En uke med dokumentarfotografiet i sentrum. I Fredrikstad. Denne uken.
Som vanlig er det en rekke sterke navn, og ikke minst historier, som står på plakaten. Vi har fått sjansen til å stille Jon Petter Evensen, leder for arbeidsgruppa som organiserer DOK:16, noen spørsmål.
Kan du si noen ord om årets festival og hvordan vil du beskrive programmet?
- Årets festival er den fjerde i rekken etter at Pressefotografenes klubb i 2013 bestemte seg for å flytte DOK-festivalen fra Oslo til Fredrikstad og det nye Litteraturhuset der.
- Programmet er variert, med fotojournalister som arbeider i et vidt spenn av stiler og uttrykk. For de som er interessert i stillbildet har vi en variert meny fra den danske Politiken-fotografen, Jacob Ehrbahns solide reportasjearbeider, via Helge Skodvins humoristiske blikk på norsk dagligliv, til den amerikanske Magnum-fotografen Carolyn Drakes eksperimenterende dokumentararbeider. Vi har også godbiter for de som er nysgjerrige på video, med irske Adam Patterson og sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti, som kan by på dokumentar i ekstremformater.
Hva legger dere til grunn når dere velger fotografer, utstillinger og temaer for festivalen?
- Programmeringen av seminarene er gjort med utgangspunkt i et ønske om å utfordre den tradisjonelle fotojournalistikken gjennom å vise fotografer som velger å jobbe annerledes og friere i forhold til det etablerte. Vi lever i en visuell verden hvor uttrykkene blandes, og mulighetene for den visuelle historiefortelleren er nesten ubegrenset. DOK-festivalen viktigste oppgave er å være en arena hvor fotojournalistkollektivet i Norden kan møtes, diskutere fag og bli inspirert til eksperimentering og utvikling av fotojournalistikken.
- Utstillingene i år vil være preget av årets viktigste nyhetshendelse, nemlig flyktningsituasjonen i Europa. Men også her ønsker vi å presentere de fotografene som formidler på en litt annet måte. Årets hovedutstililng er Magnus Wennmans «Der Barn Sover» som blir stående på Stortorvet i Fredrikstad.
Hvem er festivalen for?
- DOK:16 har ambisjoner om å utvikle seg til en festival for profesjonelle fotojournalister, studenter, lærere og publikum fra hele Norden. Vi ønsker å trekke alle som er interessert i fotojournalistikk og dokumentarfotografi til Fredrikstad for å få med seg seminarer og utstillinger.
- Den viktigste endringen med DOK-festivalen etter flyttingen ut av Oslo, er utvidelsen av aktiviteten med gratis utstillinger i Fredrikstad sentrum, Gamlebyen og i Østfold flotteste utstillingshall Hydrogenfabrikken. Vi ønsker å trekke det vanlige publikummet inn fordi vi mener at det er helt avgjørende for yrket vårt at vi kommer i mye tettere og direkte dialog med de vi faktisk jobber for. Leserne våre.
Er det noen høydepunkter du vil trekke frem fra årets program?
- Seminaret med sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti er vi veldig glade for å kunne tilby. Dette blir et spennende blikk inn i en arbeidsform og en publiseringsstrategi som utfordrer vår måte å tenke på. Magnum-fotograf Carolyn Drake er et annet høydepunkt fordi hun presser på våre etablerte oppfatninger av hva fotojournalistikk og dokumentarfotografi kan være.
- Fagdagen på fredag som har tittelen «Kan et bilde forvirre mer enn tusen ord?» blir også en spennende diskusjon om hvor grensene går i fotojournalistikken. I tillegg er det fryktelig stas å kunne vise utstillinger med to svenske toppfotografer, nemlig Magnus Wennman «Der Barn Sover» og den retrospektive utstillingen «Torbjörn Andersson - Den evige fotografen» med arbeidene til fotografnestoren som døde i fjor.
Og til sist, hvordan står det til med dagens fotojournalistikk?
- Det har aldri blitt produsert så mye gode visuelle historier som det produseres i dag. Utfordringen er at bransjen er inne i en stor omlegging, hvor gamle forretningsmodeller utfordres av nye, og mange mediehuseiere sliter med å tjene penger på produksjon og distribusjon av journalistikk. Det fører til at det er mer utfordrende enn tidligere å tjene penger på fotojournalistikk.
- Samtidig har det aldri vært enklere for fotojournalister å markedsføre, publisere og distribuere de historiene man produserer. Nasjonalt vokser det godt i underskogen. Det kommer stadig nye unge fotografer og fotojournalister ut av utdanningene som markerer seg både nasjonalt og internasjonalt. Vi lever i en visuell verden hvor etterspørselen etter gode visuelle historie kommer til å øke.
DOK:16 går av stabelen 30. mai - 4. juni. Mer informasjon finner du på Dokfestivalen.no
Torbjörn Andersson
Som vanlig er det en rekke sterke navn, og ikke minst historier, som står på plakaten. Vi har fått sjansen til å stille Jon Petter Evensen, leder for arbeidsgruppa som organiserer DOK:16, noen spørsmål.
Kan du si noen ord om årets festival og hvordan vil du beskrive programmet?
- Årets festival er den fjerde i rekken etter at Pressefotografenes klubb i 2013 bestemte seg for å flytte DOK-festivalen fra Oslo til Fredrikstad og det nye Litteraturhuset der.
- Programmet er variert, med fotojournalister som arbeider i et vidt spenn av stiler og uttrykk. For de som er interessert i stillbildet har vi en variert meny fra den danske Politiken-fotografen, Jacob Ehrbahns solide reportasjearbeider, via Helge Skodvins humoristiske blikk på norsk dagligliv, til den amerikanske Magnum-fotografen Carolyn Drakes eksperimenterende dokumentararbeider. Vi har også godbiter for de som er nysgjerrige på video, med irske Adam Patterson og sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti, som kan by på dokumentar i ekstremformater.
Adam Patterson
Hva legger dere til grunn når dere velger fotografer, utstillinger og temaer for festivalen?
- Programmeringen av seminarene er gjort med utgangspunkt i et ønske om å utfordre den tradisjonelle fotojournalistikken gjennom å vise fotografer som velger å jobbe annerledes og friere i forhold til det etablerte. Vi lever i en visuell verden hvor uttrykkene blandes, og mulighetene for den visuelle historiefortelleren er nesten ubegrenset. DOK-festivalen viktigste oppgave er å være en arena hvor fotojournalistkollektivet i Norden kan møtes, diskutere fag og bli inspirert til eksperimentering og utvikling av fotojournalistikken.
- Utstillingene i år vil være preget av årets viktigste nyhetshendelse, nemlig flyktningsituasjonen i Europa. Men også her ønsker vi å presentere de fotografene som formidler på en litt annet måte. Årets hovedutstililng er Magnus Wennmans «Der Barn Sover» som blir stående på Stortorvet i Fredrikstad.
Magnus Wennman
Hvem er festivalen for?
- DOK:16 har ambisjoner om å utvikle seg til en festival for profesjonelle fotojournalister, studenter, lærere og publikum fra hele Norden. Vi ønsker å trekke alle som er interessert i fotojournalistikk og dokumentarfotografi til Fredrikstad for å få med seg seminarer og utstillinger.
- Den viktigste endringen med DOK-festivalen etter flyttingen ut av Oslo, er utvidelsen av aktiviteten med gratis utstillinger i Fredrikstad sentrum, Gamlebyen og i Østfold flotteste utstillingshall Hydrogenfabrikken. Vi ønsker å trekke det vanlige publikummet inn fordi vi mener at det er helt avgjørende for yrket vårt at vi kommer i mye tettere og direkte dialog med de vi faktisk jobber for. Leserne våre.
Jacob Ehrbahn
Er det noen høydepunkter du vil trekke frem fra årets program?
- Seminaret med sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti er vi veldig glade for å kunne tilby. Dette blir et spennende blikk inn i en arbeidsform og en publiseringsstrategi som utfordrer vår måte å tenke på. Magnum-fotograf Carolyn Drake er et annet høydepunkt fordi hun presser på våre etablerte oppfatninger av hva fotojournalistikk og dokumentarfotografi kan være.
- Fagdagen på fredag som har tittelen «Kan et bilde forvirre mer enn tusen ord?» blir også en spennende diskusjon om hvor grensene går i fotojournalistikken. I tillegg er det fryktelig stas å kunne vise utstillinger med to svenske toppfotografer, nemlig Magnus Wennman «Der Barn Sover» og den retrospektive utstillingen «Torbjörn Andersson - Den evige fotografen» med arbeidene til fotografnestoren som døde i fjor.
Ahmed Aboud
Og til sist, hvordan står det til med dagens fotojournalistikk?
- Det har aldri blitt produsert så mye gode visuelle historier som det produseres i dag. Utfordringen er at bransjen er inne i en stor omlegging, hvor gamle forretningsmodeller utfordres av nye, og mange mediehuseiere sliter med å tjene penger på produksjon og distribusjon av journalistikk. Det fører til at det er mer utfordrende enn tidligere å tjene penger på fotojournalistikk.
- Samtidig har det aldri vært enklere for fotojournalister å markedsføre, publisere og distribuere de historiene man produserer. Nasjonalt vokser det godt i underskogen. Det kommer stadig nye unge fotografer og fotojournalister ut av utdanningene som markerer seg både nasjonalt og internasjonalt. Vi lever i en visuell verden hvor etterspørselen etter gode visuelle historie kommer til å øke.
DOK:16 går av stabelen 30. mai - 4. juni. Mer informasjon finner du på Dokfestivalen.no
Carolyn Drake
Åsa Sjøstrøm
Espen Rasmussen
Helge Skodvin/MOMENT/INSTITUTE
Såklart kjempekult å se veldig bra slike bilder også, men av de bildene som er vist på denne siden, så er det x antall bilder jeg ikke vil kalle dokumentarbilder. Alle har like premisser, selv de proffe. Når man dokumenterer noe så skal man prøve å vise det som faktisk skjer, på en ærlig måte.
Sjekk det nederste bildet for eksempel, og se om dette er en ærlig måte og portrettere en kenguru på i sitt rette element... Nok sagt.