Det var mye bra Norsk på årets Nordic Light, og blant høydepunktene: Hans Jørgen Brun. Morten Krogvold omtaler Brun som Skandinavias beste håndverker. Og jeg må innrømme det, selvfølgelig, det er godt å se en fotograf som ikke firer noe som helst på den håndverksmessige siden når han fotograferer. Spesielt i en tid da man innen en rekke fag ser at kravene til kvalitet senkes.
Hans Jørgen Brun er en motpol til dette. Og han sier gjerne i fra, spesielt innen fotofaget, når han ser noe som ikke holder god nok kvalitet.
- Kvalitet er viktig for alt og for oss alle. Hvis man i livet ikke søker det som er bra, ville man aldri få en opplevelse av det. Et menneske sitt ståsted på kvalitet, er hva de har opplevd av kvalitet. Hvis man aldri har hørt et vidunderlig musikkstykke, så kan man heller aldri vite hva som er det beste innen den sjangeren, roteller Brun til foto.no.
Innen fotografiet gjelder det samme. Man må ha sett vidunderlige fotografier, man må ha sett kvalitet.
- For meg er det naturlig å strebe etter å gjøre det så godt som mulig. Kvalitet er viktig i alle ledd. Derfor kopierer jeg bildene mine selv. Derfor står jeg på mørkerommet. Og jeg nyter det. Kontrasten mellom å møte et menneske, prate med de og gå tilbake å se på de, oppleve de, i mørkerommet er fantastisk. Det er her faget ligger.
Brun sammenligner med en musiker. Hvis han eller hun ikke kan sitt instrument , er det umulig å uttrykke det aller beste i et musikkstykke.
- Først når man behersker verktøyet kan man få noe mer ut av et bilde enn bare et klikk.
Hans Jørgen Brun er definitivt en av våre fremste fotografer. Han har høstet en rekke priser for sine arbeider. Ikke minst har han bidratt sterkt til å fremme portrettfotografiets status i Norge. Selv om han er en lysets mester og gjerne bruker 12 lyskilder, er portrettene noe mer enn en avbildning. Man får nærmest en følelse av tredimensjonalitet. Og det kan ikke kalles avbildninger. For betrakter er Bruns portretter et møte med en person. De er nære og det er ikke vanskelig å få en opplevelse av hva som karakteriserer den portretterte.
Steinerskolen og SK Brann
Hans Jørgens fotointeresse kan spores tilbake til barndom og bildebøker. Men hans år på Steinerskolen har definitivt hatt stor betydning.
- Jeg gikk på Steinerskolen, et sted som tar kunst og det billedmessige uttrykket alvorlig. Jeg tror at for meg har dette vært en vei som har ført frem til der jeg er i dag. På senere skoler husker jeg at jeg hadde foto i valgfag. Noe jeg synes var veldig spennende. Men den gang, i 16-17 årsalderen, var jeg mer opptatt av å spille fotball enn å fotografere.
Brun spilte på Brann sammen med Kniksen. Han har også vært innom Bodø/Glimt. I Bodø jobbet han hos en fotograf på fritiden, og holdt hele tiden fotointeressen vedlike.
Siden gikk han i lære hos Reimers på Paradis i Bergen. I 1971 åpnet han sitt første atelier.
- Da jeg var ferdig med læretiden gikk det opp for meg hvor lite jeg egentlig kunne. Men det var et agn til noe.
Arnold Newman
Stor betydning for Brun som fotograf var hans møte og tid med Arnold Newman i 1984.
- Jeg var formann i Norges Fotografforbund på den tiden. I forbindelse med 90-års jubileet ønsket jeg å markere dette med å få en av verdens beste fotografer til Oslo.
Brun sendte et brev til Newman med invitasjon. Newman svarte, og skrev at dette var interessant. Han ba også Brun komme på middag i New York for å diskutere dette på en bestemt dato. Datoen var ikke mer enn to uker frem i tid.
- For å være sikker på å rekke middagen reiste jeg over to dager tidligere. Jeg bodde på det sagnomsuste hotell Algonquin.
Møtet med Newman var fantastisk. Brun fikk være vitne til et fransk tv-team som laget et program om Newman. Han fikk også være med Newman på location og fotografering.
- Bare det å lytte til hans filosofi betydde veldig mye for meg.
Oppholdet varte i rundt to uker, men for Brun, når han ser tilbake på disse ukene, var det det samme som flere år.
Newman kom til Oslo, med både foredrag og utstilling. En annen som holdt utstilling på jubileet var Hans Jørgen Brun.
Møter med mennesker
Fotoyrket er noe Brun setter utrolig stor pris på. Som portrettfotograf liker han spesielt alle de forskjellige fasene.
- Det er et møte med et menneske som, gjerne det som mange vil kalle det vanlige mennesket. Men så plutselig åpner det seg opp en helt annen verden når man får dem inn på seg, når man snakker med dem.
Det å få møte disse menneskene gir Brun veldig mye tilbake. Det utvikler han som fotograf. Og med sin livserfaring har han et helt annet grunnlag for å kunne prate og forstå, mener han.
- For 20 år siden kunne jeg ikke fotografert slik jeg gjør i dag. Jeg er en mye bedre fotograf i dag enn hva jeg var for 10 år siden.
Om han er blitt en bedre fotograf, så er han fremdeles like nervøs når han fotograferer. Det ønsker han også at modellene sine skal være. Når ikke han klarer å slappe av, hvorfor i all verden skal modellene det?.
Nervøsitet har blant annet sammenheng med redselen for å feile. For det er ikke til å legge skjul på at de som kommer til Brun for å bli fotografert, de har store forventninger.
Han Jørgen Brun stilte ut og holdt foredrag på Nordic Light 2014. Tidligere i år ble han utnevnt til æresmedlem av Norges Fotografforbund.
Hans Jørgen Brun er en motpol til dette. Og han sier gjerne i fra, spesielt innen fotofaget, når han ser noe som ikke holder god nok kvalitet.
- Kvalitet er viktig for alt og for oss alle. Hvis man i livet ikke søker det som er bra, ville man aldri få en opplevelse av det. Et menneske sitt ståsted på kvalitet, er hva de har opplevd av kvalitet. Hvis man aldri har hørt et vidunderlig musikkstykke, så kan man heller aldri vite hva som er det beste innen den sjangeren, roteller Brun til foto.no.
Innen fotografiet gjelder det samme. Man må ha sett vidunderlige fotografier, man må ha sett kvalitet.
- For meg er det naturlig å strebe etter å gjøre det så godt som mulig. Kvalitet er viktig i alle ledd. Derfor kopierer jeg bildene mine selv. Derfor står jeg på mørkerommet. Og jeg nyter det. Kontrasten mellom å møte et menneske, prate med de og gå tilbake å se på de, oppleve de, i mørkerommet er fantastisk. Det er her faget ligger.
Brun sammenligner med en musiker. Hvis han eller hun ikke kan sitt instrument , er det umulig å uttrykke det aller beste i et musikkstykke.
- Først når man behersker verktøyet kan man få noe mer ut av et bilde enn bare et klikk.
Hans Jørgen Brun er definitivt en av våre fremste fotografer. Han har høstet en rekke priser for sine arbeider. Ikke minst har han bidratt sterkt til å fremme portrettfotografiets status i Norge. Selv om han er en lysets mester og gjerne bruker 12 lyskilder, er portrettene noe mer enn en avbildning. Man får nærmest en følelse av tredimensjonalitet. Og det kan ikke kalles avbildninger. For betrakter er Bruns portretter et møte med en person. De er nære og det er ikke vanskelig å få en opplevelse av hva som karakteriserer den portretterte.
Steinerskolen og SK Brann
Hans Jørgens fotointeresse kan spores tilbake til barndom og bildebøker. Men hans år på Steinerskolen har definitivt hatt stor betydning.
- Jeg gikk på Steinerskolen, et sted som tar kunst og det billedmessige uttrykket alvorlig. Jeg tror at for meg har dette vært en vei som har ført frem til der jeg er i dag. På senere skoler husker jeg at jeg hadde foto i valgfag. Noe jeg synes var veldig spennende. Men den gang, i 16-17 årsalderen, var jeg mer opptatt av å spille fotball enn å fotografere.
Brun spilte på Brann sammen med Kniksen. Han har også vært innom Bodø/Glimt. I Bodø jobbet han hos en fotograf på fritiden, og holdt hele tiden fotointeressen vedlike.
Siden gikk han i lære hos Reimers på Paradis i Bergen. I 1971 åpnet han sitt første atelier.
- Da jeg var ferdig med læretiden gikk det opp for meg hvor lite jeg egentlig kunne. Men det var et agn til noe.
Arnold Newman
Stor betydning for Brun som fotograf var hans møte og tid med Arnold Newman i 1984.
- Jeg var formann i Norges Fotografforbund på den tiden. I forbindelse med 90-års jubileet ønsket jeg å markere dette med å få en av verdens beste fotografer til Oslo.
Brun sendte et brev til Newman med invitasjon. Newman svarte, og skrev at dette var interessant. Han ba også Brun komme på middag i New York for å diskutere dette på en bestemt dato. Datoen var ikke mer enn to uker frem i tid.
- For å være sikker på å rekke middagen reiste jeg over to dager tidligere. Jeg bodde på det sagnomsuste hotell Algonquin.
Møtet med Newman var fantastisk. Brun fikk være vitne til et fransk tv-team som laget et program om Newman. Han fikk også være med Newman på location og fotografering.
- Bare det å lytte til hans filosofi betydde veldig mye for meg.
Oppholdet varte i rundt to uker, men for Brun, når han ser tilbake på disse ukene, var det det samme som flere år.
Newman kom til Oslo, med både foredrag og utstilling. En annen som holdt utstilling på jubileet var Hans Jørgen Brun.
Møter med mennesker
Fotoyrket er noe Brun setter utrolig stor pris på. Som portrettfotograf liker han spesielt alle de forskjellige fasene.
- Det er et møte med et menneske som, gjerne det som mange vil kalle det vanlige mennesket. Men så plutselig åpner det seg opp en helt annen verden når man får dem inn på seg, når man snakker med dem.
Det å få møte disse menneskene gir Brun veldig mye tilbake. Det utvikler han som fotograf. Og med sin livserfaring har han et helt annet grunnlag for å kunne prate og forstå, mener han.
- For 20 år siden kunne jeg ikke fotografert slik jeg gjør i dag. Jeg er en mye bedre fotograf i dag enn hva jeg var for 10 år siden.
Om han er blitt en bedre fotograf, så er han fremdeles like nervøs når han fotograferer. Det ønsker han også at modellene sine skal være. Når ikke han klarer å slappe av, hvorfor i all verden skal modellene det?.
Nervøsitet har blant annet sammenheng med redselen for å feile. For det er ikke til å legge skjul på at de som kommer til Brun for å bli fotografert, de har store forventninger.
Han Jørgen Brun stilte ut og holdt foredrag på Nordic Light 2014. Tidligere i år ble han utnevnt til æresmedlem av Norges Fotografforbund.
Hans Jørgen Brun
Frank Hesjedal
Anne Bang
Hans Jørgen Brun
Reidar Berge
Hans Jørgen Brun
Dag Solstad
Hans Jørgen Brun