Utstillingsinfo
- Periode10.04.11 - 05.06.11
- StedHorten, Preus museum
New Topographics-utstillingen fra 1975 har blitt stående som en av de viktigste milepælene i fotografiets historie. Utstillingens tittel har også blitt betegnelsen på en stilretning innen det moderne landskapsfotografiet som ikke fokuserte på det uberørte landskapet. Fotografer innen denne stilretningen brøt med det tradisjonelle landskapsfotografiet og fokuserte på det hverdagslige og menneskeskapte landskapet, men med et objektivt blikk.
- Den nye måten å skildre landskapet på var ikke begrenset til USA. Også i Europa og spesielt i Norge, der landskapet som motiv tradisjonelt har stått sterkt, fornyet fotografene det norske landskapet utover på 1970- og 80-tallet. Med klar avstandtagen til det som hadde manifestert seg som den riktige norske landskapsskildringen, turistpostkortene og Knud Knudsens storslagene fjorder og fjell på 1800-tallet, valgte fotografene å rette kamera mot kontrastene mellom natur og sivilisasjon. Uavhengig av nasjonalitet, det ble kulturlandskapet langs motorveiene, dyrket mark og beite, ødemark og grenseområder, stier, veier og torg, boliger og næringseiendommer, industri og urbane komplekser formet av historien eller under bygging som heretter vekket interesse, skriver Preus museum i en pressemelding.
- Alle blandes de her på utstillingen, og skaper et upretensiøst panorama av en gjennomsnittlig, helt hverdagslig tid. Omgivelsene er påvirket av eller skapt av mennesker, men menneskene vises ikke fysisk i fotografiene, eller de dukker bare tilfeldigvis opp foran kameraet. Folks liv, deres ulike aktiviteter, skiftende forventninger og muligheter, kulturelle verdier, men også kritiske spørsmål blir formidlet bare indirekte i fotografiene, tilsynelatende uten forsøk på tolkning.
Utstillingen åpner søndag 10. april kl. 14.00 og henger frem til 5. juni.
Tract Housing, North Glenn and Thornton, Colorado, 1973
© Robert Adams
Collection of George Eastman House
Untitled (fra serien Route 66 Motels), 1973
© John Schott
Collection of George Eastman House
Bernd og Hilla Becher: Harry E. Caolliery Coal Breaker, Wilkes Barre, 1974
©Hilla Becher, 2009
Lent by Hilla Becher in association with Die Photographisches Sammlung/SK Stiftung Kultur, Köln