Det hele startet som et initiativ av den franske nyhetsfotografen Jean-Francois Leroy i 1989. Han så behovet for å skape en unik arena for fotojournalistikken som fag og som bransje. Mange mente dengang at idéen var stormannsgal og urealistisk, - ikke minst var lokalbefolkningen skeptisk til at et lite sted som Perpignan skulle kunne huse et slikt arrangement.
Det har de kanskje glemt i dag. For allerede det første året kunne Visa Pour L´Image skilte med navn som James Nachtwey, Alberto Corba og SebastioSalgado, og et kvart århundre senere kan flere av dagens store navn innen fotojournalistikken blant dem norgesvennen Paolo Pelegrin - vise til å ha hatt sitt internasjonale gjennombrudd nettopp her i Perpignan.
Festivalgründer Leroy har all grunn til å feire. I dag er festivalen et vitalt knutepunkt for profesjonelle fotodokumentarister i alle aldre fra hele verden. Årets festival byr blant annet på gjensyn med krigsfotoveteranene Don McCullin, Donald Douglas Duncan og den legendariske billedredaktøren John G. Morris fra life Magazine, Magnum og New York Times. Samtidig presenterer festivalen flere nye navn som løftes frem som kommende stjerner, blant dem er Sara Lewkowicz, Samuel James og Mary F. Calvert verdt å merke seg.
Den lille katalanske feriebyen Perpignan på Frankrikes solkyst, som ligger kun et par timer nord for Barcelona, er til vanlig en nokså døsig affære. Under de to første ukene i september hvert år når festivalen finner sted, forvandler byen seg til et sydende hav av både fotografer, redaktører og publikum, amatører og profesjonelle, som kommer hit for å se og høre. Hvert år kommer flere håpefulle fotografer i håp om å få vist portfolien sine til ulike billedbyråer (norske Marie Sjøvold og Andrea Gjestvang er blant dem som tidligere har fått antatt sine arbeider internasjonalt via portfolievisning her i Perpignan).
Tradisjonen tro også flere norske fotografer, redaktører og andre aktører innen fotobransjen tilstede på festivalen. Pressefotografenes klubb har i flere år aktivt benyttet festivalen for å hente verdensnavn til sin DokumentFestival, og er på plass også denne gang. Festivalprogrammet er tett med noe å by på for de fleste, og går fra tidlig formiddag til nesten midnatt. Fotografene guider egne utstillinger og har åpne møter med publikum hver eneste dag, mens paneldebatter og seminarer spenner over mange ulike tema relatert til fotojournalistikk som fag og bransje. Mange av de største billedbyråene og redaksjonene bruker festivalen som sin årlige lokasjon for utmerkelser og premiering av fotografer. På kveldene samles festivalfolket til utendørs lysbildevisning, hvor festivalens høydepunkter får sine minutter på storskjerm under stjernehimmelen. Media fra hele verden dekker festivalen. Store og mindre billedbyråer, kameraprodusenter og andre fotoaktører har egne stands åpne for besøkende fra tidlig til seint. Det koker i Perpignan i de to ukene festivalen varer!
Det er ikke bare fotojournalistikken som nyter godt av festivalens massive popularitet. Perpignans næringsliv har en omsetning på over tre millioner euro i løpet av de to arrangementsukene, og over fire millioner besøkende totalt er ventet å finne veien i år. Skoler og universiteter i regionen legger opp til en uke av semesterets undervisning til byen hvor de bruker utstillinger og debatter som utgangspunkt for det faglige. Til sammen rundt åtte tusen studenter besøkte festivalen i fjor. Lokalbefolkningen arrangerer også egne utstillinger kalt "OFF-Visa" som viser et mer lokalt tilsnitt av fotografi og annen kunst.
Festivalen er åpen for både profesjonelle og amatører. Alle som ønsker det kan registrere seg, og mot en forholdsvis billig penge kan du få festivalpass som gir deg adgang til absolutt alle utstillinger, debatter og andre arrangementer. Mange av de besøkende ankommer festivalen den siste uken, og kombinerer festival med sol-og strandliv som er tilgjengelig kun tjue minutters kjøretur unna. For eventyrlystne kommer man til hjertet av det fantastiske fjellområdet Pyreneene i løpet av kun et par timer. Et besøk på Visa Pour L´Image kan dermed enkelt kombineres med familieferie eller legges opp som en litt forlenget langhelg.
Festivalens egen nettside
Intervju i TIME med festivalgründer Jean-Francois Leroy
Frilansfotograf Jo Straubes guide til Visa Pour L Ímage for Frilansjournalistene.
Det har de kanskje glemt i dag. For allerede det første året kunne Visa Pour L´Image skilte med navn som James Nachtwey, Alberto Corba og SebastioSalgado, og et kvart århundre senere kan flere av dagens store navn innen fotojournalistikken blant dem norgesvennen Paolo Pelegrin - vise til å ha hatt sitt internasjonale gjennombrudd nettopp her i Perpignan.
Festivalgründer Leroy har all grunn til å feire. I dag er festivalen et vitalt knutepunkt for profesjonelle fotodokumentarister i alle aldre fra hele verden. Årets festival byr blant annet på gjensyn med krigsfotoveteranene Don McCullin, Donald Douglas Duncan og den legendariske billedredaktøren John G. Morris fra life Magazine, Magnum og New York Times. Samtidig presenterer festivalen flere nye navn som løftes frem som kommende stjerner, blant dem er Sara Lewkowicz, Samuel James og Mary F. Calvert verdt å merke seg.
Den lille katalanske feriebyen Perpignan på Frankrikes solkyst, som ligger kun et par timer nord for Barcelona, er til vanlig en nokså døsig affære. Under de to første ukene i september hvert år når festivalen finner sted, forvandler byen seg til et sydende hav av både fotografer, redaktører og publikum, amatører og profesjonelle, som kommer hit for å se og høre. Hvert år kommer flere håpefulle fotografer i håp om å få vist portfolien sine til ulike billedbyråer (norske Marie Sjøvold og Andrea Gjestvang er blant dem som tidligere har fått antatt sine arbeider internasjonalt via portfolievisning her i Perpignan).
Tradisjonen tro også flere norske fotografer, redaktører og andre aktører innen fotobransjen tilstede på festivalen. Pressefotografenes klubb har i flere år aktivt benyttet festivalen for å hente verdensnavn til sin DokumentFestival, og er på plass også denne gang. Festivalprogrammet er tett med noe å by på for de fleste, og går fra tidlig formiddag til nesten midnatt. Fotografene guider egne utstillinger og har åpne møter med publikum hver eneste dag, mens paneldebatter og seminarer spenner over mange ulike tema relatert til fotojournalistikk som fag og bransje. Mange av de største billedbyråene og redaksjonene bruker festivalen som sin årlige lokasjon for utmerkelser og premiering av fotografer. På kveldene samles festivalfolket til utendørs lysbildevisning, hvor festivalens høydepunkter får sine minutter på storskjerm under stjernehimmelen. Media fra hele verden dekker festivalen. Store og mindre billedbyråer, kameraprodusenter og andre fotoaktører har egne stands åpne for besøkende fra tidlig til seint. Det koker i Perpignan i de to ukene festivalen varer!
Det er ikke bare fotojournalistikken som nyter godt av festivalens massive popularitet. Perpignans næringsliv har en omsetning på over tre millioner euro i løpet av de to arrangementsukene, og over fire millioner besøkende totalt er ventet å finne veien i år. Skoler og universiteter i regionen legger opp til en uke av semesterets undervisning til byen hvor de bruker utstillinger og debatter som utgangspunkt for det faglige. Til sammen rundt åtte tusen studenter besøkte festivalen i fjor. Lokalbefolkningen arrangerer også egne utstillinger kalt "OFF-Visa" som viser et mer lokalt tilsnitt av fotografi og annen kunst.
Festivalen er åpen for både profesjonelle og amatører. Alle som ønsker det kan registrere seg, og mot en forholdsvis billig penge kan du få festivalpass som gir deg adgang til absolutt alle utstillinger, debatter og andre arrangementer. Mange av de besøkende ankommer festivalen den siste uken, og kombinerer festival med sol-og strandliv som er tilgjengelig kun tjue minutters kjøretur unna. For eventyrlystne kommer man til hjertet av det fantastiske fjellområdet Pyreneene i løpet av kun et par timer. Et besøk på Visa Pour L´Image kan dermed enkelt kombineres med familieferie eller legges opp som en litt forlenget langhelg.
Festivalens egen nettside
Intervju i TIME med festivalgründer Jean-Francois Leroy
Frilansfotograf Jo Straubes guide til Visa Pour L Ímage for Frilansjournalistene.
Don McCullin/Contact Press Images
Veteranen innen fotojournalistikk, Don McCullin, gjester Visa Pour L´Image for første gang i år. Han hedres med en retrospektiv utstilling.
Maria Lundberg
Festivalen preger bybildet visuelt.
Maria Lundberg
Visuelle markører rundt om i byen gjør det enkelt å finne veien til de mange ulike utstillingene i Perpignan.
Maria Lundberg
Jeg har på en måte vært pådriver for festivalen her hjemme, og det blir i år den 25. gang jeg leder en gruppe Norske pressefotografer, fotojournalister, redaktører etc, ned til Visa Pour L´Image.
Foto.no har vært behjelpelig med å spre det gode budskap, og jeg håper på litt drahjelp i år også.
Vi sender ut invitasjon til Visa Pour L´Image i slutten av feb.
Mvh
Gunnar Strøm
GS Foto as
gunnar@gsfoto.no