Trond Langeland åpnet friskt med utsagnet om at Canon med 7D har funnet frem til en "fulltreffer i entusiastsegmentet," og videre at denne modellen "fyller hullet mellom 5D og 50D." Det siste er korrekt, den første setningen er også korrekt men med et noe ufullstendig budskap. Vår egen korte eksaminasjon av kameraet avdekket at EOS 7D er mye mer enn en "entusiastmodell" - selv om en mer eller mindre vilkårlig kategorisering i et markedssegment kan gi grunnlag for betegnelsen. Canons andre Trond, med etternavn Sliper, fulgte opp med å fortelle om hvordan Canon med stor grundighet har konsultert 5000 fotografer over hele verden om hva de forventer i et nytt kamera på dette nivået. Disse fotografene tilhørte alle kategorier, og besto vel å merke ikke bare av Canon-eiere. Brukere av samtlige kameramerker ble inngående spurt for å få et mest mulig dekkende bilde av hvilke kvaliteter som etterspørres blant de som fotograferer, slik unngikk Canon at svarene ble forstyrret av merkelojalitet eller andre faktorer som kunne gi skjev informasjon.
EOS 7D - egenskaper
De overbevisende tekniske spesifikasjonene er forlengst kjent gjennom pressemeldinger og omtaler, så her vil vi primært konsentrere oss om hva de faktisk innebærer og dessuten forsøke å si noe om hvem som er tjent med å kjøpe Canon 7D.
Kameraet er utstyrt med en mekanisme konstruert for å tåle 150 000 lukkersykluser eller mer, og er bestykket med såpass med pakninger for tetning gjennom hele konstruksjonen at seriøse fotografer må forstå at her er et produkt som er laget med tanke på folk som bruker kameraet sitt mye. Så å si ethvert kamera på markedet i dag kan, gitt virkelig god optikk, kyndig bildebehandling og en fotograf som forstår å lage skikkelige bilder, levere fremragende bildekvalitet. Det er sjelden først og fremst på bildekvaliteten at de avgjørende skillelinjene er å finne, til tross for at nye finesser og kontinuerlige forbedringer flytter grensene. Et gjennomtenkt valg av kamerahus foretas best på grunnlag av hva man ønsker av mekaniske, ergonomiske og funksjonelle egenskaper. Slike egenskaper i både kamera og objektiv kan meget ofte være avgjørende for om fotografen faktisk klarer å få tatt bildet, spesielt gjelder dette når opptaksforholdene blir litt mer krevende. I tillegg er et mer gjennomført verktøy bedre å arbeide med, noe som alltid gjelder og er viktig ved hyppig og/eller krevende bruk.
Når EOS 7D kan klare åtte bilder i sekundet, er dette en opptaksfrekvens på linje med det fem år gamle "proffkameraet" EOS 1D II, og bare to bps mindre enn EOS 1D III. Er så 7D på samme nivå som 1D-serien? Nei, den absolutte toppserien har fortsatt overtaket på mange områder. Men på samme måte som 1D-serien gjennom årene har blitt videreutviklet, har også modeller under 1D-serien blitt oppgradert i takt med markedets krav som igjen endrer seg når kameraer blir i stand til å løse flere oppgaver det er behov for å løse. Den gjennomførte mekanikken plasserer 7D godt over de rimeligere modellene, og er verd å sette pris på for alle som fotograferer i regn, ruskevær eller på annen måte utsetter kameraet for utfordringer. Tetningen er ikke helt like gjennomført som på 1D-modellene, batterikapasiteten er lavere, og et antall relevante egenskaper er fortsatt hvassere på Canons absolutte spiss-serie. Men dette sier mest om hva 1D-serien står for. Da foto.nos utsendte holdt EOS 7D i hånden og prøvde knapper, brytere, menyer og vurderte hvordan det lå i hånden utstyrt med forskjellige objektiver, var det med en gang tydelig at her var et tillitvekkende produkt fra de øvre hyller. Balansen var uklanderlig, og hele konstruksjonen er preget av gjennomført kvalitet. Det eneste undertegnede kunne finne å sette fingeren på, var at tetningene rundt batteriluke og CF-kort fortsatt ikke var massivt neopren - men skumplast og derfor mindre solide enn en kunne ønske. Dette kameraet skal nok tåle en tur i regnet og en fotosesjon på stativ i ruskevær uten problemer, selv om 1D-kameraene unektelig er hakket over når det virkelig røyner på.
Autofokus
Autofokusen har vært den enkeltfaktor som har utgjort den vesentlige flaskehalsen mot at Canons kameraer i xxxD og xxD-seriene har vært helt på høyden mot spesielt bevegelige motiver innen naturfoto og sport. Fokuseringen i EOS 7D er, i følge Canons egen informasjon, prinsipielt bygget på hva vi finner i 1D-serien. I likhet med denne, har 7D fått en dedikert prosessor for autofokus, noe som sammen med doble DIGIC IV-prosessorer vitner om at Canon mener alvor når de skryter av 7D. Bildet av et kamera som takler krevende motiver kompletteres av 19 fokuspunkter - hvorav samtlige registrerer kontrastoverganger både i horisontal- og vertikalplanet. Følgen blir, i det minste teoretisk, at både initiell fokuslås og følgefokus blir vesentlig mer kapabel. Denne "kryssregistreringen" kan skje med objektiver med maksblender ned til 5.6, noe som gir forbedret autofokus med et objektiv som eksempelvis EF 400mm 5.6 L. Det samme gjelder naturlig nok også dersom man velger å bruke kameraet med zoomobjektiver med variabel brennvidde og 5.6 i den lengste enden.
Bevegelige motiver
Trond Sliper svarte bekreftende da foto.no spurte direkte om 7D kunne betegnes som et "action"-kamera. Der er listen altså lagt, og fallhøyden er stor hvis 7D mot formodning skulle feile. Canon har taklet autofokusproblemene på 1D III som nå er feilfritt, og vil sikkert nå gjøre hva de kan for å sikre at EOS-fokuseringen heretter virker etter forutsetningene fra første stund når nye modeller sendes ut. Da vi under denne lanseringen tok 7D i hendene og satte på et EF 70-200 2.8, virket fokuseringen betryggende rask og responsiv - men dette var vel å merke ingen test og motivene var husvegger og stasjonære gjenstander i et rom.
Nøyaktig optisk søker
En viktig forbedring er at den optiske søkeren i 7D, som også i toppmodellene, har 100% søkerdekning slik at hva fotografen ser er nøyaktig hva som kommer med på bildet.
Hvem vil ha 7D?
Det korte svaret: Mange. Et mer utfyllende svar er at det nye 7D er et kamera som ut fra konstruksjon og spesifikasjoner er i stand til å med god margin oppfylle en rekke krav hos seriøse fotoamatører så vel som yrkesfotografer. Trond Sliper fremhevet at når det gjelder tetningen, er denne gjennomført etter mønster av den anerkjente filmbaserte Canon-modellen EOS 1N - denne ble i sin tid markedsført som et proffkamera. Vår nykommer passer utvilsomt godt for den seriøse entusiast eller amatør som liker kvalitet i et verktøy preget av soliditet og avansert funksjonalitet uten å nødvendigvis gå helt opp til 1D-serien, men også mange profesjonelle kommer med sikkerhet til å mene at 7D fortjener innlemmelse i deres verktøykasse - enten som reservekamera eller hovedkamera. EOS 7D representerer en helt ny kategori for Canon, ettersom det er et kamera som konkurrerer direkte med særlig Nikons D300/D300s, med en mekanisk utførelse som kan sammenliknes med Nikons minste "proff"kamera. At 7D er tiltenkt rollen som mer enn bare et action-kamera, vises ved at Canon har utstyrt det med et innebygget elektronisk vater som hjelper brukeren til å få riktig vinkel på eksempelvis landskaper og arkitektoniske detaljer.
Bildene fra 7D
En vurdering av bildemessige kvaliteter må vente til det kommer i salg i løpet av oktober. Konkurransen i markedet gjør imidlertid at vi våger å anta at 7D neppe skaper skuffelser blant sine kjøpere. Canon har ikke råd til å slippe en modell som ligger etter konkurrentene, spesielt hovedkonkurrenten Nikon. Canon hevder at DIGIC IV gir en radikalt forbedret gjengivelse på høye ISO-verdier som kompenserer for det mindre gunstige signal/støyforholdet når man pakker mange megapiksler på en brikke, og etter sigende har Canon - som lager sine CMOS-brikker selv - utviklet enda bedre mikrolinser for å samle lys til diodene på brikken. Resultatet av alt dette vil vise seg i praktisk bruk, og da kommer vi til å få vite eksakt hvor bra det blir.
Konkurranse fra Canons egne modeller
Selv om EOS 7D faller i en kategori for seg selv, vil det bli vurdert mot andre aktuelle modeller, i første rekke kanskje 5D og 50D. EOS 50D fortsetter, så 7D er ingen erstatning for dette også meget fine kameraet. Hva 7D gjør, er å med overveiende sannsynlighet overgå 50D på samtlige områder, hvilket det bør gjøre tatt i betraktning prisnivået. En problemstilling som er aktuell for trolig ganske mange potensielle kjøpere, er hvorvidt en bør velge 5D II eller 7D. EOS 7D fremstår som høyst sannsynlig mer kapabelt på autofokus mot intenst bevegelige motiver og utvilsomt bedre på opptaksfrekvens, vel også på mekanikk/tetning. Hvis vi skal spekulere videre, noe som må være lov når vi understreker at det er snakk om spekulasjoner før kameraet er utprøvd av brukerne, vil det være naturlig dersom "fullformatmodellen" 5D trekker det lengste strået til landskaper, arkitektur og oppgaver hvor absolutt bildekvalitet er et imperativ, derunder i svakt lys og på høye ISO-verdier. Men, at 7D kommer til å overraske er meget mulig - det er slett ikke sikkert at det blir store forskjeller. For den som vil ha et kamera til opptak av særlig raskt bevegelige motiver, er valget av 7D lett hvis det står mellom dette og 5D II.
Den anbefalte utsalgsprisen på EOS 7D er 18.579 kroner. Om denne prisen er urimelig eller rimelig skal vi avholde oss fra å si noe om, i alle fall når bildene fra kameraet foreløpig er et ubeskrevet blad. Mye kamera får kjøperen, det kan vi mene uten å ta munnen for full, og det er uunngåelig å betale litt mer for et så solid og kompetent kamera. Erfaringen viser heldigvis at prisen kryper nedover over tid.
Objektiver
Uten objektiver kan det som kjent vanskelig tas bilder, så Canon lanserte tre objektiver denne septemberdagen. To av disse var i følge Trond S. utviklet for 7D, disse var EF-S 15-85mm 3.5-5.6 IS USM og EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS. Prisen på objektivet er veiledende 8699 kroner, så det virker sannsynlig at her er en forbedring fra det tidligere og ikke overveldende gode EF-S 17-85mm 4.0-5.6 IS USM. Det andre har en veiledende pris på 5399 kroner, og kan antas å være litt under i glasskvalitet og korreksjonsgrad. De to EF-S objektivene som nevnt er lettselgelige typiske "kit-objektiver" med de kompromisser som nødvendigvis er innebygget. Prisen på 15-85 indikerer godt glass, men lysstyrken er fortsatt beskjeden - med en blender på 5.6 vil en få en lukkertid fire ganger langsommere enn ved 2.8. Vi regner med at et flertall av de som overhodet vurderer å kjøpe et så vidt påkostet og høyt spesifisert kamerahus som EOS 7D neppe vil være tilfreds med å bare benytte objektiver av "kit" typen, selv om de kan ha sin misjon når det er viktig at objektivet er minst mulig i volum.
Det tredje objektivet var EF 100mm 2.8L Macro IS USM. Dette var av en helt annen klasse mekanisk sett - optikken hadde vi ikke anledning til å undersøke. Med Canons nye Hybrid IS oppnår systemet en stabiliseringseffekt som tilsvarer opptil fire blendertrinn ved normal bruk, og ved 1:1 oppnår fotografen to blendertrinns stabilisering. Det spesielle med Hybrid IS er at teknikken utlikner både opp-ned bevegelser og den rotasjon som skjer når kameravinkelen flyttes i sideretning. Om denne stabiliseringen holder hva den lover, innebærer dette at det kan drives makrofotografering i situasjoner der stativ tidligere var nødvendig. Da naturligvis forutsatt at lukkertidene blir raske nok - Canons angivelser for blendertrinn kompensert for er en indikasjon på effekten, og IS erstatter ikke stativ i alle tilfeller. Er man en seriøs makrofotograf, vil stativet alltid være et sentralt redskap.
EOS 7D - egenskaper
De overbevisende tekniske spesifikasjonene er forlengst kjent gjennom pressemeldinger og omtaler, så her vil vi primært konsentrere oss om hva de faktisk innebærer og dessuten forsøke å si noe om hvem som er tjent med å kjøpe Canon 7D.
Kameraet er utstyrt med en mekanisme konstruert for å tåle 150 000 lukkersykluser eller mer, og er bestykket med såpass med pakninger for tetning gjennom hele konstruksjonen at seriøse fotografer må forstå at her er et produkt som er laget med tanke på folk som bruker kameraet sitt mye. Så å si ethvert kamera på markedet i dag kan, gitt virkelig god optikk, kyndig bildebehandling og en fotograf som forstår å lage skikkelige bilder, levere fremragende bildekvalitet. Det er sjelden først og fremst på bildekvaliteten at de avgjørende skillelinjene er å finne, til tross for at nye finesser og kontinuerlige forbedringer flytter grensene. Et gjennomtenkt valg av kamerahus foretas best på grunnlag av hva man ønsker av mekaniske, ergonomiske og funksjonelle egenskaper. Slike egenskaper i både kamera og objektiv kan meget ofte være avgjørende for om fotografen faktisk klarer å få tatt bildet, spesielt gjelder dette når opptaksforholdene blir litt mer krevende. I tillegg er et mer gjennomført verktøy bedre å arbeide med, noe som alltid gjelder og er viktig ved hyppig og/eller krevende bruk.
Når EOS 7D kan klare åtte bilder i sekundet, er dette en opptaksfrekvens på linje med det fem år gamle "proffkameraet" EOS 1D II, og bare to bps mindre enn EOS 1D III. Er så 7D på samme nivå som 1D-serien? Nei, den absolutte toppserien har fortsatt overtaket på mange områder. Men på samme måte som 1D-serien gjennom årene har blitt videreutviklet, har også modeller under 1D-serien blitt oppgradert i takt med markedets krav som igjen endrer seg når kameraer blir i stand til å løse flere oppgaver det er behov for å løse. Den gjennomførte mekanikken plasserer 7D godt over de rimeligere modellene, og er verd å sette pris på for alle som fotograferer i regn, ruskevær eller på annen måte utsetter kameraet for utfordringer. Tetningen er ikke helt like gjennomført som på 1D-modellene, batterikapasiteten er lavere, og et antall relevante egenskaper er fortsatt hvassere på Canons absolutte spiss-serie. Men dette sier mest om hva 1D-serien står for. Da foto.nos utsendte holdt EOS 7D i hånden og prøvde knapper, brytere, menyer og vurderte hvordan det lå i hånden utstyrt med forskjellige objektiver, var det med en gang tydelig at her var et tillitvekkende produkt fra de øvre hyller. Balansen var uklanderlig, og hele konstruksjonen er preget av gjennomført kvalitet. Det eneste undertegnede kunne finne å sette fingeren på, var at tetningene rundt batteriluke og CF-kort fortsatt ikke var massivt neopren - men skumplast og derfor mindre solide enn en kunne ønske. Dette kameraet skal nok tåle en tur i regnet og en fotosesjon på stativ i ruskevær uten problemer, selv om 1D-kameraene unektelig er hakket over når det virkelig røyner på.
Autofokus
Autofokusen har vært den enkeltfaktor som har utgjort den vesentlige flaskehalsen mot at Canons kameraer i xxxD og xxD-seriene har vært helt på høyden mot spesielt bevegelige motiver innen naturfoto og sport. Fokuseringen i EOS 7D er, i følge Canons egen informasjon, prinsipielt bygget på hva vi finner i 1D-serien. I likhet med denne, har 7D fått en dedikert prosessor for autofokus, noe som sammen med doble DIGIC IV-prosessorer vitner om at Canon mener alvor når de skryter av 7D. Bildet av et kamera som takler krevende motiver kompletteres av 19 fokuspunkter - hvorav samtlige registrerer kontrastoverganger både i horisontal- og vertikalplanet. Følgen blir, i det minste teoretisk, at både initiell fokuslås og følgefokus blir vesentlig mer kapabel. Denne "kryssregistreringen" kan skje med objektiver med maksblender ned til 5.6, noe som gir forbedret autofokus med et objektiv som eksempelvis EF 400mm 5.6 L. Det samme gjelder naturlig nok også dersom man velger å bruke kameraet med zoomobjektiver med variabel brennvidde og 5.6 i den lengste enden.
Bevegelige motiver
Trond Sliper svarte bekreftende da foto.no spurte direkte om 7D kunne betegnes som et "action"-kamera. Der er listen altså lagt, og fallhøyden er stor hvis 7D mot formodning skulle feile. Canon har taklet autofokusproblemene på 1D III som nå er feilfritt, og vil sikkert nå gjøre hva de kan for å sikre at EOS-fokuseringen heretter virker etter forutsetningene fra første stund når nye modeller sendes ut. Da vi under denne lanseringen tok 7D i hendene og satte på et EF 70-200 2.8, virket fokuseringen betryggende rask og responsiv - men dette var vel å merke ingen test og motivene var husvegger og stasjonære gjenstander i et rom.
Nøyaktig optisk søker
En viktig forbedring er at den optiske søkeren i 7D, som også i toppmodellene, har 100% søkerdekning slik at hva fotografen ser er nøyaktig hva som kommer med på bildet.
Hvem vil ha 7D?
Det korte svaret: Mange. Et mer utfyllende svar er at det nye 7D er et kamera som ut fra konstruksjon og spesifikasjoner er i stand til å med god margin oppfylle en rekke krav hos seriøse fotoamatører så vel som yrkesfotografer. Trond Sliper fremhevet at når det gjelder tetningen, er denne gjennomført etter mønster av den anerkjente filmbaserte Canon-modellen EOS 1N - denne ble i sin tid markedsført som et proffkamera. Vår nykommer passer utvilsomt godt for den seriøse entusiast eller amatør som liker kvalitet i et verktøy preget av soliditet og avansert funksjonalitet uten å nødvendigvis gå helt opp til 1D-serien, men også mange profesjonelle kommer med sikkerhet til å mene at 7D fortjener innlemmelse i deres verktøykasse - enten som reservekamera eller hovedkamera. EOS 7D representerer en helt ny kategori for Canon, ettersom det er et kamera som konkurrerer direkte med særlig Nikons D300/D300s, med en mekanisk utførelse som kan sammenliknes med Nikons minste "proff"kamera. At 7D er tiltenkt rollen som mer enn bare et action-kamera, vises ved at Canon har utstyrt det med et innebygget elektronisk vater som hjelper brukeren til å få riktig vinkel på eksempelvis landskaper og arkitektoniske detaljer.
Bildene fra 7D
En vurdering av bildemessige kvaliteter må vente til det kommer i salg i løpet av oktober. Konkurransen i markedet gjør imidlertid at vi våger å anta at 7D neppe skaper skuffelser blant sine kjøpere. Canon har ikke råd til å slippe en modell som ligger etter konkurrentene, spesielt hovedkonkurrenten Nikon. Canon hevder at DIGIC IV gir en radikalt forbedret gjengivelse på høye ISO-verdier som kompenserer for det mindre gunstige signal/støyforholdet når man pakker mange megapiksler på en brikke, og etter sigende har Canon - som lager sine CMOS-brikker selv - utviklet enda bedre mikrolinser for å samle lys til diodene på brikken. Resultatet av alt dette vil vise seg i praktisk bruk, og da kommer vi til å få vite eksakt hvor bra det blir.
Konkurranse fra Canons egne modeller
Selv om EOS 7D faller i en kategori for seg selv, vil det bli vurdert mot andre aktuelle modeller, i første rekke kanskje 5D og 50D. EOS 50D fortsetter, så 7D er ingen erstatning for dette også meget fine kameraet. Hva 7D gjør, er å med overveiende sannsynlighet overgå 50D på samtlige områder, hvilket det bør gjøre tatt i betraktning prisnivået. En problemstilling som er aktuell for trolig ganske mange potensielle kjøpere, er hvorvidt en bør velge 5D II eller 7D. EOS 7D fremstår som høyst sannsynlig mer kapabelt på autofokus mot intenst bevegelige motiver og utvilsomt bedre på opptaksfrekvens, vel også på mekanikk/tetning. Hvis vi skal spekulere videre, noe som må være lov når vi understreker at det er snakk om spekulasjoner før kameraet er utprøvd av brukerne, vil det være naturlig dersom "fullformatmodellen" 5D trekker det lengste strået til landskaper, arkitektur og oppgaver hvor absolutt bildekvalitet er et imperativ, derunder i svakt lys og på høye ISO-verdier. Men, at 7D kommer til å overraske er meget mulig - det er slett ikke sikkert at det blir store forskjeller. For den som vil ha et kamera til opptak av særlig raskt bevegelige motiver, er valget av 7D lett hvis det står mellom dette og 5D II.
Den anbefalte utsalgsprisen på EOS 7D er 18.579 kroner. Om denne prisen er urimelig eller rimelig skal vi avholde oss fra å si noe om, i alle fall når bildene fra kameraet foreløpig er et ubeskrevet blad. Mye kamera får kjøperen, det kan vi mene uten å ta munnen for full, og det er uunngåelig å betale litt mer for et så solid og kompetent kamera. Erfaringen viser heldigvis at prisen kryper nedover over tid.
Objektiver
Uten objektiver kan det som kjent vanskelig tas bilder, så Canon lanserte tre objektiver denne septemberdagen. To av disse var i følge Trond S. utviklet for 7D, disse var EF-S 15-85mm 3.5-5.6 IS USM og EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS. Prisen på objektivet er veiledende 8699 kroner, så det virker sannsynlig at her er en forbedring fra det tidligere og ikke overveldende gode EF-S 17-85mm 4.0-5.6 IS USM. Det andre har en veiledende pris på 5399 kroner, og kan antas å være litt under i glasskvalitet og korreksjonsgrad. De to EF-S objektivene som nevnt er lettselgelige typiske "kit-objektiver" med de kompromisser som nødvendigvis er innebygget. Prisen på 15-85 indikerer godt glass, men lysstyrken er fortsatt beskjeden - med en blender på 5.6 vil en få en lukkertid fire ganger langsommere enn ved 2.8. Vi regner med at et flertall av de som overhodet vurderer å kjøpe et så vidt påkostet og høyt spesifisert kamerahus som EOS 7D neppe vil være tilfreds med å bare benytte objektiver av "kit" typen, selv om de kan ha sin misjon når det er viktig at objektivet er minst mulig i volum.
Det tredje objektivet var EF 100mm 2.8L Macro IS USM. Dette var av en helt annen klasse mekanisk sett - optikken hadde vi ikke anledning til å undersøke. Med Canons nye Hybrid IS oppnår systemet en stabiliseringseffekt som tilsvarer opptil fire blendertrinn ved normal bruk, og ved 1:1 oppnår fotografen to blendertrinns stabilisering. Det spesielle med Hybrid IS er at teknikken utlikner både opp-ned bevegelser og den rotasjon som skjer når kameravinkelen flyttes i sideretning. Om denne stabiliseringen holder hva den lover, innebærer dette at det kan drives makrofotografering i situasjoner der stativ tidligere var nødvendig. Da naturligvis forutsatt at lukkertidene blir raske nok - Canons angivelser for blendertrinn kompensert for er en indikasjon på effekten, og IS erstatter ikke stativ i alle tilfeller. Er man en seriøs makrofotograf, vil stativet alltid være et sentralt redskap.
Trond Langeland åpner "EOS-briefingen"
Per Inge Østmoen
Tetningen i 7D sett forfra
Canon
Tetningen i 7D sett bakfra
Canon
Speilmekanismen
Canon
Også den forholdsvis "grønne" ser lett at her er avanserte saker
EF-S 15-85 3.5-5.6 IS USM
Canon
EF-S 18-135 3.5-5.6 IS
Canon
EF 100mm 2.8L Macro IS USM
Canon