Skolen var et bilde Geir Fløde lagde til månedens konkurranse i mars hvor temaet var mobbing. Bildene hans er som regel klare konseptbilder og når han har ideer noterer han i en skisseblokk. Senere jobber han mer med ideene og utvikler dem i skisseblokken.
- Til marskonkurransen ville jeg lage et bilde hvor fokuset blir satt på mobbeofferet og ikke mobberen. Ofte blir bilder som dette formidlet på en ganske direkte måte hvor vi opplever selve mobbingen i en der-og-da-situasjon. Mitt valg var å formidle den såre situasjonen og den store stillheten etterpå hvor mobbeofferet er overlatt til seg selv og mobberne er dratt sin veg. Jeg valgte å legge inn elementer som et eple og papir som er strødd utover og en stein på bakken. Ut fra dette kan betrakteren selv skape sine egne bilder om hva som faktisk har foregått. Ved å fortelle denne situasjonen i etterkant av mobbingen og ikke direkte mens det skjer synes jeg historien blir sterkere.
Når Geir omsider føler at ideen er god nok og at han har klart å visualisere den er tiden inne for selve fotograferingen. Dette er det leddet han bruker minst tid på. I tilfellet med mobbebildet forteller han at hele opptakssituasjonen var unnagjort på en halvtime.
- Mobbebildet er blant mine bilder hvor ikke manipulasjonen har vært så veldig fremtredende. Det eneste som er gjort i så henseende er ett av arkene som ligger i bakgrunnen. Dette er klonet inn i etterkant for å skape mer dybde og dramatikk i bildet. Det som ellers er gjort er fargekorrigeringer. Jeg har brukt to layers. Det ene layeret er ganske likt som originalfilen i fargetonene. Det andre layeret har jeg dradd ganske mye i fargekontrastene og gjort det noe uskarpt. Layeret ble lagt inn ca 20% transparent, forteller Geir Fløde.
- Til marskonkurransen ville jeg lage et bilde hvor fokuset blir satt på mobbeofferet og ikke mobberen. Ofte blir bilder som dette formidlet på en ganske direkte måte hvor vi opplever selve mobbingen i en der-og-da-situasjon. Mitt valg var å formidle den såre situasjonen og den store stillheten etterpå hvor mobbeofferet er overlatt til seg selv og mobberne er dratt sin veg. Jeg valgte å legge inn elementer som et eple og papir som er strødd utover og en stein på bakken. Ut fra dette kan betrakteren selv skape sine egne bilder om hva som faktisk har foregått. Ved å fortelle denne situasjonen i etterkant av mobbingen og ikke direkte mens det skjer synes jeg historien blir sterkere.
Når Geir omsider føler at ideen er god nok og at han har klart å visualisere den er tiden inne for selve fotograferingen. Dette er det leddet han bruker minst tid på. I tilfellet med mobbebildet forteller han at hele opptakssituasjonen var unnagjort på en halvtime.
- Mobbebildet er blant mine bilder hvor ikke manipulasjonen har vært så veldig fremtredende. Det eneste som er gjort i så henseende er ett av arkene som ligger i bakgrunnen. Dette er klonet inn i etterkant for å skape mer dybde og dramatikk i bildet. Det som ellers er gjort er fargekorrigeringer. Jeg har brukt to layers. Det ene layeret er ganske likt som originalfilen i fargetonene. Det andre layeret har jeg dradd ganske mye i fargekontrastene og gjort det noe uskarpt. Layeret ble lagt inn ca 20% transparent, forteller Geir Fløde.
Skolen
Geir Fløde
Tema: Mobbing