På Canons pressekonferanse i dag, 25. mars, trakk administrerende direktør Trond Langeland historiske linjer, og minnet om at i 2009 er det 50 år siden konsernet lanserte sitt aller første speilreflekskamera. Canon solgte i 2008 53.000 digitale speilreflekser her i Norge, og har et mål om å oppnå 60.000 i 2009. De satser friskt og lar seg åpenbart ikke affisere av en viss økonomisk nervøsitet.
Langeland beveget seg mot det lyriske da han beskrev speilreflekskameraets fortrinn: "Brukeropplevelsen er annerledes, i tillegg kommer realiteten av bedre bildekvalitet." At speilrefleks er attraktivt i markedet, er et faktum: Undersøkelser viser at 34% av de som i disse dager går med planer om å kjøpe kamera, tenker på å kjøpe speilrefleks. Med henvisning til 500D konstaterte Langeland at "begynnersegmentet driver DSLR-markedet." Dette siste poenget skal vi komme tilbake til.
Kompaktmodeller
Produktsjef Trond Sliper fulgte opp med sine beskrivelser av Canons rikholdige sortiment av digitalkompaktkameraer. Han fremhevet at "kundene prioriterer bildekvalitet og brukervennlighet når de velger kompaktkamera." Konkurransen er hard, og estetiske virkemidler er nødvendige for å skape særpreg. Dagligbruksgjenstandene som kompaktkameraer etterhvert har utviklet seg til fås derfor fra Canon i en lang rekke farvevarianter tilpasset klesdrakt og smak. Som Sliper sa: "Alle vil at det skal se flott ut," og både IXUS- og PowerShot-kameraer er da også tilgjengelige i et svært så fargerikt utvalg. Den mest spennende nyheten blant kompaktmodellene er kanskje PowerShot D10 - allværs- og allbrukskameraet som er vanntett med til 10 meter og tåler det meste inkludert dykking med snorkel på grunt vann.
EOS 500D
Vårt umiddelbare inntrykk var at Canons nyeste modell i begynnerskiktet i mangt og meget er lik 450D som fortsatt produseres, men viser noen vesentlige forskjeller. De viktigste er forbedret LCD-skjerm med 920.000 piksler slik at synskvaliteten på skjermen er lik den som kan oppleves på 5D II og 50D, mulighet for ISO-verdier opp til 12.800, DIGIC IV-prosessor, økning av pikseltallet til 15.1 megapiksler for noe forbedrede utsnittsmuligheter og ikke minst den klart viktigste: Videofunksjonen med HD-video på opptil 1920 x 1080 piksler. Kameraets konstruksjon er grunnleggende lik andre modeller i begynnersegmentet, med speil fremfor prismesøker, tre og et halvt bilde i sekundet og et estimert antall eksponeringer på 50 000 (mot 100 000 for 40D og 50D, 150 000 for 5D II og 300 000 for 1D-seriens modeller), samt prioritering av lettest mulig vekt ettersom dette er noe som flertallet av nybegynnere antas å ønske seg.
Den store nyheten med EOS 500D er at brukeren kan foreta opptak med høykvalitetsvideo på et DSLR-kamera med en anbefalt utsalgspris på 9799 kroner. Denne prisen er høyere enn for 40D og på nivå med 50D, selv om begge disse teknisk sett er bedre konstruksjoner enn 500D på de fleste områder. Men sistnevnte inkluderer altså muligheten til å lage videofilm - og med skikkelig kvalitet. Videomulighet er utvilsomt noe som kommer mer og mer på digitale speilreflekskameraer, og som utvider det fotografiske bruksområdet betraktelig. For å tydeliggjøre den saken hadde Canon innbudt Lars Hellebust fra Storm Studios til pressekonferansen, og han demonstrerte videoopptak - da med EOS 5D II som utgangspunkt. Salgsstart for 500D er forventet å bli i mai. Prisene for pakkeløsninger med henholdsvis EF-S 18-55 3.5-5.6 IS og EF-S 18-200 3.5-5.6 IS er 10 699 og 15 699 kroner.
Men hva med objektivene?
At det selges en høy andel av speilreflekskameraer i Norge er vi klar over, men hva med objektivene? Undertegnede lurte på dette: Greit nok at digitalspeilrefleksene gir en helt annen opplevelse og som systemkameraer også tilbyr fotografiske muligheter som kameraer uten utskiftbare objektiver ikke kan by på. Men, sett i lys av at de fleste som kjøper speilreflekskamera for første gang kjøper en modell i begynnersegmentet oppstår spørsmålet om hva som skjer med objektivene. Ikke så rent få kjøper med et pakkeløsningsobjektiv sammen med kameraet, og bruker dette ene lyssvake zoombjektivet gjennom hele kameraets levetid uten noensinne å vurdere å skaffe seg flere objektiver med sterkere egenskaper enn et billigobjektiv - som nødvendigvis må være en utpreget kompromissløsning når lav pris er prioritert høyest. Ved å velge høykvalitetsobjektiver kan ytelsen, bruksområdet og resultatene fra et hvilket som helst speilreflekskamera få et merkbart løft. Både Sliper og Stangeland var naturlig nok helt klar over problemstillingen, og var enige i at her er det mye upløyd mark for å bevisstgjøre flere kamerakjøpere om optikkens betydning for både bildekvalitet og hvilke muligheter fotografen faktisk har til å få tatt de ønskede bildene. Canons svar er ikke bare å informere forhandlerne, men i tillegg å holde kurs med sluttbrukere som målgruppe. Canon har satt seg som mål å arrangere kurs for 1400 nye kamerakjøpere i 2009.
Ny blitz
Canons nyeste blitz er Speedlite 270EX. Denne vil også være i salg fra mai 2009, og har et ledetall på 27. Selv om denne med sin utsalgspris på 1799 kroner er en rimelig blitz, dreier det seg ikke om et produkt som på noen måter er nedgradert bortsett fra at den er mindre kraftig enn de andre Speedlite-modellene. Toppmodellen er Speedlite 580EX II som koster litt mer enn det dobbelte av 270EX. Fordelen med 270EX er at den er liten nok til å gå ned i en ikke altfor stor lomme. Mekanisk og funksjonelt kunne vi slå fast at blitzen er av høy klasse, og at den kan anbefales til enhver Canon-eier som trenger en liten blitz som går ned i lommen. Det er ingenting i veien for å benytte denne sammen med hverken nybegynnerkameraer eller de største "proffmodellene" fra Canon. Speedlite 270EX er naturligvis kompatibel med alle EOS-modellene, og med de to mest sofistikerte PowerShot-kompaktene G10 og SX1 IS. Denne Canons minste Speedlite drives av to AA-batterier.
Videokameraer
Visuell formidling handler om mer enn bare stillbilder, og Canons satsning på video tar konsekvensen av det ved at de satser også på utvikling av spesialiserte videokameraer. Det er like godt at vi lærer oss navnet "LEGRIA" først som sist, denne modellserien inkluderer alle Canons High Definition-videokameraer som er hva som gjelder. Videre anslår Canons markedsanalytikere at halvparten av alle solgte videokameraer i 2009 kommer til å være flash-baserte fremfor å benytte bånd som opptaksmedium. Tilleggsutstyr til videoopptakerne for mer spesielt bruk fås også - og for modellene HF20 og HF200 lages undervannshus som er vanntette ned til 40 meter.
Nye PIXMA PRO skrivere
Utskrifter er høyaktuelt når man har kameraer og objektiv(er) som kan produsere bilder av høy klasse. Canons nye modeller heter PIXMA PRO 9000 II og PIXMA PRO 9500 II. Skriverne er meget avanserte, med blant annet 10-kassetters blekk som er pigmentbasert for lang holdbarhet, den nye funksjonen Ambient Light Corrector hvis oppgave er å la fotografen justere fargen på utskriftene i samsvar med lysforholdene hvor de ferdige utskriftene skal henge eller stilles ut, samt støtte for ICC-profiler tilpasset de mest velrenommerte papirene på markedet, så som Hahnemühle, Innova, Moab, Somerset, Crane, PCM og Pictorico for å nevne de Canon selv lister opp.
Langeland beveget seg mot det lyriske da han beskrev speilreflekskameraets fortrinn: "Brukeropplevelsen er annerledes, i tillegg kommer realiteten av bedre bildekvalitet." At speilrefleks er attraktivt i markedet, er et faktum: Undersøkelser viser at 34% av de som i disse dager går med planer om å kjøpe kamera, tenker på å kjøpe speilrefleks. Med henvisning til 500D konstaterte Langeland at "begynnersegmentet driver DSLR-markedet." Dette siste poenget skal vi komme tilbake til.
Kompaktmodeller
Produktsjef Trond Sliper fulgte opp med sine beskrivelser av Canons rikholdige sortiment av digitalkompaktkameraer. Han fremhevet at "kundene prioriterer bildekvalitet og brukervennlighet når de velger kompaktkamera." Konkurransen er hard, og estetiske virkemidler er nødvendige for å skape særpreg. Dagligbruksgjenstandene som kompaktkameraer etterhvert har utviklet seg til fås derfor fra Canon i en lang rekke farvevarianter tilpasset klesdrakt og smak. Som Sliper sa: "Alle vil at det skal se flott ut," og både IXUS- og PowerShot-kameraer er da også tilgjengelige i et svært så fargerikt utvalg. Den mest spennende nyheten blant kompaktmodellene er kanskje PowerShot D10 - allværs- og allbrukskameraet som er vanntett med til 10 meter og tåler det meste inkludert dykking med snorkel på grunt vann.
EOS 500D
Vårt umiddelbare inntrykk var at Canons nyeste modell i begynnerskiktet i mangt og meget er lik 450D som fortsatt produseres, men viser noen vesentlige forskjeller. De viktigste er forbedret LCD-skjerm med 920.000 piksler slik at synskvaliteten på skjermen er lik den som kan oppleves på 5D II og 50D, mulighet for ISO-verdier opp til 12.800, DIGIC IV-prosessor, økning av pikseltallet til 15.1 megapiksler for noe forbedrede utsnittsmuligheter og ikke minst den klart viktigste: Videofunksjonen med HD-video på opptil 1920 x 1080 piksler. Kameraets konstruksjon er grunnleggende lik andre modeller i begynnersegmentet, med speil fremfor prismesøker, tre og et halvt bilde i sekundet og et estimert antall eksponeringer på 50 000 (mot 100 000 for 40D og 50D, 150 000 for 5D II og 300 000 for 1D-seriens modeller), samt prioritering av lettest mulig vekt ettersom dette er noe som flertallet av nybegynnere antas å ønske seg.
Den store nyheten med EOS 500D er at brukeren kan foreta opptak med høykvalitetsvideo på et DSLR-kamera med en anbefalt utsalgspris på 9799 kroner. Denne prisen er høyere enn for 40D og på nivå med 50D, selv om begge disse teknisk sett er bedre konstruksjoner enn 500D på de fleste områder. Men sistnevnte inkluderer altså muligheten til å lage videofilm - og med skikkelig kvalitet. Videomulighet er utvilsomt noe som kommer mer og mer på digitale speilreflekskameraer, og som utvider det fotografiske bruksområdet betraktelig. For å tydeliggjøre den saken hadde Canon innbudt Lars Hellebust fra Storm Studios til pressekonferansen, og han demonstrerte videoopptak - da med EOS 5D II som utgangspunkt. Salgsstart for 500D er forventet å bli i mai. Prisene for pakkeløsninger med henholdsvis EF-S 18-55 3.5-5.6 IS og EF-S 18-200 3.5-5.6 IS er 10 699 og 15 699 kroner.
Men hva med objektivene?
At det selges en høy andel av speilreflekskameraer i Norge er vi klar over, men hva med objektivene? Undertegnede lurte på dette: Greit nok at digitalspeilrefleksene gir en helt annen opplevelse og som systemkameraer også tilbyr fotografiske muligheter som kameraer uten utskiftbare objektiver ikke kan by på. Men, sett i lys av at de fleste som kjøper speilreflekskamera for første gang kjøper en modell i begynnersegmentet oppstår spørsmålet om hva som skjer med objektivene. Ikke så rent få kjøper med et pakkeløsningsobjektiv sammen med kameraet, og bruker dette ene lyssvake zoombjektivet gjennom hele kameraets levetid uten noensinne å vurdere å skaffe seg flere objektiver med sterkere egenskaper enn et billigobjektiv - som nødvendigvis må være en utpreget kompromissløsning når lav pris er prioritert høyest. Ved å velge høykvalitetsobjektiver kan ytelsen, bruksområdet og resultatene fra et hvilket som helst speilreflekskamera få et merkbart løft. Både Sliper og Stangeland var naturlig nok helt klar over problemstillingen, og var enige i at her er det mye upløyd mark for å bevisstgjøre flere kamerakjøpere om optikkens betydning for både bildekvalitet og hvilke muligheter fotografen faktisk har til å få tatt de ønskede bildene. Canons svar er ikke bare å informere forhandlerne, men i tillegg å holde kurs med sluttbrukere som målgruppe. Canon har satt seg som mål å arrangere kurs for 1400 nye kamerakjøpere i 2009.
Ny blitz
Canons nyeste blitz er Speedlite 270EX. Denne vil også være i salg fra mai 2009, og har et ledetall på 27. Selv om denne med sin utsalgspris på 1799 kroner er en rimelig blitz, dreier det seg ikke om et produkt som på noen måter er nedgradert bortsett fra at den er mindre kraftig enn de andre Speedlite-modellene. Toppmodellen er Speedlite 580EX II som koster litt mer enn det dobbelte av 270EX. Fordelen med 270EX er at den er liten nok til å gå ned i en ikke altfor stor lomme. Mekanisk og funksjonelt kunne vi slå fast at blitzen er av høy klasse, og at den kan anbefales til enhver Canon-eier som trenger en liten blitz som går ned i lommen. Det er ingenting i veien for å benytte denne sammen med hverken nybegynnerkameraer eller de største "proffmodellene" fra Canon. Speedlite 270EX er naturligvis kompatibel med alle EOS-modellene, og med de to mest sofistikerte PowerShot-kompaktene G10 og SX1 IS. Denne Canons minste Speedlite drives av to AA-batterier.
Videokameraer
Visuell formidling handler om mer enn bare stillbilder, og Canons satsning på video tar konsekvensen av det ved at de satser også på utvikling av spesialiserte videokameraer. Det er like godt at vi lærer oss navnet "LEGRIA" først som sist, denne modellserien inkluderer alle Canons High Definition-videokameraer som er hva som gjelder. Videre anslår Canons markedsanalytikere at halvparten av alle solgte videokameraer i 2009 kommer til å være flash-baserte fremfor å benytte bånd som opptaksmedium. Tilleggsutstyr til videoopptakerne for mer spesielt bruk fås også - og for modellene HF20 og HF200 lages undervannshus som er vanntette ned til 40 meter.
Nye PIXMA PRO skrivere
Utskrifter er høyaktuelt når man har kameraer og objektiv(er) som kan produsere bilder av høy klasse. Canons nye modeller heter PIXMA PRO 9000 II og PIXMA PRO 9500 II. Skriverne er meget avanserte, med blant annet 10-kassetters blekk som er pigmentbasert for lang holdbarhet, den nye funksjonen Ambient Light Corrector hvis oppgave er å la fotografen justere fargen på utskriftene i samsvar med lysforholdene hvor de ferdige utskriftene skal henge eller stilles ut, samt støtte for ICC-profiler tilpasset de mest velrenommerte papirene på markedet, så som Hahnemühle, Innova, Moab, Somerset, Crane, PCM og Pictorico for å nevne de Canon selv lister opp.
Trond Langeland
Per Inge Østmoen
Trond Sliper
Per Inge Østmoen
PowerShot D10 - verstingkameraet som kan være med på "alt"
Canon
Lars Hellebust fra Storm Studios
Per Inge Østmoen
Demonstrasjon av videomuligheter. Kameraet er 5D II.
Speedlite 270EX er et seriøst produkt, men ikke like kraftig som de større blitzene.
Canon