Diskret Leica

Et nytt kamera uten logo skal gjøre hverdagen enklere for fotografer i utsatte områder. Foto.no har vært i Paris på lanseringen av den nye Leica M9-P.
Flere hundre journalister fra hele verden var hentet til Paris i dag for å overvære lanseringen av den nye Leica M9-P. En heller tam og lite forberedt debatt om et viktig tema - hva er fotojournalistens rolle i en tid med mobilkameraer, Twitter og Facebook? - åpnet lanseringen.

- Fotojournalistens rolle har endret seg. Vi bryter ikke nyheter lenger. Nyheter brytes av fyren med mobiltelefonen. Vår rolle er imidlertid viktigere og sterkere enn noensinne, vår rolle er å sette informasjonen i sammenheng, sa Christopher Anderson, paneldeltaker og visepresident i Magnum Photos.

Tidligere i år inngikk Leica og Magnum et samarbeid, som i dag ble presentert som Leicas måte å bidra til at fotojournalistikken kan få bedre vilkår. Utvalgte Magnum-fotografer har fått tildelt utstyr for å produsere en serie multimedie-essays ved bruk av Leica-kameraer.

Et av essayene er allerede ferdige, og kan sees på hjemmesiden til Leica. De kommende essayene skal produseres i løpet av 2011 og 2012, og vil publiseres blant annet på nettsidene til Magnum Photos.

Diskret M9
I tillegg skal Leica samle informasjon om hva fotografene savner når de er ute i felten. Det nye kameraet M9-P er et resultat av disse erfaringene.

- Kameraet er nesten identisk med M9. Forskjellen ligger i detaljene, uttalte Leica under lanseringen.

Kameraet skal tåle mer, og har et ripebestandig safirglass på LCD-skjermen. Men den viktigste endringen er en de mener vil hjelpe fotografer til å unngå oppmerksomhet når de fotograferer i utsatte områder.

- Det inneholder ingen logo, og er et virkelig diskret verktøy.

Kameraet skal være tilgjengelig i to utgaver, en i sort og en i sølvkrom. Som vanlig hva gjelder Leica, er imidlertid ikke moroa spesielt billig. Kameraene koster 52 000 kr. og ventes å være i butikkene i løpet av juli.
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Stefan Daniel, Leicas Director of Product Management, lanserer M9-P
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Kveldens paneldeltakere besto av blant annet Christopher Anderson og Cominic Nahr fra Magnum, Magdalena Herrera fra Geo og Nicolas Jimenez fra le Monde
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Håkon T.
Å oversette "breaking news" med å bryte nyheter var jammen nyskapende.
1.7.2011
Håkon T.
Å øversette "breaking news" med å bryte nyheter var jammen nyskapende.
1.7.2011
Trond E. H.
Hmmm, er ikke selve poenget med merket å vise at man har en Leica? Personlig ville heller hatt større merke,haha
27.6.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu