Tronsmo Bokhandel på Tullinløkka var en av disse. Dette var mens Tullinløkka fortsatt var parkeringsplass, lenge før froskens og senere Hellelands turbulente tider. Jeg husker godt en høst med dansekurs hos danselegenden Bårdars vegg i vegg med Tronsmo, hvor det gildeste i grunnen var å komme ut fra kurset på kveldstid og kunne somle sakte forbi vindusutstillingen til den lille, store bokhandelen.
Var det anbefalt referanselitteratur på studiet mitt som studentbokhandelen ikke hadde og ville bruke tiår (sånn føltes det i hvertfall) på å få inn, kunne jeg være ganske sikker på at Tronsmo hadde minst étt eksemplar i hyllen. Dessuten med betjening som visste forskjellen på Bourdieu og Beauvoir. Jeg kom alltid ut med minst én bok mer enn jeg hadde planlagt. Oftest bokfunn som har blitt stående som juveler i bokhyllen, flere år før de ble listetopper hos de store. Det tok ikke lange tiden før jeg var inderlig forelsket i denne lille, intime bokhandelen som ligger et bicepssterkt stenkast fra Karl Johan, med et tittelunivers og en kunnskap om sine titler som, tross beskjedne kvadratmetre, langt overgår konkurrentgigantene i kvartalet nedenfor.
For deg som har glede av å reise i fotografiets univers med boken som transportør, er Tronsmo en overlegen turoperatør. Klassiske referanseverk innen kunst har alltid stått i hyllene her, men de siste årene har Terje Thorsen hos Tronsmo bygget opp det som jeg anser å være landets mest eksklusive, særpregede og representative utvalg innen fotobøker. Her finner du alt som du kan drømme om å finne, og litt til.
Foto.no er innom en sen ettermiddag i februar, ute laver snøen ned. Inne i den lille bokhandelen er hyllene høye.
-Vi setter vår ære i ha de viktige bøkene, sier Terje Thorsen som har ansvaret for fotorelaterte titler hos Tronsmo.
-Kunsten består i å velge i den enorme mengden, og treffe blink. Noen ganger det vanskelig å vite. Klassikerne er enkle å ha med å gjøre, der vet vi hva vi må ha. Men så er det alle de andre... Terje legger hendene på bokbordet foran seg hvor fotografer med sekssifrede opplagstall ligger side om side med små, ukjente titler.
Hvem er de typiske kundene deres med interesse for fotobøker?
For det første er de verken typiske eller ensartede, og er det noe som kjennetegner menneskene som kommer innom for denne typen bøker, er det at de ligger langt fra stereotypien. Vi har mange veldig unge, veldig nysgjerrige jenter som kommer innom og som viser en oppslukende interesse for bøkene våre.
Dette reflekterer kanskje at stadig flere unge jenter søker seg til fotografi som felt og fag?
Det er mulig. Vi konstaterer i hvert fall at unge jenter har en kjempeinteresse for fotografi, og at det virker som om den øker, slik vi opplever det her hos oss, sier Terje.
Selv forteller han at han har flørtet med fotografi som hobby i flere år, og at det å besørge kvaliteten i Tronsmos hyller innen dette feltet er noe han gjør med stolhet og pasjon:
- Jeg husker godt min spede start som entusiast i Lillehammer Kameraklubb. Arbeidet mitt nå er en forlengelse av interessen for fotografi.
- Hvor mange titler har dere inne totalt?
Hmm... Terje lar blikket gå fra vegg til vegg, fra gulv til tak. Det er vanskelig å si helt nøyaktig, men vi har enormt mye. Jeg reiser rundt og kjøper gjerne opp restopplag av utgivelser, og sånn sett samler vi på fotobøker i små opplag og har mye i kjelleren.
Dere har satset stadig mer de siste årene på denne typen bøker? - Vi tok et strategisk valg for et par år siden og bestemte oss for å bygge opp tittelutvalget vårt. Jeg gikk gjennom alle katalogiserte fotobøker og gjorde et utvalg på referanseverk, titler du bare må ha. Det var en begynnelse. Så tar vi også inn bøker gitt ut på eget forlag, av helt ukjente fotografer som trenger en kanal for å få solgt bøkene sine.
Morten Andersen har tidligere i et intervju med foto.no trukket frem Tronsmo som en viktig støttespiller i sitt arbeid som frittstående fotograf, fordi dere har tatt inn bøkene hans hos dere, lenge før han fikk anerkjennelse og ble regnet som en etablert fotograf. Tar dere denne rollen bevisst?
Morten er en av de fotografene med bøker gitt ut på eget forlag som vi har her hos oss, og det er vi stolte av. Vi synes det er viktig å kunne ha en slik rolle i forhold til fotografer som gir ut eget. Der stiller vi sterkt og er unike i forhold til de store kjedene.
Terje går bor til en av reolene og trekker ut Morten Andersens bok Leira. Denne her er jo helt fantastisk, sier han og holder i boken som om den var av gull. Så titter han litt og finner en annen av Mortens bøker: - Oslo F er en av mine favoritter. Kanskje eneren blant mine favoritter. Vi har også flere andre titler gitt ut på eget forlag, som Hedevig Anker og Dag Norbrenden.
Her, som på andre fagfelt, har Tronsmo vært ute med teft for det sjeldne lenge før andre, tenker jeg. Men hva bygger Terje sin teft på når han skal velge ut titler til hyllene sine? Hva mener Terje selv kjennetegner godt fotografi?
Det er et svært spørsmål, men jeg heller vel til å tenke om fotografi som med poesi. Det er mye spennende og morsomt og rart i moderne, eksperimentell poesi, men det er sjelden de titlene som overlever i folks bevissthet og som står seg, over tid. På samme måte er det kanskje med fotografi og fotobøker. Det er de godt tenkte bildene, og de gode fortellingene, som viser seg å være overlevelsesdyktige. Noe er trend, noe er rett og slett....autentisk og med en kvalitet som overlever trender og moter blant anmeldere og kuratorer. Den gode fortellingen, det er den jeg tror på. Samtidig må vi ta inn et representativt utvalg her hos oss, og ikke bare mine egne favoritter. Da er trender og eksperimentelt fotografi også noe av det vi bør ha.
-Kan du nevne noen av dine favoritter, som du mener er klassiske bare må ha?
Å jada. The Americans, med fotografiene til Robert Frank, den er en klassiker. Den kommer du ikke utenom.
Terje finner frem en ny utgave av boken fra 2008, utgitt på Steidl. Boken skapte oppstyr da den første gang kom ut i 1958, og ble en sentral stemme i debattene om hvordan den amerikanske etterkrigskulturen kunne forstås. Av 28 000 eksponeringer ble til sist 83 valgt ut til boken, akkompagnert av Jack Kerouacs forord.
Denne boken er et eksempel på hvor kraftfullt fotografiet er som formidler, også inn i det politiske landskapet. Og så er jo bildene i seg selv helt råe, sier Terje og fortsetter: - Andre titler jeg vil trekke frem som du bare må ha dersom du er interessert i fotobøker, er Hasselblads prisvinner Graciela Iturbides bok fra 2008, Cafe Lehmitz av Anders Petersen, Manhattan Out av Raymond Depardon. Også denne her lille fine her! Terje viser meg en liten bok med sort-hvitt fotografier. Istanbul av Boogie, en helt fantastisk bok. Og så vil jeg anbefale "1,2,3,4,5" av Sarah Moon, den er også helt umulig å overse i en slik sammenheng.
-Dere fører også bøkene til fotografene som deltar på årets dok09, slik dere har gjort det tidligere?
Ja, vi prøver å få inn de aktuelle titlene i forbindelse med dette arrangementet. Det første året var det egentlig bare tilfeldig at vi hadde inne bøkene til de fotografene som deltok, men i fjor tok vi inn Magnums samleutgave Magnum som vi faktisk solgte ganske mange av, og også i år forsøker vi å holde tritt.
Vi avslutter intervjuet ved inngangsdøren, hvor Morten Andersens fotografier preger veggene. Terje er et overflødighetshorn av lune anekdoter om fotografer og anbefalinger av utgivelser. Et par dager etter vårt møte får jeg en mail: " Hei! Jeg kom på en annen fryktelig god bok. "Holding" av Anna Claren. Hilsen Terje". Noen nevnt så langt altså, men fortsatt mange å oppdage. Heldigivis.
For deg som skal delta på årets store fotodokumentariske begivenhet, ligger Tronsmo 5 minutters kvikk gange fra Litteraturens hus og er sånn sett en fin liten luftetur innimellom foredrag og lepjing til diverse vått under dok09. For deg som ikke bor i Oslo, har bokhandleren i Oslo nettsider hvor du kan titte gjennom titler og legge i den digitale handlekurven hva øyet og hjertet måtte lyste.
Terje fra Tronsmo vil forøvrig fra og med mars glede deg med månedens titteltips hver måned her på foto.no, og anbefale fotobøker fra en hel verden. Vi gleder oss til stadig nye visuelle reiser!
Vil du lese Nina Tofts omtale av Morten Andersens bok "Oslo F", finner du den her:
http://medlem.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?ar...leId=39078
Mer om Tronsmo: http://www.tronsmo.no
Var det anbefalt referanselitteratur på studiet mitt som studentbokhandelen ikke hadde og ville bruke tiår (sånn føltes det i hvertfall) på å få inn, kunne jeg være ganske sikker på at Tronsmo hadde minst étt eksemplar i hyllen. Dessuten med betjening som visste forskjellen på Bourdieu og Beauvoir. Jeg kom alltid ut med minst én bok mer enn jeg hadde planlagt. Oftest bokfunn som har blitt stående som juveler i bokhyllen, flere år før de ble listetopper hos de store. Det tok ikke lange tiden før jeg var inderlig forelsket i denne lille, intime bokhandelen som ligger et bicepssterkt stenkast fra Karl Johan, med et tittelunivers og en kunnskap om sine titler som, tross beskjedne kvadratmetre, langt overgår konkurrentgigantene i kvartalet nedenfor.
For deg som har glede av å reise i fotografiets univers med boken som transportør, er Tronsmo en overlegen turoperatør. Klassiske referanseverk innen kunst har alltid stått i hyllene her, men de siste årene har Terje Thorsen hos Tronsmo bygget opp det som jeg anser å være landets mest eksklusive, særpregede og representative utvalg innen fotobøker. Her finner du alt som du kan drømme om å finne, og litt til.
Foto.no er innom en sen ettermiddag i februar, ute laver snøen ned. Inne i den lille bokhandelen er hyllene høye.
-Vi setter vår ære i ha de viktige bøkene, sier Terje Thorsen som har ansvaret for fotorelaterte titler hos Tronsmo.
-Kunsten består i å velge i den enorme mengden, og treffe blink. Noen ganger det vanskelig å vite. Klassikerne er enkle å ha med å gjøre, der vet vi hva vi må ha. Men så er det alle de andre... Terje legger hendene på bokbordet foran seg hvor fotografer med sekssifrede opplagstall ligger side om side med små, ukjente titler.
Hvem er de typiske kundene deres med interesse for fotobøker?
For det første er de verken typiske eller ensartede, og er det noe som kjennetegner menneskene som kommer innom for denne typen bøker, er det at de ligger langt fra stereotypien. Vi har mange veldig unge, veldig nysgjerrige jenter som kommer innom og som viser en oppslukende interesse for bøkene våre.
Dette reflekterer kanskje at stadig flere unge jenter søker seg til fotografi som felt og fag?
Det er mulig. Vi konstaterer i hvert fall at unge jenter har en kjempeinteresse for fotografi, og at det virker som om den øker, slik vi opplever det her hos oss, sier Terje.
Selv forteller han at han har flørtet med fotografi som hobby i flere år, og at det å besørge kvaliteten i Tronsmos hyller innen dette feltet er noe han gjør med stolhet og pasjon:
- Jeg husker godt min spede start som entusiast i Lillehammer Kameraklubb. Arbeidet mitt nå er en forlengelse av interessen for fotografi.
- Hvor mange titler har dere inne totalt?
Hmm... Terje lar blikket gå fra vegg til vegg, fra gulv til tak. Det er vanskelig å si helt nøyaktig, men vi har enormt mye. Jeg reiser rundt og kjøper gjerne opp restopplag av utgivelser, og sånn sett samler vi på fotobøker i små opplag og har mye i kjelleren.
Dere har satset stadig mer de siste årene på denne typen bøker? - Vi tok et strategisk valg for et par år siden og bestemte oss for å bygge opp tittelutvalget vårt. Jeg gikk gjennom alle katalogiserte fotobøker og gjorde et utvalg på referanseverk, titler du bare må ha. Det var en begynnelse. Så tar vi også inn bøker gitt ut på eget forlag, av helt ukjente fotografer som trenger en kanal for å få solgt bøkene sine.
Morten Andersen har tidligere i et intervju med foto.no trukket frem Tronsmo som en viktig støttespiller i sitt arbeid som frittstående fotograf, fordi dere har tatt inn bøkene hans hos dere, lenge før han fikk anerkjennelse og ble regnet som en etablert fotograf. Tar dere denne rollen bevisst?
Morten er en av de fotografene med bøker gitt ut på eget forlag som vi har her hos oss, og det er vi stolte av. Vi synes det er viktig å kunne ha en slik rolle i forhold til fotografer som gir ut eget. Der stiller vi sterkt og er unike i forhold til de store kjedene.
Terje går bor til en av reolene og trekker ut Morten Andersens bok Leira. Denne her er jo helt fantastisk, sier han og holder i boken som om den var av gull. Så titter han litt og finner en annen av Mortens bøker: - Oslo F er en av mine favoritter. Kanskje eneren blant mine favoritter. Vi har også flere andre titler gitt ut på eget forlag, som Hedevig Anker og Dag Norbrenden.
Her, som på andre fagfelt, har Tronsmo vært ute med teft for det sjeldne lenge før andre, tenker jeg. Men hva bygger Terje sin teft på når han skal velge ut titler til hyllene sine? Hva mener Terje selv kjennetegner godt fotografi?
Det er et svært spørsmål, men jeg heller vel til å tenke om fotografi som med poesi. Det er mye spennende og morsomt og rart i moderne, eksperimentell poesi, men det er sjelden de titlene som overlever i folks bevissthet og som står seg, over tid. På samme måte er det kanskje med fotografi og fotobøker. Det er de godt tenkte bildene, og de gode fortellingene, som viser seg å være overlevelsesdyktige. Noe er trend, noe er rett og slett....autentisk og med en kvalitet som overlever trender og moter blant anmeldere og kuratorer. Den gode fortellingen, det er den jeg tror på. Samtidig må vi ta inn et representativt utvalg her hos oss, og ikke bare mine egne favoritter. Da er trender og eksperimentelt fotografi også noe av det vi bør ha.
-Kan du nevne noen av dine favoritter, som du mener er klassiske bare må ha?
Å jada. The Americans, med fotografiene til Robert Frank, den er en klassiker. Den kommer du ikke utenom.
Terje finner frem en ny utgave av boken fra 2008, utgitt på Steidl. Boken skapte oppstyr da den første gang kom ut i 1958, og ble en sentral stemme i debattene om hvordan den amerikanske etterkrigskulturen kunne forstås. Av 28 000 eksponeringer ble til sist 83 valgt ut til boken, akkompagnert av Jack Kerouacs forord.
Denne boken er et eksempel på hvor kraftfullt fotografiet er som formidler, også inn i det politiske landskapet. Og så er jo bildene i seg selv helt råe, sier Terje og fortsetter: - Andre titler jeg vil trekke frem som du bare må ha dersom du er interessert i fotobøker, er Hasselblads prisvinner Graciela Iturbides bok fra 2008, Cafe Lehmitz av Anders Petersen, Manhattan Out av Raymond Depardon. Også denne her lille fine her! Terje viser meg en liten bok med sort-hvitt fotografier. Istanbul av Boogie, en helt fantastisk bok. Og så vil jeg anbefale "1,2,3,4,5" av Sarah Moon, den er også helt umulig å overse i en slik sammenheng.
-Dere fører også bøkene til fotografene som deltar på årets dok09, slik dere har gjort det tidligere?
Ja, vi prøver å få inn de aktuelle titlene i forbindelse med dette arrangementet. Det første året var det egentlig bare tilfeldig at vi hadde inne bøkene til de fotografene som deltok, men i fjor tok vi inn Magnums samleutgave Magnum som vi faktisk solgte ganske mange av, og også i år forsøker vi å holde tritt.
Vi avslutter intervjuet ved inngangsdøren, hvor Morten Andersens fotografier preger veggene. Terje er et overflødighetshorn av lune anekdoter om fotografer og anbefalinger av utgivelser. Et par dager etter vårt møte får jeg en mail: " Hei! Jeg kom på en annen fryktelig god bok. "Holding" av Anna Claren. Hilsen Terje". Noen nevnt så langt altså, men fortsatt mange å oppdage. Heldigivis.
For deg som skal delta på årets store fotodokumentariske begivenhet, ligger Tronsmo 5 minutters kvikk gange fra Litteraturens hus og er sånn sett en fin liten luftetur innimellom foredrag og lepjing til diverse vått under dok09. For deg som ikke bor i Oslo, har bokhandleren i Oslo nettsider hvor du kan titte gjennom titler og legge i den digitale handlekurven hva øyet og hjertet måtte lyste.
Terje fra Tronsmo vil forøvrig fra og med mars glede deg med månedens titteltips hver måned her på foto.no, og anbefale fotobøker fra en hel verden. Vi gleder oss til stadig nye visuelle reiser!
Vil du lese Nina Tofts omtale av Morten Andersens bok "Oslo F", finner du den her:
http://medlem.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?ar...leId=39078
Mer om Tronsmo: http://www.tronsmo.no
Terje Thorsen med en av sine favoritter, Morten Andersens "Oslo F".
Maria Lundberg.
The Americans av Robert Frank. En klassiker innen fotobøkene verden.
Forlaget.
Fra boken "Manhattan out".
Raymond Depardon.
Fra boken "Café Lehmitz".
Anders Petersen.
Graciela Iturbide.
Hasselbladmester 2008.
Boken "Istanbul"
Boogie.
Sarah Moons bok "1,2,3,4,5!
Forlaget.