Møteinfo
- Periode03.09.03 - 03.10.03
Vi har gjort en sammenlikning 12 og 12 måneder bakover.
Hittil i år er det solgt 188 000 kameraer (alle typer, unntatt engangskameraer) - det er 35 % over fjoråret. (Veksten i digitalkameramarkedet er over 100 %, men totaløkningen blir ikke så stor fordi salget av APS-kameraer er kraftig redusert.) Likevel må jo en totaløkning på 35 % sies å være meget bra. I verdi ligger vi nå 40 % over fjoråret, hvor kamerasalget akkurat passerte 1 milliard kroner (over disk).
71 % av disse kameraene var digitale. I verdi utgjorde de digitale kameraene 90 %!
I antall har engangskameraer økt fra 407 000 til 559 000, objektiver til speilreflekskameraer har økt med 13 %, elektronblitzer med 277 %, fotobagger med 45 % og kikkerter. med 61 %. Pga. lavere priser/billigere modeller er verdien av engangskameraer redusert med 6 % til tross for volumøkningen, for de andre produktområdene er verdiøkningen mellom 20 og 49 %.
Den volumnedgangen som har vært på framkalling og kopiering av film er mindre enn mange fryktet, selv om den for de fleste aktører er klart merkbar. Ser vi på verdiene og den voldsomme veksten i markedet for kopiering fra digitale media, er bildet for manges vedkommende lyst og framtidsutsiktene kanskje enda lysere. I en markedsundersøkelse Fotorådet gjorde tidligere i år, viste det seg at gjennomsnittsbrukeren av digitalkamera hadde 250 bilder liggende på datamaskinen som de av ulike grunner ikke hadde fått kopiert - men som de gjerne ville kopiere. Dette etterslepet ser mange at de nå begynner å ta igjen - folk kommer i fotobutikkene med hjemmebrente CD'er med hundrevis av bilder. For mange eiere av digitalkameraer er løsningen blitt at de leverer minnekortet rett fra kameraet til fotobutikkene. Langt over 100 butikker i Norge kan lage vanlige papirbilder fra digitalkameraer på timen.
Og som informasjonssjef Knut Førsund sier:
.... digitale bilder er best på papir!