(Köln, Photokina 2008): Et spørsmål som var naturlig å stille, var hvordan Canon ser på Leicas lansering av S2 - som må forventes å konkurrere om en del av de samme kundene og på en del av bruksområdene for Canon EOS 1Ds mark III. Åkesson svarte her at han ville unngå å uttale seg om et produkt han ikke kjente, og at han derfor ikke kunne si noe om hvordan konkurranseforholdet mellom Canon 1Ds mark III og Leica S2 eventuelt ville arte seg.
Brikkestørrelser
Neste spørsmål var hvordan Åkesson - og Canon - ser på det såkalte "fullformatet" 24 x 36 mm kontra andre brikkestørrelser. Her lå det ham på hjerte og understreket at det store brikkeformatet er viktig for å oppnå et godt dynamisk omfang, og forsikret om at Canon ville fortsette med CMOS-brikker i 24 x 36 mm for å videreutvikle og perfeksjonere disse. Han var ikke i tvil om at introduksjonen av et kamera med så ekstreme ytelser til en så "snill" pris som den nye EOS 5D mark II, vil øke interessen for "fullformat" speilreflekskameraer i markedet.
Canon snakker bilder
Vi ville gjerne vite hva Åkesson regnet som sin viktigste oppgave i sitt firma. Han repliserte at det er å være med på å snakke i bilder.
- Canon snakker bilder, konstaterte han, fordi vi i dag kommuniserer med bilder i mye større grad enn før.
Flerfunksjonsprodukter
Vi diskuterte deretter Canon-produkter som kan ivareta flere funksjoner uten at noen av dem er nedprioritert. Som eksempler på dette har vi ikke bare EOS 5D mark II, som har en svært så kapabel videofunksjon i tillegg til å være et høytytende stillbildekamera, men også videokameraer som Canons HG 20 og HG 21 som utmerket godt kan brukes til å lage stillbilder. Åkesson ga klart uttrykk for at Canon ønsket å ta konsekvensen av de visuelle kommunikasjonsformenes økede betydning, og at denne erkjennelsen av bildet som kommunikativt virkemiddel er noe som vil stå i fokus i den fremtidige produktutvikling for alle kjøpegrupper og markedssegmenter.
Fremhever Powwershot G10
På spørsmål om det var noe produkt fra Canons leveringsprogram som Åkesson ønsket å fremheve spesielt nøler han ikke med å trekke det nye PowerShot G10.
- Canon har tatt til seg veldig mye av tilbakemeldingene om forgjengermodellen G9. Dette har resultert i et kompaktkamera med så gode egenskaper og så bra ytelse at vi nærmer oss det perfekte reisekameraet.
Lykkes bra
Når Åkesson beskriver hvordan Canon samtidig satser stort på "fullformat" speilreflekser og utvikler avanserte kompaktkameraer i den andre enden av spekteret, så maler han dermed et bilde av et firma som har som mål å tilby et bredt og mangfoldig produktspektrum og lykkes bra med dette.
Det gjør de, fordi de har produkter i begge ender av spekteret og altså favner hele spennvidden mellom fullformatsmodeller og små kompaktmodeller.
Brikkestørrelser
Neste spørsmål var hvordan Åkesson - og Canon - ser på det såkalte "fullformatet" 24 x 36 mm kontra andre brikkestørrelser. Her lå det ham på hjerte og understreket at det store brikkeformatet er viktig for å oppnå et godt dynamisk omfang, og forsikret om at Canon ville fortsette med CMOS-brikker i 24 x 36 mm for å videreutvikle og perfeksjonere disse. Han var ikke i tvil om at introduksjonen av et kamera med så ekstreme ytelser til en så "snill" pris som den nye EOS 5D mark II, vil øke interessen for "fullformat" speilreflekskameraer i markedet.
Canon snakker bilder
Vi ville gjerne vite hva Åkesson regnet som sin viktigste oppgave i sitt firma. Han repliserte at det er å være med på å snakke i bilder.
- Canon snakker bilder, konstaterte han, fordi vi i dag kommuniserer med bilder i mye større grad enn før.
Flerfunksjonsprodukter
Vi diskuterte deretter Canon-produkter som kan ivareta flere funksjoner uten at noen av dem er nedprioritert. Som eksempler på dette har vi ikke bare EOS 5D mark II, som har en svært så kapabel videofunksjon i tillegg til å være et høytytende stillbildekamera, men også videokameraer som Canons HG 20 og HG 21 som utmerket godt kan brukes til å lage stillbilder. Åkesson ga klart uttrykk for at Canon ønsket å ta konsekvensen av de visuelle kommunikasjonsformenes økede betydning, og at denne erkjennelsen av bildet som kommunikativt virkemiddel er noe som vil stå i fokus i den fremtidige produktutvikling for alle kjøpegrupper og markedssegmenter.
Fremhever Powwershot G10
På spørsmål om det var noe produkt fra Canons leveringsprogram som Åkesson ønsket å fremheve spesielt nøler han ikke med å trekke det nye PowerShot G10.
- Canon har tatt til seg veldig mye av tilbakemeldingene om forgjengermodellen G9. Dette har resultert i et kompaktkamera med så gode egenskaper og så bra ytelse at vi nærmer oss det perfekte reisekameraet.
Lykkes bra
Når Åkesson beskriver hvordan Canon samtidig satser stort på "fullformat" speilreflekser og utvikler avanserte kompaktkameraer i den andre enden av spekteret, så maler han dermed et bilde av et firma som har som mål å tilby et bredt og mangfoldig produktspektrum og lykkes bra med dette.
Det gjør de, fordi de har produkter i begge ender av spekteret og altså favner hele spennvidden mellom fullformatsmodeller og små kompaktmodeller.
Per Inge Østmoen
Canons karakteristiske gråhvite teleobjektiver er lett gjenkjennelige
Per Inge Østmoen
Som vi ser, hele bildeprosessen er viktig for Canon