Bedriften Interfoto er en av traverne blant fotoforhandlerne i Norge. Helt siden 1966 har de holdt det gående, og gradvis utviklet seg til en suksess i en trangere og trangere bransje. Det startet med agenturer for Nikon og fremvisere fra Liesegang i de tidlige dagene, før man utvidet med Profoto studioblitser på 70 tallet. I 1982 flyttet de fra Håkon 7 gate på Vika og ut til større lokaler på Høvik, før Hasselblads kvalitet ble å finne i hyllene i 1987. Siden da har Interfoto bare vokst seg sterkere.
Men det er tøft for forhandlere av fotoutstyr i disse dager. I et marked hvor konkurser og fusjoner kutter stadig ned på antallet forhandlere er man helt avhengig av å holde et fokusert øye på utviklingen innen fotografi og teknologi generelt i kampen om kundene. Administrerende direktør Egil Nilsson forteller:
- Interfoto har alltid vært tidlig ute med ny teknologi. Vår digitale tidsalder begynte allerede på midten av 80 tallet, og satte fart i 1991 da man etablerte en egen digital avdeling under beskrivelsen "elektronic imaging". På sett og vis var det vi som fra da av digitaliserte norske bilderedaksjoner. Noen få år senere ble arkivsystemet Fotoware stiftet og utviklet seg raskt til et ledende softwareselskap i Europa.
2005 ble et viktig år for Interfoto. Nikon åpnet sine kontorer i Norge og det viktige agenturet forsvant. Dette medførte at Interfoto mistet hele 85% av sin virksomhet, men man var likevel forberedt.
- Vi fikk beskjed helt på tampen av 2004 at Nikon ville legge opp distribusjon i Europa. Nikon har alltid fulgt Canon med argusøyne slik at vi var forberedt på at dette skulle skje. Heldigvis hadde vi samme år fått styrebehandlet et nytt konsept for totalleveranse av foto til profesjonelle slik at vi kjapt kunne dreie virksomheten over i et annet spor uten Nikon i bunn, forteller Nilsson.
Fra 12 til 84
Fra en omsetning på 12 millioner fra 1. oktober til 31. desember 2005 etter at Nikon ble borte, økte Interfoto til 84 millioner for 2007. I 2007 styrket de seg ytterligere og kjøpte opp Lars Farnes AS, og da både Spectrum og Fotosentralen allerede hadde måttet kaste inn årene ble markedsandelen ekspandert. Et besøk i lokalene vitner derimot ikke om den store trafikken og pipene i kassene her er langt fra hva man opplever andre steder. Nilsson forklarer:
- Vi omsetter mellom 5-12 millioner i måneden, men mye av salget er prosjektbasert. Vi kan eksempelvis levere en Hasselblad til en fotograf til Oslo, et komplett studio i Bergen og installere en Fotoware arkivløsning til en fylkeskommune samtidig. Vi har et ordrekontor som tar mellom 50-100 telefonordrer om dagen og i tillegg så har vi rundt 15% av omsetningen over vår WEB.
Knutepunkt
Mye av takken for veksten gis likevel til kundegruppene.
- Vi har vært aktive i å la fotografene og de andre kundene våre være med på å bestemme og "coache" oss og fått mange gode råd, sier Nilsson.
Dette er en kommunikasjonsvilje som har blitt viktig for Interfoto. 15. oktober 2005 lanserte de forretningskonseptet "Knutepunkt for alle som tar og bruker bilder profesjonelt", hvor deres vel assorterte showrom er godt besøkt av folk i bransjen. Nylig introduserte de pølsefredag hvor de fra kl 11-13 hver eneste fredag inviterer kolleger, kunder og andre i bransjen til gratis pølser og mineralvann, uten noe som helst forsøk på å presse varer eller tilbud på de besøkende. Selv om Høvik er litt utenfor allfarvei tar det bare 10 minutter med bil utenfor rushtiden og ca 17 minutter med toget, så denne sosialiseringen er en vennlig håndsrekning til en stadig ensommere kundegruppe i det digitaliserte fotoyrket.
Interfoto ønsker ikke å identifisere en fast kundegruppe. Likevel legger de til rette for at den profesjonelle fotograf kan føle seg hjemme. Romslige og oversiktlige lokalene er godt fylt av studioblitser, Hasselblader og printere med en verdi litt over amatørsnapperens normalbudsjett. Samtidig understreker Interfoto at alle er velkommen selv om man ikke skulle føle seg proffe nok. Den trivelige staben er mer enn kunnskapsrik til å assistere enhver med interesse for faget. Sånn sett henvender Nilsson seg også til foto.no sine lesere:
- Vi lurer på om vi blir misforstått litt på ordet profesjonell. Jeg begynte min karriere som hobbyfotograf og det har vel de fleste i denne bransjen. Heldigvis har vi allerede mange foto.no brukere som kunder og mange som er under utdanning tar turen ut hit jevnlig. Dessuten selger vi brukt slik at man kan skaffe seg en Hasselblad for en god pris. Den eneste begrensingen vi har på å assistere nye fremtidige fotografer er at vi ikke leverer det aller rimeligste utstyret, forteller Nilsson.
Men noe er det for også den garvede amatør ettersom Interfoto tilbyr en rekke kurs innenfor foto. Sist torsdag var det i følge kurslederen Arild Bergseth 8 kursdeltakere på bruk av studioblits, og her er det tilrettelagt slik at de mest uerfarne kan finne noe som passer.
Fremtiden
Vekst er ikke en primær målsetning hos Interfoto, men Nilsson ser helt klart at det er rom for forbedring. Både kundeoppfølging og løsninger ønskes å utvikles ytterligere. Interfoto ser også ytterligere potensial i flere av de allerede etablerte agenturene, som Hasselblad, Phase One/Capture One, Profoto, Broncolor og en del software. I tillegg er Interfoto straks sertifisert som Apple Solution Expert og vil satse bredt på Apples produkter, og i dag, 26. februar, etableres ett nytt konsept i Interfoto Broadcast, en storsatsing der det råeste video- og lydutstyret på markedet vil være å finne sammen med stillsutvalget på Høvik.
Om Interfoto kommer til å åpne flere lokaler gjenstår å se. For ett og et halvt år siden inngikk Interfoto en allianse med Goecker i Danmark og YFO i Sverige, men Nilsson vil i denne omgang ikke si så mye om hva dette vil kunne utvikle seg til annet enn at han mener at Skandinavia er i ferd med å bli et uniformert marked.
- Vår fremtidige strategi er basert på at vi skal bidra til å øke kvalitet, effektivisere produksjon og arbeidsglede hos alle som tar og bruker bilder profesjonelt – eller de som ønsker seg inn i denne bransjen. Denne ambisjonen deler vi med våre prinsipaler i Skandinavia, og igjen låner vi de gode rådene fra våre kunder som er våre beste strategipartnere, avslutter han.
_____________________________________________
Del to i presentasjonen av Interfoto blir publisert torsdag 28. februar.
Men det er tøft for forhandlere av fotoutstyr i disse dager. I et marked hvor konkurser og fusjoner kutter stadig ned på antallet forhandlere er man helt avhengig av å holde et fokusert øye på utviklingen innen fotografi og teknologi generelt i kampen om kundene. Administrerende direktør Egil Nilsson forteller:
- Interfoto har alltid vært tidlig ute med ny teknologi. Vår digitale tidsalder begynte allerede på midten av 80 tallet, og satte fart i 1991 da man etablerte en egen digital avdeling under beskrivelsen "elektronic imaging". På sett og vis var det vi som fra da av digitaliserte norske bilderedaksjoner. Noen få år senere ble arkivsystemet Fotoware stiftet og utviklet seg raskt til et ledende softwareselskap i Europa.
2005 ble et viktig år for Interfoto. Nikon åpnet sine kontorer i Norge og det viktige agenturet forsvant. Dette medførte at Interfoto mistet hele 85% av sin virksomhet, men man var likevel forberedt.
- Vi fikk beskjed helt på tampen av 2004 at Nikon ville legge opp distribusjon i Europa. Nikon har alltid fulgt Canon med argusøyne slik at vi var forberedt på at dette skulle skje. Heldigvis hadde vi samme år fått styrebehandlet et nytt konsept for totalleveranse av foto til profesjonelle slik at vi kjapt kunne dreie virksomheten over i et annet spor uten Nikon i bunn, forteller Nilsson.
Fra 12 til 84
Fra en omsetning på 12 millioner fra 1. oktober til 31. desember 2005 etter at Nikon ble borte, økte Interfoto til 84 millioner for 2007. I 2007 styrket de seg ytterligere og kjøpte opp Lars Farnes AS, og da både Spectrum og Fotosentralen allerede hadde måttet kaste inn årene ble markedsandelen ekspandert. Et besøk i lokalene vitner derimot ikke om den store trafikken og pipene i kassene her er langt fra hva man opplever andre steder. Nilsson forklarer:
- Vi omsetter mellom 5-12 millioner i måneden, men mye av salget er prosjektbasert. Vi kan eksempelvis levere en Hasselblad til en fotograf til Oslo, et komplett studio i Bergen og installere en Fotoware arkivløsning til en fylkeskommune samtidig. Vi har et ordrekontor som tar mellom 50-100 telefonordrer om dagen og i tillegg så har vi rundt 15% av omsetningen over vår WEB.
Knutepunkt
Mye av takken for veksten gis likevel til kundegruppene.
- Vi har vært aktive i å la fotografene og de andre kundene våre være med på å bestemme og "coache" oss og fått mange gode råd, sier Nilsson.
Dette er en kommunikasjonsvilje som har blitt viktig for Interfoto. 15. oktober 2005 lanserte de forretningskonseptet "Knutepunkt for alle som tar og bruker bilder profesjonelt", hvor deres vel assorterte showrom er godt besøkt av folk i bransjen. Nylig introduserte de pølsefredag hvor de fra kl 11-13 hver eneste fredag inviterer kolleger, kunder og andre i bransjen til gratis pølser og mineralvann, uten noe som helst forsøk på å presse varer eller tilbud på de besøkende. Selv om Høvik er litt utenfor allfarvei tar det bare 10 minutter med bil utenfor rushtiden og ca 17 minutter med toget, så denne sosialiseringen er en vennlig håndsrekning til en stadig ensommere kundegruppe i det digitaliserte fotoyrket.
Interfoto ønsker ikke å identifisere en fast kundegruppe. Likevel legger de til rette for at den profesjonelle fotograf kan føle seg hjemme. Romslige og oversiktlige lokalene er godt fylt av studioblitser, Hasselblader og printere med en verdi litt over amatørsnapperens normalbudsjett. Samtidig understreker Interfoto at alle er velkommen selv om man ikke skulle føle seg proffe nok. Den trivelige staben er mer enn kunnskapsrik til å assistere enhver med interesse for faget. Sånn sett henvender Nilsson seg også til foto.no sine lesere:
- Vi lurer på om vi blir misforstått litt på ordet profesjonell. Jeg begynte min karriere som hobbyfotograf og det har vel de fleste i denne bransjen. Heldigvis har vi allerede mange foto.no brukere som kunder og mange som er under utdanning tar turen ut hit jevnlig. Dessuten selger vi brukt slik at man kan skaffe seg en Hasselblad for en god pris. Den eneste begrensingen vi har på å assistere nye fremtidige fotografer er at vi ikke leverer det aller rimeligste utstyret, forteller Nilsson.
Men noe er det for også den garvede amatør ettersom Interfoto tilbyr en rekke kurs innenfor foto. Sist torsdag var det i følge kurslederen Arild Bergseth 8 kursdeltakere på bruk av studioblits, og her er det tilrettelagt slik at de mest uerfarne kan finne noe som passer.
Fremtiden
Vekst er ikke en primær målsetning hos Interfoto, men Nilsson ser helt klart at det er rom for forbedring. Både kundeoppfølging og løsninger ønskes å utvikles ytterligere. Interfoto ser også ytterligere potensial i flere av de allerede etablerte agenturene, som Hasselblad, Phase One/Capture One, Profoto, Broncolor og en del software. I tillegg er Interfoto straks sertifisert som Apple Solution Expert og vil satse bredt på Apples produkter, og i dag, 26. februar, etableres ett nytt konsept i Interfoto Broadcast, en storsatsing der det råeste video- og lydutstyret på markedet vil være å finne sammen med stillsutvalget på Høvik.
Om Interfoto kommer til å åpne flere lokaler gjenstår å se. For ett og et halvt år siden inngikk Interfoto en allianse med Goecker i Danmark og YFO i Sverige, men Nilsson vil i denne omgang ikke si så mye om hva dette vil kunne utvikle seg til annet enn at han mener at Skandinavia er i ferd med å bli et uniformert marked.
- Vår fremtidige strategi er basert på at vi skal bidra til å øke kvalitet, effektivisere produksjon og arbeidsglede hos alle som tar og bruker bilder profesjonelt – eller de som ønsker seg inn i denne bransjen. Denne ambisjonen deler vi med våre prinsipaler i Skandinavia, og igjen låner vi de gode rådene fra våre kunder som er våre beste strategipartnere, avslutter han.
_____________________________________________
Del to i presentasjonen av Interfoto blir publisert torsdag 28. februar.
Direktør i Interfoto Egil Nilsson
Per Kristian Løwe
Hyggelige pølser
Christian Roth Christensen
Printforberedelser
Christian Roth Christensen
Johan Brun i diskusjon
Christian Roth Christensen