Møteinfo
- Periode31.01.03 - 28.03.03
- Den største suksessen ligger imidlertid på det digitale området, sier Knut Førsund. - Salget av digitale kameraer eksploderte i høst, og utgjorde i 2002 nøyaktige halvparten av det totale kameramarkedet i antall. I verdi utgjorde de digitale kameraene nesten 75 %. Forklaringen på denne forskjellen ligger i at de digitale kameraene koster mer enn de filmbaserte. Flertallet av de filmbaserte kameraene som nå selges er rimeligere modeller, gjerne under 1500 kroner - mens de digitale kameraene koster fra ca. 1900 og oppover. De fleste modellene ligger i prisleiet 3000 - 6000 kroner.
I 2002 ble det solgt ganske nøyaktig dobbelt så mange kameraer som i 1995, mens verdien av kamerasalget er doblet siden 1997. I 1997 ble det solgt kameraer for ca. 500 millioner, i fjor var verdien økt til 1 milliard. Dette er svært sterke tall i forhold til utviklingen i forbrukermarkedet generelt. Med økt utskiftingstakt i forhold til tidligere kamerasystemer, bør fotobransjen se framtiden lyst i møte når det gjelder denne delen av markedet. Mens folk har hatt sitt 35 mm kamera i 5 - 10 år, ofte også lenger, har mange brukere i løpet av et par år anskaffet seg både to og tre digitale kameraer.
Mens salget av vanlig fargefilm for amatørbruk sank litt i årene 2000 og 2001, stoppet nedgangen i fjor - og det ble solgt praktisk talt like mange filmer og kopiert like mange bilder som året før (ca. 350 millioner kopier). I tillegg kommer bilder som lages fra digitale filer/kameraer. At nedgangen stoppet har overrasket mange, særlig fordi de digitale kameraene stormer fram. Dette viser at filmbaserte kameraer brukes omtrent like mye som tidligere. I tillegg til de millioner av digitale bilder som lages i fotolaboratoriene, skrives enda flere millioner bilder ut på hjemmeskrivere. På begge disse områdene forventes kraftig vekst i de nærmeste årene, og en lang rekke fotobutikker har installert utstyr som gjør at de lager vanlig fotografiske kopier fra digitale kameraer.
En annen suksesshistorie er utviklingen for engangskameraer. Samtidig som kvaliteten er forbedret og distribusjonen har økt, har salget økt fra 262 000 i 1995, via 405 000 i 1999, til sterke 654 000 i fjor. Kameraene er særlig populære i selskapssammenheng og som ungdomskameraer. Innebygd blitz og mer følsom film har gjort at bruksområdet er blitt utvidet.