Sony A7S Mark III er fortsatt et umiskjennelig A7S-kamera. Det er fortsatt hovedfokus på video, lysfølsomhet og dynamikkomfang.
Bildebrikken er ny, men den er fortsatt på 12 megapiksler. Det gir svært lavt støynivå og stort dynamikkomfang. Mange synes 12 megapiksler er lite til foto, og med mindre du jobber i svært svakt lys, vil de fleste ønske seg mer i dag. Men i og med at dette veldig videofokusert, er det egentlig ikke noe stort problem. 12 megapiksler er nok til det meste. Kalibrert ISO-område strekker seg fra 80-102400, og kan utvides til 40-409600. Base ISO er 80 for stillbilder og 640 for S-Log 2 og S-Log 3.
Høyeste videooppløsning er fortsatt 4K, og det bør være nok for de fleste, særlig når de nå kan ta opp 4K i 120P eller full HD i 240P, begge deler som 4: 2: 2, 10-bit All-I rett til minnekortet. Dette har vært etterlengtet av mange, men ettersom tiden har gått, har også kravene økt, og når Canon tilbyr 8K RAW-video er spørsmålet om dette er for lite og for seint.
Vi skal ikke spekulere i det alt for mye, men det er nok en stor gruppe brukere som ikke vil ha bruk for 8K på veldig lenge, og hvis de ikke ønsker å jobbe med RAW-video, har de alt de trenger her. Høye bitrater og bildefrekvenser er ofte viktigere enn den ekstreme oppløsningen. Det skal også nevnes at du kan koble til XLR-mikrofoner (med en adapter), og med en full HDMI-kontakt og kabelfeste, kan det virke som kameraet retter seg mot seriøse videobrukere som krever muligheter mer enn spesifikasjoner. Men det er tydelig at kameraet er rettet mye mer mot videobrukere enn fotografer. Til foto blir det fort et nisjekamera for dem som trenger ekstreme lysegenskaper.
Autofokus
Minst like viktig som at du har de aller beste spesifikasjonene er det at du får filmet det du skal filme, og Sony har jobbet mye med autofokus på dette kameraet. Det har fått en ny prosessor som er den kraftigste i noe Sony-kamera til nå. Med samme autofokussystem som på A9 II, flere fokus punkter og mer prosessorkraft, spørs det om vi ikke ser enda bedre autofokus enn på flaggskipet.
Som på mange andre Sony-kameraer er det en svært avansert øyefokus, som gjør at kameraet kan låse fokusen på et dyre- eller menneskeøye og holde den der, selv på motiver i bevegelse. Vi tror fortsatt Sony ligger lengst framme på det området.
Farger
Kameraet bruker samme fargefiltre og fargestyring som FX9. Det betyr at med en S-log får du helt identiske bilde som med FX9, og det blir svært enkelt å jobbe med disse kameraene sammen i en flerkameraproduksjon.
Det er støtte for H.265-komprimering samt X-AVCHS som gir All-I og inntil 500Mbps.
Stabilisering
Bildestabilisatoren er den samme som i de andre nyere modellene, og kompenserer for inntil 5,5 blendertrinn. Dette kan kombineres med en digital stabilisering. Den gir i så fall 1,1x beskjæring for å kunne fungere.
Kamerahuset er som en A9 II, men med vridbar skjerm. HDMI-utgangen er nå en fullstørrelse HDMI, og det følger med kabellås. Det er en mye bedre løsning enn de små utgangene vi ser på de fleste andre kameraer. Kablene tåler mye mer uten å gå i stykker. Dessuten kan de overføre mer data, og Sony sier at denne kan sende ut 16-bit RAW. Hvor vidt det er støtte for dette ved lansering, er ukjent, men det er interessant at brikken faktisk kan operere på 16-bit. Det gir enorme muligheter i fargebehandlingen på sikt.
Sony har gått for en ganske smart løsning for minnekort. Det har to minnekortplasser og støtte for CFexpress type A og SD UHS-II. CFexpress type A er har ikke kort på markedet ennå, men de er fysisk mindre enn de vanlige variantene, så Sony har laget kortplasser som tar begge typene, så du kan velge å ha to av samme type eller ett av hvert. Det gir en langt større fleksibilitet enn andre løsninger vi har sett. Inntil CFexpress A kommer på markedet, vil SD-kort være raske nok for dette kameraet.
Les mer om de ulike CFexpress-kortene hos Petapixel
Tidligere modeller har fått mye kritikk for menyene sine. De er oppgradert og skal nå være mye mer logiske. Vi rakk ikke å så så nøye på dem, så vi skal ikke si noe alt for bastant. Det vi kan si er at med mange programmerbare knapper, er det ikke så ofte man trenger å gå inn i menyen, så oppbyggingen av menyen bør ikke være noe som stopper deg fra å kjøpe et kamera – selv om det er et irritasjonsmoment noen ganger.
En utfordring vi snakket med Sony om var mulighet for varmgang. Filmer du i 4K 60P skal det ikke være noe problem, og du kan filme til minnekortet er fullt eller batteriet tomt eller begge deler. Men hvis du går opp til 4K 120P, vil du oppleve at kameraet blir varmt, og det kan godt være det stopper opptaket etter 10 minutter for å beskytte det fra skade. Dette høres kanskje ikke så lenge ut, men da må vi huske at 4K 120P er for sakte film, og det er sjelden man filmer så lenge ved slike anledninger. Ingen gidder å se sakte film i tre kvarter. Takk til Sony som faktisk bringer denne problemstillingen på banen før lansering, i motsetning til "konkurrenten", som ikke offentliggjorde noe om det før det ble et diskusjonstema på nettet.
Stillbilder
Bildebrikken er, som nevnt, på 12 megapiksler, som anses som lite i dag. Seriebildehastigheten er inntil 10 bilder pr. sekund. Det er ikke spesielt raskt på så lav oppløsning, men igjen, er dette et kamera rettet mot videobruk primært.
Salgsstart er forventet i september. Sony hintet om uke 37, men ville ikke si noe sikkert. Prisen blir €4200, som betyr ca 45 000 norske kroner.
Hva med konkurransen.
Spørsmålet er hvordan dette kameraet yter sammenliknet med for eksempel Canon EOS R5. EOS R5 slår A7S III på mange spesifikasjoner – videooppløsning, RAW-video, stillbildeoppløsning, stillbildehastighet, bildestabilisering og en hel del annet, som gjør det til et kamera som har et større anvendelsesområde enn A7S III. Men så kommer det an på to svært avgjørende momenter. Det ene er hvordan kameraene yter i praksis (det vet vi ikke før vi eller noen andre har testet dem i praksis), og det andre er hvilke behov du har. Hvis du ikke tar stillbilder og ikke trenger 8K RAW, men jobber under ekstreme lysforhold, er vurderingen en helt annet. Det kommer naturligvis også an på om du bruker det ene eller andre systemet fra før.
Vi setter pris på at Sony endelig har oppgradert sin A7S-serie og synes det er spennende at de fortsatt tør å satse på nisjeprodukter som dette.
Bildebrikken er ny, men den er fortsatt på 12 megapiksler. Det gir svært lavt støynivå og stort dynamikkomfang. Mange synes 12 megapiksler er lite til foto, og med mindre du jobber i svært svakt lys, vil de fleste ønske seg mer i dag. Men i og med at dette veldig videofokusert, er det egentlig ikke noe stort problem. 12 megapiksler er nok til det meste. Kalibrert ISO-område strekker seg fra 80-102400, og kan utvides til 40-409600. Base ISO er 80 for stillbilder og 640 for S-Log 2 og S-Log 3.
Høyeste videooppløsning er fortsatt 4K, og det bør være nok for de fleste, særlig når de nå kan ta opp 4K i 120P eller full HD i 240P, begge deler som 4: 2: 2, 10-bit All-I rett til minnekortet. Dette har vært etterlengtet av mange, men ettersom tiden har gått, har også kravene økt, og når Canon tilbyr 8K RAW-video er spørsmålet om dette er for lite og for seint.
Vi skal ikke spekulere i det alt for mye, men det er nok en stor gruppe brukere som ikke vil ha bruk for 8K på veldig lenge, og hvis de ikke ønsker å jobbe med RAW-video, har de alt de trenger her. Høye bitrater og bildefrekvenser er ofte viktigere enn den ekstreme oppløsningen. Det skal også nevnes at du kan koble til XLR-mikrofoner (med en adapter), og med en full HDMI-kontakt og kabelfeste, kan det virke som kameraet retter seg mot seriøse videobrukere som krever muligheter mer enn spesifikasjoner. Men det er tydelig at kameraet er rettet mye mer mot videobrukere enn fotografer. Til foto blir det fort et nisjekamera for dem som trenger ekstreme lysegenskaper.
Autofokus
Minst like viktig som at du har de aller beste spesifikasjonene er det at du får filmet det du skal filme, og Sony har jobbet mye med autofokus på dette kameraet. Det har fått en ny prosessor som er den kraftigste i noe Sony-kamera til nå. Med samme autofokussystem som på A9 II, flere fokus punkter og mer prosessorkraft, spørs det om vi ikke ser enda bedre autofokus enn på flaggskipet.
Som på mange andre Sony-kameraer er det en svært avansert øyefokus, som gjør at kameraet kan låse fokusen på et dyre- eller menneskeøye og holde den der, selv på motiver i bevegelse. Vi tror fortsatt Sony ligger lengst framme på det området.
Farger
Kameraet bruker samme fargefiltre og fargestyring som FX9. Det betyr at med en S-log får du helt identiske bilde som med FX9, og det blir svært enkelt å jobbe med disse kameraene sammen i en flerkameraproduksjon.
Det er støtte for H.265-komprimering samt X-AVCHS som gir All-I og inntil 500Mbps.
Stabilisering
Bildestabilisatoren er den samme som i de andre nyere modellene, og kompenserer for inntil 5,5 blendertrinn. Dette kan kombineres med en digital stabilisering. Den gir i så fall 1,1x beskjæring for å kunne fungere.
Kamerahuset er som en A9 II, men med vridbar skjerm. HDMI-utgangen er nå en fullstørrelse HDMI, og det følger med kabellås. Det er en mye bedre løsning enn de små utgangene vi ser på de fleste andre kameraer. Kablene tåler mye mer uten å gå i stykker. Dessuten kan de overføre mer data, og Sony sier at denne kan sende ut 16-bit RAW. Hvor vidt det er støtte for dette ved lansering, er ukjent, men det er interessant at brikken faktisk kan operere på 16-bit. Det gir enorme muligheter i fargebehandlingen på sikt.
Sony har gått for en ganske smart løsning for minnekort. Det har to minnekortplasser og støtte for CFexpress type A og SD UHS-II. CFexpress type A er har ikke kort på markedet ennå, men de er fysisk mindre enn de vanlige variantene, så Sony har laget kortplasser som tar begge typene, så du kan velge å ha to av samme type eller ett av hvert. Det gir en langt større fleksibilitet enn andre løsninger vi har sett. Inntil CFexpress A kommer på markedet, vil SD-kort være raske nok for dette kameraet.
Les mer om de ulike CFexpress-kortene hos Petapixel
Tidligere modeller har fått mye kritikk for menyene sine. De er oppgradert og skal nå være mye mer logiske. Vi rakk ikke å så så nøye på dem, så vi skal ikke si noe alt for bastant. Det vi kan si er at med mange programmerbare knapper, er det ikke så ofte man trenger å gå inn i menyen, så oppbyggingen av menyen bør ikke være noe som stopper deg fra å kjøpe et kamera – selv om det er et irritasjonsmoment noen ganger.
En utfordring vi snakket med Sony om var mulighet for varmgang. Filmer du i 4K 60P skal det ikke være noe problem, og du kan filme til minnekortet er fullt eller batteriet tomt eller begge deler. Men hvis du går opp til 4K 120P, vil du oppleve at kameraet blir varmt, og det kan godt være det stopper opptaket etter 10 minutter for å beskytte det fra skade. Dette høres kanskje ikke så lenge ut, men da må vi huske at 4K 120P er for sakte film, og det er sjelden man filmer så lenge ved slike anledninger. Ingen gidder å se sakte film i tre kvarter. Takk til Sony som faktisk bringer denne problemstillingen på banen før lansering, i motsetning til "konkurrenten", som ikke offentliggjorde noe om det før det ble et diskusjonstema på nettet.
Stillbilder
Bildebrikken er, som nevnt, på 12 megapiksler, som anses som lite i dag. Seriebildehastigheten er inntil 10 bilder pr. sekund. Det er ikke spesielt raskt på så lav oppløsning, men igjen, er dette et kamera rettet mot videobruk primært.
Salgsstart er forventet i september. Sony hintet om uke 37, men ville ikke si noe sikkert. Prisen blir €4200, som betyr ca 45 000 norske kroner.
Hva med konkurransen.
Spørsmålet er hvordan dette kameraet yter sammenliknet med for eksempel Canon EOS R5. EOS R5 slår A7S III på mange spesifikasjoner – videooppløsning, RAW-video, stillbildeoppløsning, stillbildehastighet, bildestabilisering og en hel del annet, som gjør det til et kamera som har et større anvendelsesområde enn A7S III. Men så kommer det an på to svært avgjørende momenter. Det ene er hvordan kameraene yter i praksis (det vet vi ikke før vi eller noen andre har testet dem i praksis), og det andre er hvilke behov du har. Hvis du ikke tar stillbilder og ikke trenger 8K RAW, men jobber under ekstreme lysforhold, er vurderingen en helt annet. Det kommer naturligvis også an på om du bruker det ene eller andre systemet fra før.
Vi setter pris på at Sony endelig har oppgradert sin A7S-serie og synes det er spennende at de fortsatt tør å satse på nisjeprodukter som dette.