– Fotografutdanningen raseres.

Dette mener en gruppe fagpersoner som har vært involvert i utformingen den nye lærerplanen.
Fagfornyelsen er en stor prosess hvor alle læreplaner i grunnskolen og videregående opplæring skal fornyes fram mot skolestart 2020. Fornyelsen ledes av Utdanningsdirektoratet (Udir) med råd fra partene i arbeidslivet gjennom ulike faglige råd. I denne prosessen foreslår Udir å slå sammen IKT og medieproduksjon på Vg1 og legge ned fotograffaget som eget lærefag.

En gruppe bestående av Truls Løtvedt, Leder i Norges Fotografforbund (NFF), Arve Kjersheim, Leder for Institusjonsfotografene (IFF), Erik Fuglseth, Leder for Norske Reklamefotografer (NRF), Stein Dahlsrud, Daglig leder i Opplæringskontoret for fotostudier (OFS) har skrevet et åpent brev til Udir og Faglig råd for IKT og medieproduksjon der de ber dem om å trykke på pauseknappen, innrømme at denne prosessen har blitt gjennomført på feil måte og rykke tilbake til start.

Foto.no har snakket med Stein Dahlsrud, daglig leder i OFS, for å få en klargjøring av hva som er så galt. Det første han trekker fram er at ingen representanter for fotofaget var med i prosessen fra begynnelsen av.
– Da vi etter hvert fikk være med i prosessen virket det som løpet allerede var lagt, og det var for sent å endre noe grunnleggende. IKT Norge var med i prosessen fra start, forteller Dahlsrud.

Det forslaget som nå foreligger har to store mangler, sier han. – Rent faglig blir fotofaget for teknisk. Det dreier seg om å produsere bilder, videoer, lyd og så videre, omtrent uten vekt på det visuelle uttrykket, forteller han oppgitt. Han mener at dette vil gjøre det svært vanskelig å få lærlingplass for studenter som går på en slik linje.

Den andre store mangelen, fremhever Dahlsrud, er at det blir omtrent umulig for studentene å finne et slikt studium. I forslaget som foreligger finnes ikke ordene «Fotograf» eller «Fagfotograf» et eneste sted. Hvordan skal da potensielle studenter finne den linjen de skal gå på, sukker han.

– Slik det ligger an nå, ser det ut til at alle på linje for IKT og medieproduksjon skal kunne litt om alt, og ikke noe veldig godt – det blir ikke fagfotografer av sånt.

Han innrømmer at bransjen har oppdaget for sent at man må drive lobbyvirksomhet hvis man skal komme noe vei. IKT Norge har nok vært mye mer frampå, mens vi i fotobransjen er mer vant til å kommunisere med bilder, ikke med ord.

Vi har kontaktet seniorrådgiver Ole Christian Norum i Divisjon for læring og vurdering i Udir og bedt ham kommentere de to viktige innsigelsene fra Dahlsrud. Han gir oss følgende svar på epost:

Bransjen selv ha tatt initiativet til at utdanningen må endres, slik at den blir mer relevant for de oppgavene fotografene har i dag. Som Dahlsrud viser til, har det skjedd en stor utvikling i fotofaget de siste årene. Det å være fotograf handler om mer enn å ta bilder. I dag jobber mange med et bredt spekter innen stillbilder, videoproduksjon og visuell kommunikasjon. Her henger ikke dagens læreplan med, og det ønsker vi å gjøre noe med.

Vi jobber nå med å fornye læreplanene. Vi har en åpen prosess der vi deler skisser underveis i arbeidet for å få innspill fra alle som er interessert. Det er flere områder vi ønsker tilbakemelding på, blant annet innholdet og retningen i faget. Vi har fått tilbakemelding på at det kan være vanskelig å se det gamle fotograffaget i det nye medieproduksjonsfaget. I februar skal læreplanene på høring og da ønsker vi tilbakemeldinger på blant annet dette. I tillegg til innspill på innholdet ønsker vi også innspill på hva dette nye faget skal hete. Vi er opptatt av at både elever, lærlinger og arbeidslivet skal forstå hva som ligger i faget, så her er vi åpne for innspill.


På spørsmål om hvorfor ikke fagpersoner fra fotomiljøet ble tatt med fra starten av, svarer Norum "I fagopplæringen utvikles innhold i opplæringen i samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet gjennom faglige råd. I fjor høst satte vi sammen midlertidige arbeidsgrupper, for utdanningsprogrammer som ennå ikke har fått etablert faglig råd. Innen IT-miljøet er det lav organisasjonsgrad, og vi mener derfor at det var viktig å få med IKT-Norge fordi de kjenner IT-feltet godt. IT-feltet utgjør en stor del av det nye utdanningsprogrammet.

Det nye forslaget til struktur i utdanningsprogrammet IKT og medieproduksjon er ikke vedtatt og vi kommer til å spørre om dette i høringen, sammen med utkastene til læreplaner."


Forslagene vil bli sendt til høring i nær framtid og vi anbefaler alle som brenner for dette til å se på det og eventuelt komme med innspill.
Foto: Stein Dahlsrud -
Foto: Stein Dahlsrud
Foto: Jarle Nyttingnes -
Foto: Jarle Nyttingnes
Fotograf og daglig leder i Opplæringskontoret for fotostudier (OFS), Stein Dahlsrud
 -
Seniorrådgiver, Ole Christian Norum, i Divisjon for læring og vurdering i Udir

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu