, no problem.
Konkret ang. Henning Jansen: du bidrar også til å forflate debatten med personorienterte kommentarer. De filterer jeg vekk. Om resten: Personen til høyre kan ikke uten videre forflytte seg siden det er meg selv. Ett sted må jeg også være og ikke nødvendigvis bak kamera bestandig. Fargene er laget for ikke å være ''naturlige'', med den iboende risiko at noen ikke vil akseptere dette (andre enn deg har kommentert det samme).
....
helt til slutt
....
Det er funnet en oppskrift for beskyttelse mot ''BB''-raiding''.
Jeg vet forøvrig at du har en dr. grad.
Jeg er enig med Bjørnland at jeg synes bildet ''oppstyltet'' og ''anstrengt'' og har en ''artsy-fartsy'' stil. Det må da være å holde seg til bildet.
Det jeg reagerer på BR, er at TomB faktisk ikke tar i så veldig hardt før du fyrer løs på ham. Denne uttalelsen: ''Hvis jeg ser noe i forbindelse med deg så er det en projeksjon av holdninger som jeg kan klare meg foruten.'' synes jeg faktisk viser at du er 'litt' forutinntatt når det gjelder TomB. Nå kjenner ikke jeg ham, selv om jeg har vært i klinsj med ham før på bilde nr. 4962, og vet derfor fint lite om hans holdninger til deg og dine bilder. Uansett, når rett skal være rett så syns jeg faktisk at TomB var ganske 'snill' i sine første kommentarer før du begynte å snakke om hans livsnederlag...hva hadde det med saken å gjøre? Forøvrig kan jeg godt legge til at jeg ser at TomB har en eller to kommentarer som var usaklige, som f.eks: ''God rulling. Gid du mye, mye ros må få :)
TomB.'' Jeg ser derimot ikke noe sted at TomB har kalt deg umoden, men tvertimot kommenterer at det er et umodent forsøk på å lage kunst...en ytring som ikke går på dine karaktertrekk.
Jeg velger å stå fast ved min første kommentar til dette bildet. Jeg synes du opptrådte arrogant her, men la nå det være sagt at jeg ikke har prøvt å si at du er arrogant til alle tider, eller å tilegne deg arroganse som et karakter-trekk...
En sak har alltid minst to sider, det ser jeg tydelig, og det ser nok HJ og MS også.
Kommentaren din om ''tonen som ligger i luften er ganske forutsigbar'' er velsom du selv kan se, ikke relevant. Det MÅ jeg ha leilighet til å påpeke.
Jeg er der fra 1200 lørdag til søndag ettermiddag.
Dersom den tiden ikke passer (og det gjør den vel ikke for de fleste) så håper jeg likevel på besøk. Vil dere avtale har jeg mob. telefon nummer 90 19 13 60.
http://www.soli-brug.no/html/soli.html
TomB
Ha en god helg.
mvh Henning
Pokker at jeg ikke fant fram til ordet
''Retrofuturistisk'' !
Da hadde kanskje mye vært unngått:)
Det var jo DET jeg mente.....
TomB.
/:-(
Mvh. Frank
BR: Det spørs om du ikke har funnet ''en oppskrift for beskyttelse mot enhver kritisk kommentar''. Det er sjelden behagelig å komme med (konstruktiv) negativ kritikk til dine bilder, så det lar man gjerne være...
Faktisk har jeg gjentatte ganger uttalt at jeg foretrekker ulike holdninger til bildene mine (50-50 reglen er optimal).