Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_18623} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Likte dette best av dine tre bilder !
Likte stemningen som oppnåes gjennom linjene og tåken !
Avsluttet .
Ganske mektig, må jeg si. Dette ville fått et ytterligere løft gjennom bruk av storformat.
Jan T.
Jeg forstår ikke helt.... ''Dette ville fått et ytterligere løft gjennom bruk av storformat''... Mit Norske er ikke hvad det har været... ;-P
mvh Jan
Birna R.
Blås i det, Jan. BB er en tekniker som tror bildeformatet har saliggjørende betydning.
Jeg synes dette natt/tåkebildet hever seg fra mengde nved forsiktig bruk av virkemidler og en fin komposisjon, med god linjeføring. Trass i de nujevne flatefordelingen av svart og hvitt balanser bildet bra, nettopp takket være linjeføringen.
Vil se mer.
Carl Martin N.
Veldig lekkert! Enig ang linjene i bildet. Dyster vakker stemning!
Avsluttet .
Storformat = storformatskamera = negativer større enn 9 x 12 cm. Informasjonsmengden blir mye større. Rommet defineres ikke bare ved linjer og perspektiv, men også ved detaljoppløsning. Bildet blir et helt annet.
(Og hvis noen tror at det fysiske bildeformatet ikke har betydning, er de ganske naive.)
Bjørn J.
Ja, informasjonsmengden er større ved et større filmformat. Derimot er det ikke alltid at detaljoppløsnigen er et pre. For meg kan storformatopptak ofte bli for ''perfekt'' Teknikken overdøver innholdet.
Avsluttet .
Teknikk står ganske riktig ofte i veien for innholdet, men i et storformatsbilde er oppløsningen så stor at virkeligheten blir mer påtrengende enn teknikken. Kornstrukturen legger seg ofte som en hinne over bildet.
Ann F.
Veldig bra, spennende linjeføring og fint formidlet tåkestemning.
Mvh Ann
Carsten A.
Om storformat hadde spilt noen rolle for dette opptaket slik det kan vises her, er vel heller usikkert.
Skikkelig fint bilde som det er, om virkemidlene se Bjørn Rørsletts kommentar, som jeg slutter meg til. Ekstra poeng for fint sv/hv arbeide!
MVH CA
Birna R.
Nå er BB og hans kommentarer ofte ufrivillig komiske. Spesielt når BB fremhever storformatets tekniske fortrinn (som er reelle) og kobler dette sammen med bildets innhold (som de fleste begriper ikke har sammenheng med format, men ja, nettopp, med ''innhold''). Dessuten er den logiske konsekvens av BBs utsagn at han bør stå på barrikadene for digital foto, en teknikk som nettopp har de tekniske fortrinn (bl.a. mangel på kornstruktur) som BB lenges etter,
Jan, Norge er et ''annerledesland'' og det avspeiles også ved menneskene som finnes der. Du har laget et flott og stemningsfullt bilde med en glimrende sv/hv teknikk - om du så hadde bruk Instamatic kunne jeg ikke interessert meg mer for dét. Bildet gjelder.
Jan T.
Tak for kommentarerne... Det er dejligt med lidt konstruktivt kritik...
mvh Jan
Avsluttet .
Mellom- og storformat er vel og bra, men her bidrar kornene til en fin struktur. Bildet er bra som det er - skjønt en forhutlet person som tusler skinnelangs i det fjerne kanskje kunne heve det ytterligere? Mange bilder som spiller på linjeføring (se f eks illustrasjonene i fotoblader når en eller annen selverklært guru skal skrive om komposisjon) blir bare tomme elevøvelser uten bildemessig innhold av noen som helst verdi. Ditt bidrag er langt bedre i så måte, Jan.
Geir S.
Hei igjen Jan,
hva et motiv nøkternt sett forestiller er det lett å bli enige om, teknikk skaper interesse hos entusiastene og vil alltid være et tema for diskusjon, men definisjonen av innholdet, hva man egentlig ser, er mer opp til den enkelte og blir dermed betydelig mer vanskelig. Det siste av de tre i serien din synes jeg er det beste, både fra en komposisjonsmessig, teknisk og innholdsmessig vinkel. Her finnes for meg mange assosiasjoner, til å begynne med lette jeg bildeflaten rundt for å se om jeg kunne finne Scully og Mulder! Herlig bilde som jeg ikke synes har fortjent storformatsdebatten!
Mvh
GSk
Avsluttet .
Men Rørslett, da. Hva slags logikk er det i følgende: ''Innhold har ikke sammenheng med format, men ja, nettopp, med ''innhold''''?
Jeg lenges heller ikke etter mangel på kornstruktur i dette tilfellet, men etter oppløsning, og hva er da dette vissvasset om at jeg burde stå på barrikadene for digitalt fotografi, som i forhold til format uansett er film langt underlegen?
Jeg sier da heller ikke at teknikk og innhold henger sammen. Forsåvidt blåser jeg stort sett i teknikken (men så vidt jeg kan se er det nesten det eneste som diskuteres i bildekritikken på foto.no)(og om et bilde er fotografert digitalt eller analogt er helt uinteressant). Jeg snakker om opplevelsen av bildet. Høyere oppløsning tror jeg ville gitt en større opplevelse av dette bildet. Akkurat slik Richard Avedons storformatsportretter gir oss en realisme nesten hinsides det fattbare. Jeg ser sublime anslag i bildet til Tanaka, og et storformatsbilde ville vært lysår nærmere et slikt mål enn det det er nå. Men bevares, det er stemning i tønnevis nå også. Men en nokså slående indikasjon på at disse kornene til en viss grad står i veien for bildet er for eksempel utsagnet om at ''her bidrar kornene til en fin struktur''. Det er da ikke strukturen som utgjør bildet.
Terje G.
Nydelig bilde Jan.
Bildet formidler mye stemning, og linjene suger blikket innover i bildet.
Hvordan måler du lyset i slike situasjoner?
Mvh Terje G
Torunn B.
Bildet har flott linjeføring og et veldig bra perspektiv. Fint og lavt utgangspunkt. Tåken hever hele inntrykket. Og sammen med sv/hv blir det en mørk og dyster stemning som gir meg assosiasjoner til Holocaust.
Torunn :-)
Erik A.
Et bilde som kler s/v. Et bilde som med sitt kalde, tunge og golde innhold nærmest blir truende. Det strøkne lineære kompet inngyter en streng orden. I sum skaper dette hos meg en fjern assosiasjon om Holocaust, en stum fornemmelse av død og indre smerte. I en slik setting blir formatvalg og korning temmelig vektløse...
Jan T.
Til Gunnesmæl:
Jeg tager mange billeder af samme motiv... hvor jeg følger lysmåling, og intuitivt forsøger mig frem med lukkertid...
mvh
Jan
Erik A.
TB, kommentaren din gikk inn mens jeg skrev min (ble heftet) - Holocaust er vi tydeligvis enige om!
Carsten A.
BB antyder velvillig at teknikken er ''nesten det eneste som diskuteres i bildekritikken''. Det er da faktisk litt påfallende at han selv er så raskt ute med å ta opp et teknisk emne, bruk av storformat. Storformat kan ha mange kvaliteter, men teknisk enkel bruk og lave kostnader er ikke blant dem. Dette er forhold som i praksis stort sett gjør slike kamera uegnet for bruk av amatører.
Og her var det vel ellers det billedmessige innhold som fikk prioritet i kommentarene?
MVH CA
Avsluttet .
Så du syns det er påfallende at jeg i dette ene tilfellet var ute med å ta opp et teknisk emne?
Jeg er imponert over at det bildemessige innhold fikk en viss prioritet. Selv om det er langt fra godsterminalen på Alnabru (hvis det nå er der bildet er tatt) til AMF.
Dessuten: hva man vil får man til. Det skal tross alt ikke så mange kronene til for å begynne med storformat i det ''små''.
Avsluttet .
At jeg faktisk liker kornstrukturen, men ikke formulerte det så elegant som jeg kanskje burde, blir for BB ''en nokså slående indikasjon på at disse kornene til en viss grad står i veien for bildet''. Jeg skal forsøke å holde inne med sarkasmene.
Avsluttet .
Nei du vet, sarkasmer har aldri gjort seg i bildekritikk ...
Carsten A.
BB: Jeg har sagt at det var påfallende at du var den første til å ta opp et teknisk emne når du samtidig velger å hevde at tekniske emner er ''nesten det eneste som diskuteres i bildekritikken''. Og det jeg sier mener jeg selvsagt, helt overflødig å spørre om jeg mener det jeg skriver. Hadde jeg ikke ment det, og og helle ikke hadde ment at det burde sies, hadde jeg selvsagt heller ikke ikke sagt det.
Tror ellers ikke at den danske fotografen har valgt Alnabru, men uansett er det et irrelevant moment.
Som (ikke lenger aktiv) storformatbruker vet jeg ganske godt hva det innebærer. Det er langt fra noen umulighet for en amatør, men kostnadene er ikke ubetydelige, hverken når det gjelder investering eller bruk. Skikkelige objektiver er ikke gratis, og oppfølgingsustyr, ikke minst mørkeromsutstyr, krever sitt. Mange vil ikke engang ha praktisk mulighet for å finne plass til et 4x5'' forstørrelsesapparat, osv. osv.
MVH CA
Jan T.
Til jer allesammen....
Jeg takker for BB's kritik omkring Teknik... Det er selvfølgelig noget jeg vil tage til mig... Og vil måske til tider arbejde med storformat, men jeg føler ikke, at det er så frygtlig væsenlig i dette billede.... Da jeg egentlig føler, at jeg har fået vist hensigten med dette billede ganske glimrende med mit Canon EOS 1.....
Men jeg har adgang til et storformatkamera, og et mørkekammer hvori jeg kan få det fremkaldt.... men jeg havde egentlig ikke rigtig overvejet det... Fordi jeg egentlig følte at mit eget kamera gjorde det glimrende...
men tak for kritiken... og jeg vil da i ny og næh forsøge mig med et storformatskamera...
mvh Jan
Avsluttet .
Man får bare ta det pent og forsiktig på sin vei inn i storformatets svimlende verden. Jeg har sett mange delikate kontaktkopier fra 4x5''. Men at Tanaka burde skaffe seg et slikt kamera, er bare et vennlig forslag.
lars b.
fett!
lars
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Likte stemningen som oppnåes gjennom linjene og tåken !
mvh Jan
Jeg synes dette natt/tåkebildet hever seg fra mengde nved forsiktig bruk av virkemidler og en fin komposisjon, med god linjeføring. Trass i de nujevne flatefordelingen av svart og hvitt balanser bildet bra, nettopp takket være linjeføringen.
Vil se mer.
(Og hvis noen tror at det fysiske bildeformatet ikke har betydning, er de ganske naive.)
Mvh Ann
Skikkelig fint bilde som det er, om virkemidlene se Bjørn Rørsletts kommentar, som jeg slutter meg til. Ekstra poeng for fint sv/hv arbeide!
MVH CA
Jan, Norge er et ''annerledesland'' og det avspeiles også ved menneskene som finnes der. Du har laget et flott og stemningsfullt bilde med en glimrende sv/hv teknikk - om du så hadde bruk Instamatic kunne jeg ikke interessert meg mer for dét. Bildet gjelder.
mvh Jan
hva et motiv nøkternt sett forestiller er det lett å bli enige om, teknikk skaper interesse hos entusiastene og vil alltid være et tema for diskusjon, men definisjonen av innholdet, hva man egentlig ser, er mer opp til den enkelte og blir dermed betydelig mer vanskelig. Det siste av de tre i serien din synes jeg er det beste, både fra en komposisjonsmessig, teknisk og innholdsmessig vinkel. Her finnes for meg mange assosiasjoner, til å begynne med lette jeg bildeflaten rundt for å se om jeg kunne finne Scully og Mulder! Herlig bilde som jeg ikke synes har fortjent storformatsdebatten!
Mvh
GSk
Jeg lenges heller ikke etter mangel på kornstruktur i dette tilfellet, men etter oppløsning, og hva er da dette vissvasset om at jeg burde stå på barrikadene for digitalt fotografi, som i forhold til format uansett er film langt underlegen?
Jeg sier da heller ikke at teknikk og innhold henger sammen. Forsåvidt blåser jeg stort sett i teknikken (men så vidt jeg kan se er det nesten det eneste som diskuteres i bildekritikken på foto.no)(og om et bilde er fotografert digitalt eller analogt er helt uinteressant). Jeg snakker om opplevelsen av bildet. Høyere oppløsning tror jeg ville gitt en større opplevelse av dette bildet. Akkurat slik Richard Avedons storformatsportretter gir oss en realisme nesten hinsides det fattbare. Jeg ser sublime anslag i bildet til Tanaka, og et storformatsbilde ville vært lysår nærmere et slikt mål enn det det er nå. Men bevares, det er stemning i tønnevis nå også. Men en nokså slående indikasjon på at disse kornene til en viss grad står i veien for bildet er for eksempel utsagnet om at ''her bidrar kornene til en fin struktur''. Det er da ikke strukturen som utgjør bildet.
Bildet formidler mye stemning, og linjene suger blikket innover i bildet.
Hvordan måler du lyset i slike situasjoner?
Mvh Terje G
Torunn :-)
Jeg tager mange billeder af samme motiv... hvor jeg følger lysmåling, og intuitivt forsøger mig frem med lukkertid...
mvh
Jan
Og her var det vel ellers det billedmessige innhold som fikk prioritet i kommentarene?
MVH CA
Jeg er imponert over at det bildemessige innhold fikk en viss prioritet. Selv om det er langt fra godsterminalen på Alnabru (hvis det nå er der bildet er tatt) til AMF.
Dessuten: hva man vil får man til. Det skal tross alt ikke så mange kronene til for å begynne med storformat i det ''små''.
Tror ellers ikke at den danske fotografen har valgt Alnabru, men uansett er det et irrelevant moment.
Som (ikke lenger aktiv) storformatbruker vet jeg ganske godt hva det innebærer. Det er langt fra noen umulighet for en amatør, men kostnadene er ikke ubetydelige, hverken når det gjelder investering eller bruk. Skikkelige objektiver er ikke gratis, og oppfølgingsustyr, ikke minst mørkeromsutstyr, krever sitt. Mange vil ikke engang ha praktisk mulighet for å finne plass til et 4x5'' forstørrelsesapparat, osv. osv.
MVH CA
Jeg takker for BB's kritik omkring Teknik... Det er selvfølgelig noget jeg vil tage til mig... Og vil måske til tider arbejde med storformat, men jeg føler ikke, at det er så frygtlig væsenlig i dette billede.... Da jeg egentlig føler, at jeg har fået vist hensigten med dette billede ganske glimrende med mit Canon EOS 1.....
Men jeg har adgang til et storformatkamera, og et mørkekammer hvori jeg kan få det fremkaldt.... men jeg havde egentlig ikke rigtig overvejet det... Fordi jeg egentlig følte at mit eget kamera gjorde det glimrende...
men tak for kritiken... og jeg vil da i ny og næh forsøge mig med et storformatskamera...
mvh Jan
lars