Canon har valgt å fortsette å bruke store CF-kort i 7D. Personlig foretrekker jeg disse fremfor de mer og mer populære SD-kortene. CF-kortene er større, virker mer solide, er bedre å håndtere og er (alt i alt) enklere å holde rede på.
Tidligere var av/på-knappen plassert bak på kameraet, under tommelfingerhjulet. Nå finner jeg den oppe til venstre, bak kommandohjulet. Den tidligere av/på-bryteren doblet som bryter for å slå av/på tommelfingerhjulet. Dette er nå heldigvis på to forskjellige brytere. Dermed er knappenes funksjoner adskilt og tydeligere. Den gamle plasseringen var ikke god, men jeg synes ikke den nye er særlig bedre. Personlig liker jeg best når av/på-knappen er integrert rundt utløserknappen (slik som man finner på Nikon, Sony og Pentax).
Bakre tommelfingerhjul er helt greit å bruke. Men på tross av at jeg har brukt kameraer med denne løsningen i over fire år synes jeg dette hjulet er litt dårlig plassert. Jeg må nemlig justere høyrehåndsgrepet for å bruke det. En litt høyere plassering ville gjort det mer brukervennlig.
Etter å ha prøvd mange ulike kameraer savnes et tredje hjul under utløseren (noe a la Nikon). Et slikt hjul kan enkelt betjenes med ringfingeren og hadde absolutt vært et positivt suplement. Da ville det vært mulig å ha et eget hjul dedikert innstilling av ISO, noe jeg svært ofte savner.
Ved bruk av LiveView er det også mulig å bruke ansiktsgjenkjenning. Da skal kameraet selv automatisk oppdage ansikter i motivet samt fokuserer, eksponerer og setter hvitbalansen i forhold til disse. Om dette fungerer tilfredsstillende vet jeg ikke, fordi jeg ikke har undersøkt det.
Start/Stop-knappen for LiveView kan stilles i to posisjoner. Når den dreies til posisjonen merket LiveView virker knappen som en av/på-knapp for LiveView, men når den dreies til Movie-posisjonen skrus LiveView på permanent. Dermed blir knappen en av/på-knapp for videofunksjonen og løsningen fungerer utmerket med et minimum av knapper. Denne knappen er godt plassert og er (etter litt trening) enkel og logisk i bruk. Men i begynnelsen glemte jeg funksjonalitetsrekkefølgen. Dermed startet jeg uforvarende videoopptakeren når jeg egentlig ville skru av Liveview for å bruke den optiske søkeren.
7D kan filme i full HD 1080-kvalitet. Videomulighetene er også bedre tilpasset vanlig videostandard i forhold til 5D II. I 7D kan jeg velge både 24 bilder pr. sekund (bps), 25 bps og 30 bps. Velger jeg den redusert oppløsningen på 720p kan jeg også velg 50 bps, noe som muliggjør SlowMotion (halv hastighet).
Som i 5D mk II er det mulig å koble til ekstern stereomikrofon ved filming.
I tillegg er det nå mulig å velge blant flere ulike funksjoner på en del av knappene. Dessverre er utvalget av funksjoner jeg kan velge blant noe begrenset. Det viser imidlertid at kameraene antakelig kommer til å bli mer fleksible i fremtiden.
Når jeg har trykket på Quick-knappen og deretter på Menu-knappen, skifter LCD-skjermen modus. Men det skjer ingenting hvis jeg først trykker Menu og så trykker Quick. Da må jeg først trykke på Menu enda en gang (slik at LCD-skjermen slukker), og så må jeg på ny trykke Quick. Pussig.
Når jeg gir Info-knappen ett trykk vises kamerainnstillingene på LCD-skjermen. To trykk på Info-knappen henter opp et vater som fungerer i to retninger. Tre trykk henter opp (tilsynelatende) samme Quick-meny som når jeg trykker Quick-knappen direkte, men nå går det (forunderlig nok) ikke an å gjøre endringer. Irriterende.
Fordi speilet er mindre kan mattskiven og pentaprismekonstruksjonen også reduseres i størrelse. Speilhuset i seg selv er imidlertid like stort.
Bildet over viser 7D og 5D skulder ved skulder. På tross av at 7D er bygget opp rundt en brikke som er betydelig mindre enn den som sitter i 5D, er kamerahusene omtrent identiske både i størrelse og vekt. Hadde Canon ønsket det kunne de ha utviklet en solid, værtettet kameramodell på størrelse med K7 både for 22x15mm-brikken og for 24x36mm-brikken. Det eneste som behøvde å skille disse to hypotetiske modellene ville være en litt ulik størrelse på pentaprismeoppbygget. Jeg tror jeg avslutter fabuleringen her!
_________________________________
/*1.
Opprinnelig hadde jeg her en bemerkning om værtettingen i 7D kontra K7 som var basert på produsentenes egne beskrivelser. Værtetting er imidlertid et forhold jeg ikke har hatt mulighet for å undersøke, verifisere eller etterprøve. Jeg har i ettertid snappet opp noen kommentarer som gjør at jeg nå har valgt å tone ned dette betraktelig ved å moderere teksten på dette punktet.
_________________________________
Les gjerne artikkelen Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming for å forstå hvordan jeg utforsker RAW-filene.