Den første Canon-representanten som tok ordet var adm.dir. Trond Langeland, som med et smil konstaterte at "ryktene om vår død er sterkt overdrevet" med adresse til enkelte presseorganers påpekning av redusert fortjeneste på noen områder. Langeland listet deretter opp hva som sett fra Canons synsvinkel er løfterike momenter som skulle tyde på gode tilstander for både de fotointeresserte og for Canon:
Økonomiske svingninger og valutautvikling
Ikke uventet reiste spørsmålet seg om i hvilken utstrekning internasjonale fluktuasjoner i økonomien kunne tenkes å påvirke markedet. Langeland så her ikke for seg at større prisøkninger på produktene var noen fruktbar vei å gå - det ville påvirke salget negativt og forverre situasjonen - men vi kan etter hans oppfatning forvente sterkere konkurranse mellom eksisterende aktører. En viktig faktor vil være det enkelte firmaets evne til å tåle redusert inntjening pr. solgte enhet, noe som igjen avhenger av balansen i selskapene.
Utskrifter og skrivermarkedet
Dag Henning Riseng orienterte om dette temaet, og fortalte i et historisk tilbakeblikk at Canons Pixma blekkskrivere så dagens lys i 2004. Idag fås enkelte av disse ned mot 500 kroner, til dels under. En tendens Riseng hadde merket seg, er at det blir mer og mer populært å bruke store bilder som dominerer veggen. Ikke få går så langt at de regelrett lager tapeter av bildene og således dekker hele veggen med dem. Multifunksjonsblekkskrivere er meget etterspurte, og Canon har en markedsandel på 28% og venter å nå 30% i denne kategorien i løpet av 2008. Etter Risengs vurderinger, vil multifunksjonsapparatene få økende popularitet, og fremhevet at Canon ikke gir avkall på kvalitet og ytelse i disse, men bygget inn avanserte blekkskrivere i enhetene slik at kundene kan være trygge på å få gode fotoskrivere dersom de velger en kombinert skriver, skanner og kopieringsmaskin. Uvisst av hvilke årsaker, har totalmarkedet for fotoskrivere gått ned 11% i 2007, hva som blir bildet i 2008 vil vi først kunne få oversikt over etter fjerde kvartal.
Hva skjer med bildene som tas?
En forbrukerundersøkelse fra 2007 i regi av Fotorådet har avdekket at 55.1% oppgir å ha laget bilder på egne hjemmeskrivere. Så mange som 34% har brukt Internett-baserte firmaer for å bestille bilder, mens 24% valgte å gå personlig til fotobutikken/laboratoriet for å levere sine digitale bildefiler. Tallene avdekker at mange benytter flere ulike produksjonsveier for sine bilder. At det er markedspotensialer for både hjemmeskrivere og forskjellige utskrifttjenester, vises av at hele 17% svarte at de aldri tar ut bilder på papir.
Digitalkameraer, det store bildet
Niklas Åkesson, svensken som har blitt "Product Business Developer" i Canon Norge, orienterte om denne saken. Hans første moment var det veldige antall digitalkameraer som selges. I Europa alene var det i 2007 et totalsalg av 140 millioner digitale kameraer. Bildemengden er også overveldende: Det er lagret anslagsvis 110 milliarder bilder på datamaskiner i Europa. For digitale kompaktkameraer forventer Canon en økning i salget av deres modeller på 2-6 % i 2009.
Speilreflekskameraer
Åkesson kunne fortelle at også speilreflekskameraer er en viktig artikkel. Hva mer er, andelen av denne kameratypen vokser uavbrutt. Canon har i alt solgt 30 millioner EOS-kameraer og 40 millioner utskiftbare objektiver. For digitale speilrefleksmodeller har det skjedd en betydelig priserosjon, med -15% i løpet av 2008. Parallellt med denne utviklingen, har salget skutt i været. I Norge har Canon en markedsandel på rundt 50% for digitale speilreflekskameraer (DSLR). Canon Norge vurderer det dithen at det er realistisk å selge 100 000 digitale speilreflekskameraer i Norge i løpet av 2008. Til sammenlikning oversteg antallet solgte filmbaserte speilreflekskameraer aldri 25 000 enheter pr. år da filmen var enerådende. Dette er en del av en gjennomgående tendens, da veksten i totalmarkedet for DSLR var på 46.5% i 2007.
Kameratyper og mobilkameraer
Fotorådet har i Norge påvist hva mange allerede har opplevd i sin vennekrets, nemlig at mobiltelefonkameraer øker fotointeressen og gir impulser til kjøp av mer "seriøse" digitalkameraer og mer fotografering. På samme måte er det ikke utenkelig at digitalkompakter fører til øket fotointeresse og ytterligere hevet ambisjonsnivå som i sin tur skaper etterspørsel etter DSLR-kameraer. Ut fra en slik tenkt, og absolutt realistisk, sammenheng skulle det bare være som forventet at salget av systemkameraer øker med fotointeressen.
Hva slags speilreflekskameraer?
Åkesson svarte på direkte spørsmål at markedsandelen for de forskjellige kategoriene speilrefleksmodeller var som følgende i 2008:
DSLR entry level, EOS 350D, 400D, 450D, 1000D: 68%
DSLR advanced, EOS EOS 40D, 50D, EOS 5D (5D II vil også tilhøre denne kategorien): 30%
DSLR top level eller "Pro," som er EOS 1D-serien med 1D III og 1Ds III: 2%.
Levende bilder - video
Canons etter hvert velkjente mantra for å beskrive sin funksjon i verden er "We speak image" - som på norsk burde bli noe slikt som "Canon snakker i/med bilder." Stillbilder er én ting, og levende bilder eller video hører også med i det visuelle uttrykksspektrum. Åkesson mente at den økende utbredelsen av store skjermer er vesentlig for utbredelsen og bruken av video. Her har Canon en markedsandel på 28%. En tendens når det gjelder utstyret er at Flash-lagring og High Definition-apparater øker mer og mer, og Canon selger i dag flere HD- enn Standard Definition-videokameraer.
- Canon investerer i 2008 tilsvarende 18 milliarder norske kroner i forskning og utvikling
- Canon har ingen langsiktig gjeld
- Fotografering blir i følge undersøkelser definert som en viktig hobby av hver femte nordmann
- Foto blir etterhvert også anerkjent som kunst
- Canon regner med å omsette for 100 millioner kroner i Norge i løpet av 2008 i bare blekk og papir. Totalomsetningen deres er estimert til 1.5 milliarder for alle produktgrupper
Økonomiske svingninger og valutautvikling
Ikke uventet reiste spørsmålet seg om i hvilken utstrekning internasjonale fluktuasjoner i økonomien kunne tenkes å påvirke markedet. Langeland så her ikke for seg at større prisøkninger på produktene var noen fruktbar vei å gå - det ville påvirke salget negativt og forverre situasjonen - men vi kan etter hans oppfatning forvente sterkere konkurranse mellom eksisterende aktører. En viktig faktor vil være det enkelte firmaets evne til å tåle redusert inntjening pr. solgte enhet, noe som igjen avhenger av balansen i selskapene.
Utskrifter og skrivermarkedet
Dag Henning Riseng orienterte om dette temaet, og fortalte i et historisk tilbakeblikk at Canons Pixma blekkskrivere så dagens lys i 2004. Idag fås enkelte av disse ned mot 500 kroner, til dels under. En tendens Riseng hadde merket seg, er at det blir mer og mer populært å bruke store bilder som dominerer veggen. Ikke få går så langt at de regelrett lager tapeter av bildene og således dekker hele veggen med dem. Multifunksjonsblekkskrivere er meget etterspurte, og Canon har en markedsandel på 28% og venter å nå 30% i denne kategorien i løpet av 2008. Etter Risengs vurderinger, vil multifunksjonsapparatene få økende popularitet, og fremhevet at Canon ikke gir avkall på kvalitet og ytelse i disse, men bygget inn avanserte blekkskrivere i enhetene slik at kundene kan være trygge på å få gode fotoskrivere dersom de velger en kombinert skriver, skanner og kopieringsmaskin. Uvisst av hvilke årsaker, har totalmarkedet for fotoskrivere gått ned 11% i 2007, hva som blir bildet i 2008 vil vi først kunne få oversikt over etter fjerde kvartal.
Hva skjer med bildene som tas?
En forbrukerundersøkelse fra 2007 i regi av Fotorådet har avdekket at 55.1% oppgir å ha laget bilder på egne hjemmeskrivere. Så mange som 34% har brukt Internett-baserte firmaer for å bestille bilder, mens 24% valgte å gå personlig til fotobutikken/laboratoriet for å levere sine digitale bildefiler. Tallene avdekker at mange benytter flere ulike produksjonsveier for sine bilder. At det er markedspotensialer for både hjemmeskrivere og forskjellige utskrifttjenester, vises av at hele 17% svarte at de aldri tar ut bilder på papir.
Digitalkameraer, det store bildet
Niklas Åkesson, svensken som har blitt "Product Business Developer" i Canon Norge, orienterte om denne saken. Hans første moment var det veldige antall digitalkameraer som selges. I Europa alene var det i 2007 et totalsalg av 140 millioner digitale kameraer. Bildemengden er også overveldende: Det er lagret anslagsvis 110 milliarder bilder på datamaskiner i Europa. For digitale kompaktkameraer forventer Canon en økning i salget av deres modeller på 2-6 % i 2009.
Speilreflekskameraer
Åkesson kunne fortelle at også speilreflekskameraer er en viktig artikkel. Hva mer er, andelen av denne kameratypen vokser uavbrutt. Canon har i alt solgt 30 millioner EOS-kameraer og 40 millioner utskiftbare objektiver. For digitale speilrefleksmodeller har det skjedd en betydelig priserosjon, med -15% i løpet av 2008. Parallellt med denne utviklingen, har salget skutt i været. I Norge har Canon en markedsandel på rundt 50% for digitale speilreflekskameraer (DSLR). Canon Norge vurderer det dithen at det er realistisk å selge 100 000 digitale speilreflekskameraer i Norge i løpet av 2008. Til sammenlikning oversteg antallet solgte filmbaserte speilreflekskameraer aldri 25 000 enheter pr. år da filmen var enerådende. Dette er en del av en gjennomgående tendens, da veksten i totalmarkedet for DSLR var på 46.5% i 2007.
Kameratyper og mobilkameraer
Fotorådet har i Norge påvist hva mange allerede har opplevd i sin vennekrets, nemlig at mobiltelefonkameraer øker fotointeressen og gir impulser til kjøp av mer "seriøse" digitalkameraer og mer fotografering. På samme måte er det ikke utenkelig at digitalkompakter fører til øket fotointeresse og ytterligere hevet ambisjonsnivå som i sin tur skaper etterspørsel etter DSLR-kameraer. Ut fra en slik tenkt, og absolutt realistisk, sammenheng skulle det bare være som forventet at salget av systemkameraer øker med fotointeressen.
Hva slags speilreflekskameraer?
Åkesson svarte på direkte spørsmål at markedsandelen for de forskjellige kategoriene speilrefleksmodeller var som følgende i 2008:
DSLR entry level, EOS 350D, 400D, 450D, 1000D: 68%
DSLR advanced, EOS EOS 40D, 50D, EOS 5D (5D II vil også tilhøre denne kategorien): 30%
DSLR top level eller "Pro," som er EOS 1D-serien med 1D III og 1Ds III: 2%.
Levende bilder - video
Canons etter hvert velkjente mantra for å beskrive sin funksjon i verden er "We speak image" - som på norsk burde bli noe slikt som "Canon snakker i/med bilder." Stillbilder er én ting, og levende bilder eller video hører også med i det visuelle uttrykksspektrum. Åkesson mente at den økende utbredelsen av store skjermer er vesentlig for utbredelsen og bruken av video. Her har Canon en markedsandel på 28%. En tendens når det gjelder utstyret er at Flash-lagring og High Definition-apparater øker mer og mer, og Canon selger i dag flere HD- enn Standard Definition-videokameraer.
Arkivbilde: Adm.dir. Trond Langeland i Canon Norge
Frank Hesjedal