Gårsdagen var en turbulent dag for Instagram. Nyheten om at fototjenesten fra 16. januar 2013 skulle innføre nye rtningslinjer for medlemmene hvor de sikret seg retten til å bruke innlagte bilder kommersielt og også å overføre denne retten til andre selskaper, skapte storm på Twitter, Facebook og i en rekke medier.
Det var spesielt punkt 1 og 2 under avsnittet Rights som skapte reaksjoner:
"Instagram does not claim ownership of any Content that you post on or through the Service. Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service's Privacy Policy"
"Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you. If you are under the age of eighteen (18), or under any other applicable age of majority, you represent that at least one of your parents or legal guardians has also agreed to this provision (and the use of your name, likeness, username, and/or photos (along with any associated metadata)) on your behalf."
Spesielt fotografer som lever av å selge sine bilder reagerte sterkt. Magnum-fotograf Jonas Bendiksen kunne fortelle til foto.no at han var skuffet, men at dette ikke var uventet siden de nye retningslinjene matcher Facebook sine ganske tett.
- Det er helt klart dette med potensielt videresalg som er problematisk. Man kan si at de millionene av fotografer som har bidratt til Instagram, er potensielt veldig verdifullt for selskapet. Men måten de nå går fram for å kapitalisere på er ikke bare kjedelig og uakseptabelt for noen få. Jeg tror følelsen av å potensielt bli utnyttet kan få nok folk til å flykte til andre kanaler, og det kan ødelegge mye av instagrams egen verdi.
Fotograf Kyrre Lien delte de samme bekymringene som Bendiksen.
- Det var det jeg hadde fryktet skulle skje med Instagram etter Facebook overtok tjenesten. At retningslinjene til Facebook skulle overføres til Instagram. At man nå i prinsippet mister rettighetene på de fremtidige bildene etter 16. januar er utrolig synd. Synd for forbrukeren og for Instagram som jeg tror vil miste mye av sitt gode image utad. Jeg har forståelse for at de som en kommersiell aktør trenger å tjene penger, men det finnes andre måter å gjøre det på uten å frata forbrukerne alle rettighetene til bildene sine. Det er både frekt og arrogant av dem.
Både Lien og Bendiksen uttalte seg før Instagram proklamerte at de lyttet til brukerne sine. De fortalte også foto.no at de ikke kom til å fortsette å bruke Instagram om ikke retningslinjene ble endret.
I et blogginnlegg sent tirsdag kveld lover Kevin Systrom, en av Instagrams grunnleggere, at de lytter og kommer til å modifisere deler av retningslinjene. De skal være mye klarere på hva som vil skje med medlemmenes opplastede bilder.
- Det er ikke vår intensjon å selge fotografier. Vi jobber med enda en oppdatering av retningslinjene som vil klargjøre dette.
En stor del av stormen har handlet om at Instagram med nye rtningslinjer kunne bruke medlemmenes fotografier i reklamer. Systrom avkrefter at dette har vært meningen fra Instagrams side.
- Vi har ingen slike planer. Vi kommer til å forandre den delen av bruksvilkårene som kunne tolkes på denne måten. Vårt hovedmål er å unngå den type reklame som man ser i ganske mange andre applikasjoner. Vi ønsker istedenfor å utvikle meningsfulle måter man kan oppdage interessante kontoer og innhold samtidig som vi utvikler vår egen business.
Systrom understreker at medlemmer på Instagram er eiere av innholdet på kontoen sin og at Instagram ikke kommer til å ta over noen av disse rettighetene.
- Jeg ønsker at alle skal være komfortable når de deler bilder på Instagram. Vi vil alltid jobbe hardt for å respektere medlemmene og støtte deres rettigheter.
Hvilke faktiske justeringer Instagram gjør på de nye retningslinjene gjenstår å se.
Kevin Systroms innlegg
Terms of Use
Det var spesielt punkt 1 og 2 under avsnittet Rights som skapte reaksjoner:
"Instagram does not claim ownership of any Content that you post on or through the Service. Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service's Privacy Policy"
"Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you. If you are under the age of eighteen (18), or under any other applicable age of majority, you represent that at least one of your parents or legal guardians has also agreed to this provision (and the use of your name, likeness, username, and/or photos (along with any associated metadata)) on your behalf."
Spesielt fotografer som lever av å selge sine bilder reagerte sterkt. Magnum-fotograf Jonas Bendiksen kunne fortelle til foto.no at han var skuffet, men at dette ikke var uventet siden de nye retningslinjene matcher Facebook sine ganske tett.
- Det er helt klart dette med potensielt videresalg som er problematisk. Man kan si at de millionene av fotografer som har bidratt til Instagram, er potensielt veldig verdifullt for selskapet. Men måten de nå går fram for å kapitalisere på er ikke bare kjedelig og uakseptabelt for noen få. Jeg tror følelsen av å potensielt bli utnyttet kan få nok folk til å flykte til andre kanaler, og det kan ødelegge mye av instagrams egen verdi.
Fotograf Kyrre Lien delte de samme bekymringene som Bendiksen.
- Det var det jeg hadde fryktet skulle skje med Instagram etter Facebook overtok tjenesten. At retningslinjene til Facebook skulle overføres til Instagram. At man nå i prinsippet mister rettighetene på de fremtidige bildene etter 16. januar er utrolig synd. Synd for forbrukeren og for Instagram som jeg tror vil miste mye av sitt gode image utad. Jeg har forståelse for at de som en kommersiell aktør trenger å tjene penger, men det finnes andre måter å gjøre det på uten å frata forbrukerne alle rettighetene til bildene sine. Det er både frekt og arrogant av dem.
Både Lien og Bendiksen uttalte seg før Instagram proklamerte at de lyttet til brukerne sine. De fortalte også foto.no at de ikke kom til å fortsette å bruke Instagram om ikke retningslinjene ble endret.
I et blogginnlegg sent tirsdag kveld lover Kevin Systrom, en av Instagrams grunnleggere, at de lytter og kommer til å modifisere deler av retningslinjene. De skal være mye klarere på hva som vil skje med medlemmenes opplastede bilder.
- Det er ikke vår intensjon å selge fotografier. Vi jobber med enda en oppdatering av retningslinjene som vil klargjøre dette.
En stor del av stormen har handlet om at Instagram med nye rtningslinjer kunne bruke medlemmenes fotografier i reklamer. Systrom avkrefter at dette har vært meningen fra Instagrams side.
- Vi har ingen slike planer. Vi kommer til å forandre den delen av bruksvilkårene som kunne tolkes på denne måten. Vårt hovedmål er å unngå den type reklame som man ser i ganske mange andre applikasjoner. Vi ønsker istedenfor å utvikle meningsfulle måter man kan oppdage interessante kontoer og innhold samtidig som vi utvikler vår egen business.
Systrom understreker at medlemmer på Instagram er eiere av innholdet på kontoen sin og at Instagram ikke kommer til å ta over noen av disse rettighetene.
- Jeg ønsker at alle skal være komfortable når de deler bilder på Instagram. Vi vil alltid jobbe hardt for å respektere medlemmene og støtte deres rettigheter.
Hvilke faktiske justeringer Instagram gjør på de nye retningslinjene gjenstår å se.
Kevin Systroms innlegg
Terms of Use
Skjermdump undertegnedes Instagram-profil
Da ville nok pipa fått en annen lyd.